DCL چیست

DCL چیست ؟

DCL  چیست  ؟ می تواند یک پرسش متداول برای کاربران تازه کار در حوزه ی وب باشد. در واقع DCL مخفف عبارت DOMContentLoaded، یک معیار مهم برای عملکرد صفحه وب است. DCL زمانی را که مرورگر آماده اجرای هرگونه برنامه نویسی در سمت مشتری یا فرانت اند است را اندازه گیری می کند. به عبارت فنی تر DCL اندازه مدت زمانی است که فرآیند بارگیری یک صفحه وب هنگام جمع آوری DOM (Document Object Model) توسط مرورگر انجام می شود و هیچ صفحه ای از اجرای JavaScript جلوگیری نمی کند.

DOM (Document Object Model) چیست؟

برای اینکه پاسخ کامل تری به پرسش DCL چیست بدهیم بد نیست با اصطلاح DOM نیز آشنا شویم. DOM مخفف عبارت Document Object Model است و نمایشی از ساختار یک صفحه وب است که بی شباهت به طرح کلی یک مقاله تحقیقاتی، با نقاط  و زیرمجموعه های آن نیست. می توان DOM را به یک درخت تشبیه کرد که در آن صفحه اصلی به عنوان تنه ی درخت است و عناصر مختلف HTML صفحه شاخه های گسترده ی آن هستند.

DOMContentLoaded به این معنی است که مرورگر این مدل از صفحه را از کد HTML دریافتی تولید کرده است. این اصطلاح همچنین به معنی آماده بودن برای اجرای اسکریپت ها و نمایش محتوای پویا است.

FCP چیست؟

آشنایی با یک اصطلاح دیگر که در توضیح DCL چیست برای ما کاربردی به نظر می رسد، آشنایی با FCP است. First Contentful Paint یا FCP یکی دیگر از معیارهای مهم عملکرد وب است. FCP با ارائه اولین محتوا از DOM زمان را اندازه گیری می کند. به این معنی که زمان اولین عنصر HTML نمایش داده شده را اندازه گیری می کند. این عناصر می توانند متن، تصویر یا هر چیز دیگری باشند که کاربر تشخیص می دهد بخشی از صفحه وب است. البته First Contentful Paint با First Paint  که هنگام ارائه هر عنصر از صفحه اندازه گیری می شود، متفاوت است.

چندین معیار عملکرد دیگر نیز وجود دارد که “اولین” اتفاق ها در صفحه وب را اندازه گیری می کند. به عنوان مثال، مدت زمان بارگیری اولین بایت (TTFB) زمانی را اندازه گیری می کند که اولین بایت از سرور وب به مرورگر برسد. با این حال FCP اولین نقطه را اندازه گیری می کند که در آن کاربر می تواند ببیند که یک صفحه با موفقیت شروع به بارگیری می کند. از آنجا که درک کاربر از عملکرد وب چیزی است که برای اشتغال کاربران در یک وب سایت مهم است TTFB از دید کاربر تقریبا بی مورد و غیر کاربردی است.

DCL و FCP چگونه بر SEO تأثیر می گذارند؟

برای بررسی جامع پرسش DCL چیست باید به فایده و اهمیت اندازه گیری آن نیز اشاره کنیم. سرعت وب سایت یک قسمت مهم از استراتژی جامع SEO یا همان بهینه سازی سایت برای موتور جستجو است. عملکرد سایت با توجه به فاکتورهای DCL و FCP  یک عامل مهم برای رتبه بندی موتورهای جستجوگر گوگل است. DCL و FCP دو معیاری هستند که گوگل در ارزیابی عملکرد یک سایت بر آن ها تأکید دارد و سرویس Google PageSpeed ​​Insights به توسعه دهندگان کمک می کند تا آنها را اندازه گیری کنند. اگرچه گوگل به طور دقیق میزان این دو معیار عملکرد را در رتبه بندی جستجوی خود به اشتراک نمی گذارد و به طور مشخص در الگوریتم رتبه بندی خود از آنها حرف نزده است اما مطمئنا آنها را در نظر می گیرد.

توسعه دهندگان می توانند چندین قدم برای بهبود این معیارهای عملکرد برای یک سایت بردارند. استفاده از ذخیره سازی اطلاعات و استفاده از CDN دو مرحله اساسی برای بهبود زمان DCL و FCP است.

نقش CDN در بهبود DCL و FCP چیست؟

برای اینکه پاسخ جامعی به سوال DCL چیست بدهیم در این مرحله نیاز است در مورد CDN و کارکرد آن صحبت کنیم. CDN با ذخیره مطالب در مکان های مختلف جهان سرعت وب سایت ها را بسیار بالا می برد بنابراین درخواست های HTTP خیلی سریعتر پاسخ داده می شوند. در نتیجه مرورگرها با سرعت بیشتری HTML صفحه را دریافت می کنند و هر دو معیارهای DCL و FCP را بهبود می بخشند.

DCL چیست

DCL چیست

نکاتی در مورد نحوه کار صفحات وب

در بررسی پاسخ سوال DCL چیست بد نیست در مورد نحوه کار صفحات وب نیز نکاتی را بیان کنیم. یک صفحه وب از ترکیبی از کدهای HTML ، CSS و JavaScript تشکیل شده است. وقتی یک مرورگر درخواست یک صفحه وب را می کند سرور وب مربوطه یک فایل HTML ارسال می کند که شامل موارد دیگری از تمام کدهایCSS ، JavaScript و سایر اطلاعاتی است که مرورگر باید جداگانه درخواست کند، است.

HTML ((Hypertext Markup Language کدی است که دستورالعمل هایی را برای مرورگرها در مورد نحوه نمایش محتوا و درخواست سایر دارایی ها ارائه می دهد.

CSS ((Cascading Style Sheets کدی است که دستورالعمل های بیشتری در مورد نحوه نمایش محتوای HTML و نحوه چیدمان صفحات وب را ارائه می دهد.

JavaScript یک زبان برنامه نویسی است که می تواند محتوای HTML را بگیرد و در صورت تحقق برخی شرایط خاص آن را تغییر دهد. علاوه بر این از JavaScript می توان برای کارهای پیچیده تر مانند ارائه تصاویر سه بعدی، بازی ها یا سایر فعالیت های پیچیده فنی استفاده کرد.

فایل HTML شامل محتوایی است که در صفحه نشان داده می شود، علاوه بر این دستورالعمل هایی که برای نحوه نمایش آن مطلب و بارگیری محتوای دیگر مانند تصاویر از منابع دیگر نیاز است را نیز ارائه می کند و در نهایت با دستورالعمل های بیشتر به فایل های CSS و JavaScript پیوند می یابد. سپس مرورگر آن کد را می گیرد، تفسیر می کند و صفحه وب حاصل شده را به کاربر نمایش می دهد.

در اکثر مرورگرها می توان با کلیک راست روی هر صفحه وب و انتخاب “مشاهده صفحه منبع” در منوی کشویی فایل HTML را که مرورگر تفسیر می کند مشاهده کرد. سپس فایل HTML در یک برگه جدید باز می شود. متن فایل تقریباً همیشه با “<! DOCTYPE html>” شروع می شود.

نظرات کاربران