CLS چیست ؟

CLS چیست ؟

CLS مخفف عبارت Cumulative Layout Shift است، به زبان فارسی با عبارت «تغییر چیدمان تجمعی» شناخته می شود. کاری که CLS انجام می دهد این است که مقدار کل تغییرات طرح بندی را اندازه گیری می کند. ممکن است پیش خود فکر کنید که تغییرات طرح بندی چه زمانی رخ می دهد. تغییرات طرح بندی یا چیدمان در یک صفحه وب هنگام بارگیری و تعامل با آن رخ می دهد. برای پاسخ به سوال CLS چیست ادامه مطلب را از دست ندهید.

گوگل CLS را طراحی کرد، تا با کمک آن  تجربه کلی صفحه را در کنار دو مورد دیگر (که در دنیای وب و مرورگر های وب بسیار اهمیت دارد) یعنی اولین تاخیر ورودی (FID) و بزرگترین رنگ محتوایی (LCP) بررسی و قضاوت کند. اگر در یک صفحه وب خود چندین جا به جایی محتوا داشته باشید، نمره و امتیاز CLS شما پایین می آید. یک صفحه وب که تجربه ای ایده آل برای کاربر رقم می زند، صفحه ای است که جا به جایی و تغییر چینش محتوا در آن به کمترین میزان ممکن رخ داده است و در واقع نمره و امتیاز CLS آن بالا است.

تغییر چیدمان یا تغییر محتوا در صفحه زمانی رخ می دهد که به وضوح چیزی را در صفحه موقعیت خود در کادر تغییر می دهید. تغییر چیدمان می تواند در هر زمینه ای رخ دهد. تغییر چیدمان می تواند به تغییر فونت متن، بارگیری آهسته تصاویر و پاپ آپ هایی که صفحه را در حین بارگیری تغییر می دهد، گفته شود. بدیهی است که هر کاربری که با یکی از این مسائل برخورد کند، از وب سایت ناامید می شود. این مسائل که با عنوان تغییر چیدمان شناسایی می شوند، باعث می شوند که کاربر هنگام تعامل با وب سایت شما، تجربه بدی کسب کند. به احتمال زیاد می دانید که تجربه کاربری برای گوگل بسیار اهمیت دارد و اولویت گوگل در رتبه بندی وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل، تجربه کاربری است. در نتیجه، در همه استراتژی های تجاری خود در زمینه بازاریابی دیجیتال، باید به اصل تجربه کاربر دقت زیادی کنید. در نتیجه بسیار مهم است که به طور کامل متوجه شوید که CLS چیست. زیرا CLS معیاری است که شما با‌ آن می توانید تجربه ای را که کاربر هنگام ورود به وب سایت شما به او دست می دهد لمس کنید.

در تابستان 2021، گوگل تایید کرد که سه بخش حیاتی وب در حال حاضر بخشی از فاکتور رتبه بندی الگوریتم Page Experience است که در رتبه یک وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل یا همان SERP نقش زیادی دارد.

نحوه بررسی CLS چیست؟

روش های زیادی وجود دارد که با آن ها می توانید متوجه شوید که نمره CLS وب سایت شما چیست. شما می توانید از ابزاری که گوگل در اختیار صاحبان وب سایت ها قرار داده است،‌ استفاده کنید. گوگل وسیله ای به نام Lighthouse را در اختیار مدیران و صاحبان وب سایت ها قرار داده است تا با آن بتوانند از CLS یا تغییر چیدمان تجمعی وب سایت خود آگاه شوند.

البته روش دیگری هم برای محاسبه و بررسی CLS وجود دارد. شما برای آن که CLS یا تغییر چیدمان تجمعی وب سایت خود را بررسی کنید، می توانید وارد Google Search Console شوید و سپس از این طریق وارد بخش Core Web Vitals شوید و گزارشاتی که در این قسمت قرار گرفته اند را مطالعه کنید.

نحوه بررسی CLS چیست؟

انواع CLS چیست؟

همانطور که بیان کردیم، CLS معیاری است که با آن می توانید متوجه شوید که کیفیت تجربه کاربری وب سایت شما در چه سطحی است. برای آن که بتوانید متناسب با امتیاز CLS وب سایت خود، استراتژی و تاکتیکی تعیین کنید،‌ باید متوجه شوید که نحوه بررسی امتیاز CLS چیست.

شرکت گوگل برای آن که صاحبان و مدیران وب سایت ها بتوانند امتیازات CLS را متوجه شوند، محدوده مشخصی را برای امتیازات CLS تعریف کرد. طبق تعریفی که گوگل بیان کرده است، اگر امتیاز CLS وب سایت شما، زیر مقدار 0.10 باشد، وب سایت شما دستخوش تغییرات زیادی نشده است و امتیاز CLS وب سایت شما قابل قبول است و به زبان ساده، وب سایت شما تجربه با کیفیتی را برای کاربران خود رقم زده است. حال اگر امتیاز CLS وب سایت شما بین 0.10 و 0.25 باشد به این معنی است که وب سایت شما در زمینه تجربه کاربری از سطح قابل قبولی برخوردار است ولی نیاز به بهبود دارد و بهتر است که کمی در زمینه تغییر چیدمان عناصر در صفحه دقت به خرج دهید.

اما اگر امتیاز CLS وب سایت شما بالاتر از مقدار 0.25 باشد، به این معنی است که تغییر چیدمان در صفحه وب سایت شما بیشتر از حد قابل قبول رخ می دهد و کاربر تجربه ضعیفی پس از ورود به وب سایت شما به دست می آورد. در نتیجه اگر با چنین امتیازی در زمینه CLS برخورد کردید، بهتر است در اولین وقت تاکتیک مشخصی برای کاهش دادن CLS خود پیدا کنید.

دلیل نمره ضعیف CLS چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله بیان کردیم، اگر امتیاز CLS شما بالا باشد، یعنی عناصری که در یک صفحه از وب سایت شما قرار گرفته اند، درگیر تغییرات زیادی می شوند که باعث می شوند کاربر تجربه خوبی از کار با وب سایت شما کسب نکند. حال دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است عدد CLS شما بالا باشد. در این قسمت می خواهیم به دلایلی که باعث می شود نمره CLS شما ضعیف باشد و کاربر تجربه ای بی کیفیت کسب کند، بپردازیم. در زیر لیستی از این دلایل تهیه کرده ایم:

  • تصاویر بدون ابعاد
  • تبلیغات، جاسازی ها و آی فریم های بدون ابعاد
  • محتوای تزریقی پویا
  • فونت های وب که باعث می شوند FOIT/FOUT به وجود آید.

 

 

نظرات کاربران