crawl depth چیست؟

crawl depth چیست؟

crawl depth به میزانی که موتورهای جستجو محتوای سایتی را فهرست بندی و ایندکس می کنند، گفته می شود. اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که کرال دپس یا crawl depth چیست، می توانیم از این تعریف استفاده کنیم که کرال دپس تعداد صفحاتی است که ربات های موتورهای جستجو در خزیدن یا crawl کردن یک سایت، به آن دسترسی پیدا می کنند و آن را فهرست بندی یا ایندکس می کنند.

طبق این تعریفی که از کرال دپس یا crawl depth ارائه کردیم، صفحات بیشتری از سایت هایی که کرال دپس یا crawl depth آن ها بالا است به وسیله ربات های موتورهای جستجو خزیده و crawl می شود و در نتیجه هنگام جستجو کاربران، امکان این که صفحات سایت هایی که crawl depth آن ها بالاتر است در صفحه نتایج جستجو گوگل نمایان شود، بیشتر است. از طرف دیگر، سایت هایی که کرال دپس یا crawl depth آن ها پایین است، ممکن است در صفحه نتایج جستجو گوگل قرار نگیرند یا صفحات کمتری از آن ها در این صفحات قرار بگیرد. زیرا کرال دپس پایین به معنی این است که صفحات کمتری از این سایت ها ایندکس یا فهرست بندی شده است.

کرال دپس به معماری سایت مربوط می شود. معمولی ترین و ساده ترین معماری در وب سایت ها به این صورت است که صفحه اصلی در بالا ترین سطح سایت و صفحات داخلی در سطوح پایین تری قرار می گیرند. حال اگر بخواهیم طبق این نوع معماری در وب سایت ها بگوییم که کرال دپس یا crawl depth چیست، می توانیم بگوییم که کرال دپس تعیین می کند که ربات جستجو گر یا خزنده تا چه سطحی در بین این سطوح، می تواند نفوذ کند.

تفاوت crawl depth با Page Depth

تفاوت crawl depth با Page Depth

خیلی از اوقات، به دلیل همین تعریفی که بیان کردیم، مردم کرال دپس یا crawl depth را با عمق صفحه یا Page Depth اشتباه می گیرند. بهتر است حواستان باشد که این دو عبارت با وجود این که ممکن است یکسان به نظر برسند اما با یکدیگر به طور کامل فرق می کنند. اصطلاح عمق صفحه یا Page Depth این مفهوم را می رساند که کاربر برای رسیدن به یک صفحه خاص از صفحه اصلی در یک وب سایت، اگر بخواهد از کوتاه ترین مسیر ممکن برود، به چند کلیک نیاز دارد. به عبارتی، اصطلاح عمق صفحه یا Page Depth نشان دهنده معماری یک سایت و بزرگی و تعداد صفحات یک سایت است.

حال اگر صفحه اصلی در یک سایت را صفحه ای در عمق 0 سایت بدانیم، صفحاتی که در سطوح بعدی قرار می گیرند، صفحاتی در عمق های 1، 2، 3 و … شناخته می شوند. هرچه عمق یک صفحه بیشتر باشد، احتمال این که آن صفحه در صفحه نتایج جستجو گوگل قرار بگیرد و نمایان شود، کمتر از صفحه ای است که در عمق بالاتری قرار گرفته است می باشد. دلیل این مسئله هم واضح است. هنگامی که ربات های خزنده موتورهای جستجو بخواهند به خزیدن یا crawl صفحات یک وب سایت بپردازند، در خزیدن یا crawl کردن صفحاتی که در عمق های زیرین قرار گرفته اند دچار مشکل می شوند و به سختی می توانند این صفحات را فهرست بندی یا ایندکس کنند.

اگر به سئو سایت و روش های افزایش ترافیک سایت و بالا بردن رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو گوگل علاقه مندید، بهتر است که به طور کامل متوجه شوید که کرال دپس یا crawl depth چیست. ما در این مقاله سعی می کنیم به بهترین نحو شما را با این مفهوم آشنا کنیم تا به خوبی آگاه شوید که crawl depth چیست.

گوگل چگونه یک وب سایت را فهرست بندی و ایندکس می کند؟

گوگل چگونه یک وب سایت را فهرست بندی و ایندکس می کند؟

تا حالا پیش خود فکر کرده اید که وقتی چیزی را در گوگل جستجو می کنید، لینک ها و صفحات و به طور کلی اطلاعات و داده هایی که در صفحه نتایج جستجو گوگل برای شما ظاهر می شوند، از کجا می آیند؟ اگر در زمینه سئو و مدیریت سایت فعالیت داشته باشید، احتمالا با عبارتی به نام «ایندکس»‌ آشنا شده اید. اگر بخواهیم با زبان ساده توضیح دهیم که ایندکس چیست، می توانیم از این تعریف استفاده کنیم که ایندکس یک کتابخانه بسیار بزرگ است که حاوی اطلاعات و داده های گسترده ای می باشد. این اطلاعات و داده ها می توانند به صورت های مختلفی از جمله متن، تصویر،‌ فیلم، اسناد و بسیاری از انواع دیگر درون این کتابخانه عظیم قرار بگیرند.

هنگامی که شما کلمه کلیدی یا عبارت خاصی را در گوگل جستجو می کنید، ربات های گوگل به جستجو کلمه کلیدی و عبارت شما در بین اطلاعات و داده های این کتابخانه بزرگ می پردازند و لینک ها و صفحه هایی که گوگل متناسب با جستجو شما در صفحه نتایج جستجو گوگل یا SERP نشان می دهد، از این کتابخانه و فهرست بزرگ، به دست آمده اند.

حال ممکن است پیش خود فکر کنید که این کتابخانه بزرگ که به آن «ایندکس»‌ گفته می شود، اطلاعات و داده های خود را از کجا و چگونه به دست می آورد. ربات های خزنده موتورهای جستجو که به «عنکبوت های وب» معروف هستند، این مسئولیت را بر عهده دارند که از صفحات وب سایت ها بازدید کرده و مطالبی که از این صفحات قرار گرفته اند را در این کتابخانه قرار دهند یا به عبارتی ایندکس کنند. ربات های خزنده موتورهای جستجو همچنین هر پیوند و لینکی که در صفحات وب سایت ها دیده می شود را ذخیره می کنند. همچنین زمانی که از پیوندها و لینک های داخلی در لا به لای محتوای خود استفاده کنید، ربات های خزنده موتورهای جستجو این برداشت را می کنند که داده های بیشتری برای ذخیره و ایندکس کردن وجود دارد.

بنابراین اگر صفحه جدیدی در سایت خود ایجاد کرده اید و به طور کامل نمی دانید که کرال دپس یا crawl depth چیست و نگران هستید که ممکن است صفحه جدید شما فهرست بندی و ایندکس نشود، بهتر است نگران نباشید تا زمانی که سایر صفحات سایت خود را به صفحه جدید پیوند دهید، ربات های خزنده گوگل در نهایت پیوند را دنبال می کنند و صفحه جدیدی که ایجاد کرده اید را پیدا می کنند.

نظرات کاربران