AMP چیست

AMP چیست و چه اهمیتی دارد

به زبان ساده AMP یا همان Accelerated Moblie Pages صفحات سبک موبایلی هستند که برای ارائه یک تجربه بهتر به کاربران تلفن همراه برای خوانایی آسان، سریع و ارائه ی ظاهر جذاب تر طراحی شده اند. گوگل در حال حاضر ویژگی AMP را به عنوان یک فاکتور مهم در رتبه بندی سایت ها در نظر دارد. اگر در مرحله ساخت یک سایت جدید هستید ممکن است مردد باشید که AMP چیست و آیا طراحی AMP ارزش صرف وقت و هزینه را دارد یا نه.

باید گفت AMP یک چارچوب وب است که در طیف وسیعی از امکانات گوگل لحاظ می شود. در واقع AMP یک عامل رتبه بندی بهینه سازی موتور جستجو است زیرا سرعت یک عامل مهم در انتقال یک تجربه خوب و قابل اطمینان به کاربر است. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم به بررسی پاسخ سوال AMP چیست بپردازیم و در مورد اهمیت آن در بهبود سئو و جذب مخاطب صحبت کنیم.

AMP چیست؟ 

AMP پروژه ای با پشتیبانی گوگل است و هدف آن تسریع در ارسال محتوا از طریق استفاده از کد معروف به AMP HTML در فرانت اند یا ظاهر سایت است. به زبان ساده AMP روشی است برای ساختن صفحات وب تا بتوان از طریق آن محتوای ثابت (صفحاتی که براساس رفتار کاربر تغییر نمی کنند) را سریعتر به مخاطب ارائه کرد. این امکان بارگیری صفحات و پیش نمایش جستجوی گوگل را بسیار سریعتر از HTML معمولی فراهم می کند.

AMP در پاسخ به پروژه هایی مانند Facebook Instant Article  که در آن فیس بوک می تواند کاربران را مستقیماً در خبرخوان خود میزبانی کند، راه اندازی شده است. به این معنی که روند مشاهده یک محتوا بسیار سریعتر از باز کردن صفحه وب معادل آن است در مرورگر موبایلی است. فناوری Instant Article فیس بوک به عنوان یک سیستم بسته شناخته می شود بنابراین فناوری مورد استفاده برای نمایش مقالات فوری فقط مختص سیستم عامل آنها است. اما پروژه AMP از یک چارچوب با منبع باز استفاده می کند به این معنی که می تواند توسط شرکت های دیگر برای ارائه محتوایی که با استفاده از AMP HTML ساخته شده است مورد استفاده قرار گیرد مانند Twitter ، Pinterest و جستجوی گوگل.

چگونه از AMP استفاده می شود؟

گوگل از AMP برای سرویس دهی سریع محتوا در دستگاه های تلفن همراه استفاده می کند بدون اینکه کاربران مجبور شوند برای مشاهده محتوا روی وب سایتی کلیک کنند. صفحاتی که نسخه معتبر AMP دارند در نتایج گوگل در مرورگرهای تلفن همراه بالاتر از بقیه نتایج برای یک موضوع خاص ارائه می شوند. در نتیجه اگر این امکان را در سایت خود ارائه دهید تاثیر بسیار در بهبود سئو و ارتقا رتبه ی شما در موتورهای جستجو خواهد داشت.

نحوه استفاده از AMP در سایت

در ادامه ی پاسخ به سوال AMP چیست بد نیست در مورد چگونگی استفاده از این سیستم نیز به اختصار توضیحی بدهیم. ناشران و صاحبان سایتی که انتخاب می کنند نسخه های AMP محتوای خود را ایجاد کنند همچنان به یک نسخه دسکتاپ معمولی از آن صفحات نیاز دارند. به عنوان مثال اگر نسخه AMP یک صفحه خاص را دارید باید آن را با یک پیوند rel AMP HTML در صفحه دسکتاپ خود علامت گذاری کنید، این فرآیند گوگل را به سمت صفحه AMP HTML شما هدایت می کند. بنابراین ناشرانی که AMP را انتخاب می کنند در انتها باید یک صفحه در دامنه خود از AMP HTML و همچنین یک نسخه معمولی HTML از صفحه خود بسازند.

تاثیر AMP بر سئو

در بررسی پاسخ به سوال AMP چیست بد نیست در مورد تاثیر آن بر سئو و افزایش ترافیک سایت نیز اطلاعاتی کسب کنید. اگر در حال ایجاد صفحات AMP در سایت خود هستید دو روش برای اندازه گیری تأثیر آن بر سئو و افزایش رتبه در موتورهای جستجو وجود دارد.

یکی از این روش های استفاده از امکانات Google Search Console است که صفحات AMP شما را در نتایج Google Discover نشان می دهد. علاوه بر این می توانید از داده های Google Analytics نیز برای اندازه گیری رفتار کاربران در تعامل با صفحات AMP خود استفاده کنید.

محدودیت های AMP

AMP HTML برای بهبود سرعت و خوانایی محتوا طراحی شده است به این معنی که حجم کدهای استفاده شده در آن به شدت کاهش یافته است. بنابراین برخی از محدودیت های بصری برای این روش وجود دارد که به شرح زیر است:

به جز کدهای AMP هیچ JavaScript مجاز نخواهد بود

سرعت بارگیری عکس ها کند است و تنها زمانی نمایش داده می شود که در صفحه از روی آنها عبور کرده باشید

به یک نسخه ساده CSS نیاز دارید

چه کسانی به AMP نیاز دارند؟

یکی از مهمترین قسمت های بررسی سوال AMP چیست، مشخص کردن سایت هایی است که به آن نیاز بیشتری دارند. اگر وبلاگ نویس منظمی هستید که از CMS مانند WordPress استفاده می کنید بهتر است AMP در آینده بخشی جدایی ناپذیر از استراتژی های انتشار شما باشد. اساساً برای افزایش قابلیت مشاهده در نتایج تلفن همراه گوگل باید نسخه های AMP محتوای خود را ایجاد کنید. وردپرس از قبل یک پلاگین AMP در دسترس دارد که می تواند به صورت پویا نسخه های سازگار با AMP پست ها را در سایت وردپرس تولید کند. اگر انتشارات رسمی در فضای آنلاین هستید که از CMS دیگری استفاده می کنید یا در نظر دارید یک CMS سفارشی بسازید مطمئناً باید در اسرع وقت ویژگی AMP را نیز در سایت خود بگنجانید.

AMP چیست

چرا AMP مهم است؟

اگر کاربران عمدتاً برای خواندن مطلبی به وبلاگ یا سایت شما می آیند این یک فرصت فوق العاده برای شماست که با ایجاد نسخه های AMP محتوای خود هر چه سریعتر وارد موتورهای جستجو و بخصوص گوگل کنید. به عنوان مثال بیایید تصور کنیم 3 سایت مختلف وجود دارد که به 3 روش راهنمایی در مورد یک موضوع ارائه می دهند و فقط یکی از سایت ها نسخه AMP آن محتوا را ارائه می دهد. در این شرایط به نظر می رسد که نسخه AMP بالاتر از نتایج عادی در نتیجه ی جستجوی گوگل ظاهر می شود و چه چیزی از این مهمتر؟

نظرات کاربران