B2C چیست

B2C چیست ؟ | انواع مختلف فروش B2C

واژه B2C که مخفف کلمه Business-to-Consumer است، در زمینه اقتصاد یک اصطلاح فوق العاده مهم و ارزشمند به حساب می آید زیرا به چرخه مالی افراد کمک می کند. همچنین برای فروشندگان، جزو روش های بسیار پول ساز است.

اگر بخواهیم این کلمه را از لحاظ معنایی بررسی کنیم می توانیم بگوییم که کلمه اول (business) به معنای کسب و کار یا فروش و کلمه آخر (consumer) به معنای مصرف کننده است که در اصل این روش بازاریابی بر روی رابطه مستقیم تولید کننده و مصرف کننده تاکید دارد که در سال های اخیر با توجه به ویروس کرونا، در فضای مجازی بسیار از آن استفاده شده است اما باید توجه داشته باشید که این مدل بازاریابی در مدل های مختلفی بجز اینترنتی و آنلاین نیز قابل اجرا است.

 

انواع مختلف فروش B2C

B2C چیست

در ادامه برای پاسخ به سوال B2C چیست، به بررسی انواع مختلف آن خواهیم پرداخت.

1) فروش به طور مستقیم

برای پاسخ به سوال B2C چیست، لازم است به روش فروش به طور مستقیم اشاره کنیم. همه ما با این روش آشنایی کامل داریم. زمانی که خرید و فروش به طور مستقیم بین تولید کننده و مصرف کننده صورت بگیرد به آن روش مستقیم بوده می گوییم. نکته مهم اینجا است که تفاوتی میان کسب و کار های کوچک و بزرگ نیست. در هر صورت روش بازاریابی اهمیت دارد.

2) فروش از طریق تبلیغات

جهت پاسخ به سوال B2C چیست، لازم است که با مدل بسیار رایج آن نیز آشنا شوید. همه ما انواع مختلفی از تبلیغات را در تلویزیون و فضا های مجازی دیده ایم که درواقع این تبلیغات، در تلاش هستند تا راه میان تولید کننده و مصرف کننده را هموار سازند و در نتیجه به راحتی به یکدیگر وصل شوند و چرخه اقتصادی به کار بیفتد.

در ادامه پاسخ به سوال B2C چیست، بهتر است بدانید که امروزه تبلیغات به صورت متفاوتی نسبت به سابق صورت می گیرند برای مثال بلاگر های مختلفی هستند که کار تبلیغات را با بازدهی بالا تری نسبت به تلویزیون انجام می دهند. می توان تبلیغات در فضای مجازی را یک دسته جداگانه از فروش نیز در نظر بگیریم.

3) فروش محصول به جامعه ای با علایق مشترک

در این روش، تولید کننده تلاش می کند که محصول خود را به گروهی از افراد که دارای علایق مشترک هستند بفروشد تا با این کار به افراد بیشتری با همان علایق معرفی شود.

4) فروش باقی محتوا

برای پاسخ به سوال B2C چیست، باید به این نکته توجه کنید که همیشه محصول فروخته شده فیزیکی نیست. گاهی اوقات نیز به صورت محتوا صورت می گیرد. بسیاری از تولید کنندگاه هستند که بجای تولید یک محصول محتوا تولید می کنند و قسمتی از آن را به صورت رایگان در اختیار شما می گذارند و برای خواندن ادامه آن یا استفاده از خدمات دیگر، باید به تولید کننده پول پرداخت شود.

5) فروش آنلاین

زمانی که سوال B2C چیست را از شما می پرسند، اغلب به فروش آنلاین فکر می کنید که گسترده ترین و اصلی ترین نوع B2C محسوب می شود اما این فروش با چالش های فراوانی نیز همراه است که در ادامه مطلب به آن ها خواهیم پرداخت.

فروش آنلاین

چالش های فروش آنلاین

  1. وب: برای پاسخ به سوال B2C چیست، نیاز است که به این چالش ها توجه کنید. برای طراحی یک وب موفق، نیاز است که از افراد متخصص در این زمینه کمک بگیرید که خودش ملزم هزینه بالایی می باشد.
  2. سئو: جهت افزایش بازدید از پیجتان، لازم است که یک سئو عالی داشته باشید اما داشتن یک سئو عالی به این سادگی ها نیست زیرا قوانین آن روز به روز در حال تغییر است و شما باید وب خود را با آن تغییرات سازگاری دهید. توجه داشته باشید که هنگام انتخاب کلمه کلیدی برای ایجاد یک سئو عالی، لازم است که به تعداد کلمات (حداکثر چهار کلمه) و یونیک بودن آن دقت فرمایید.
  3. نبود منابع و زمان کافی: زمانی که می خواهید کسب و کار خود را پیشرفت دهید. لازم است که منابع و زمان بیشتری را در اختیار داشته باشید اما از آنجایی که این کار برای یک نفر غیر ممکن است پس باید به کسانی که به زبان های مختلف تسلط دارند و می توانند از منابع متفاوت برای شما تولید محتوا کنند اعتماد کنید این کار ملزم هزینه ای جداگانه می شود.
  4. حفظ اطلاعات خریدار: انجام این کار ملزم به داشتن اطلاعات دقیق و به روز است. حفظ اطلاعات، جزو کار های مهم یک سایت محسوب می شود.

چالش های فروش آنلاین

تاریخچه فروش B2C

اگر برای شما سوال پیش آمده است که  B2C چیست، لازم است بدانید که همه این اتفاقات را مدیون یک مخترع انگلیسی (مایکل آلدریچ) هستیم. آقای آلدریچ برای بار اول تلویزیون را به یک رایانه متصل کرد و یک سری تراکنش های مختلفی ایجاد شد که می توان گفت این کار، اولین فروش آنلاین انسان ها محسوب می شد. با گذشت زمان و اوج گرفتن اینترنت، مخصوصا در دهه نود، اغلب کار آفرینان به کارآمد بودن B2C پی بردند و این روش روز به روز رشد بیشتری یافت.

کدام نوع فروش برای شما مناسب است

در ادامه پاسخ به سوال B2C چیست، باید بهترین نمونه را برای کسب و کار خود انتخاب کنید. برای این کار اول لازم است که انواع مختلف بازاریابی B2C را به طور دقیق مطالعه فرمایید و سپس با توجه به جامعه اطراف خود و نیاز هایشان یکی از آن ها را برای فروش خود انتخاب کنید.

نظرات کاربران