GTmetrix چیست

GTmetrix چیست | معرفی ابزاری جامع برای تحلیل وبسایت

لازمه موفقیت یک مدیر یا طراح سایت حرفه ای، داشتن اطلاعات کامل از ابزار مختلف تحت وب مانند GTmetrix است. GTmetrix یک ابزار محبوب و قوی آنالیز وبسایت است که می تواند اطلاعات دقیقی در مورد وبسایت شما ارائه کند. برای اینکه بدانید GTmetrix چیست و چگونه می توانید از آن استفاده کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

GTmetrix چیست ؟

GTmetrix چیست

GTmetrix ابزاری قوی و معتبر برای تحلیل وبسایت است که توسط یک شرکت کانادایی به نام GT.net توسعه یافته است. این ابزار به کاربران اجازه می دهد وبسایت خود را در کوتاه ترین زمان ممکن تجزیه و تحلیل کنند و مشکلات آن را پیدا کنند.

امروزه GTmetrix یکی از محبوب ترین ابزار آنالیز سایت در سراسر اینترنت است. وبسایت های بزرگ معمولا از این ابزار برای افزایش سرعت سایت و تعامل با کاربران خود بهره می برند. درک و یادگیری GTmetrix بسیار ساده است و مبتدیان و توسعه دهندگان باتجربه می توانند به راحتی از آن برای بهبود کارایی وبسایت خود استفاده کنند.

این ابزار مورد اعتماد شرکت های بزرگی همچون BMW، HPE، Hasbro، Bayer Pharmaceuticals، T-Mobile، Nordstrom، Thomson Reuters و … است. بنابراین می توان گفت اگر برای این شرکت ها مفید بوده است، می تواند برای شما نیز خوب باشد. این ابزار محبوب در سال 2020 تغییر عظیمی در پلتفرم خود ایجاد نمود. با جایگزین کردن کتابخانه ‌های PageSpeed و YSlow با Lighthouse، داده های وبسایت به صورت دقیق تری گزارش می شد.

Lighthouse چیست؟گوگل lighthouse

قبل از اینکه بیشتر از این ابزار آشنا شویم و بدانیم GTmetrix چیست، می ‌خواهیم کمی در مورد فناوری جدیدی که این پلتفرم از آن استفاده کرده است، یعنی Lighthouse صحبت کنیم.

Lighthouse یا فانوس دریایی ابزاری است که Google از آن برای تجزیه و تحلیل اپلیکیشن های تحت وب یا صفحات وب استفاده می کند. این ابزار در GTmetrix به گونه ای توسعه یافته است تا به طراحان کمک کند که وبسایت ها و اپلیکیشن های تحت وب خود را به بهترین شکل ممکن تنظیم کنند. شما می توانید از Lighthouse در تمام صفحات سایت خود استفاده کنید.

ابزار Lighthouse را می توان به صورت مستقل، از طریق خط فرمان یا ماژول Node اجرا کرد. برای این کار کافیست به Lighthouse یک URL برای ممیزی بدهید. این ابزار به سرعت صفحه مورد نظر شما را تجزیه و تحلیل می کند و گزارش کاملی از نحوه عملکرد آن ارائه می دهد. از نتیجه این آزمایش می توانید برای بهبود شرایط صفحات وبسایت خود استفاده کنید و مشکلات احتمالی آن را برطرف نمایید.

اکانت رایگان و پریمیوم GTmetrix

اکانت رایگان و پریمیوم GTmetrix

اکثر پلتفرم ها و ابزار این چنینی خدمات خود را به دو صورت رایگان و پریمیوم (پولی) ارائه می دهند. احتمالا از خود می پرسید تفاوت‌ بین اکانت پریمیوم و رایگان GTmetrix چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت درست است که اکانت رایگان این ابزار کارایی های بسیاری دارد اما با حساب پریمیوم آن می توانید به گزینه های بیشتری برای تجزیه و تحلیل وب دسترسی پیدا کنید.

 یک حساب رایگان GTmetrix، شما را به سرورهای موجود در مکان های زیر متصل می کند:

  • سن آنتونیو، تگزاس، ایالات متحده آمریکا
  • ونکوور، کانادا
  • سائو پائولو، برزیل
  • لندن، انگلستان
  • بمبئی، هند
  • هنگ کنگ
  • سیدنی، استرالیا

اما با یک حساب پولی، علاوه بر مکانه ای فوق به سرور های قوی تری در مناطق جغرافیایی زیر دسترسی پیدا خواهید کرد:

  • شاین، وایومینگ، ایالات متحده آمریکا
  • سانفرانسیسکو، کالیفرنیا
  • شیکاگو، ایلینوی
  • دانویل، ویرجینیا
  •  کبک، کانادا
  • استکهلم، سوئد
  • آمستردام، هلند
  • فرانکفورت، آلمان
  • پاریس، فرانسه
  • دبی، امارات متحده عربی
  • ژوهانسبورگ، آفریقای جنوبی
  • چنای، هند
  • بوسان، کره جنوبی
  • توکیو،؛ ژاپن

اگر لازم است وبسایت شما در یک منطقه خاص توجه زیادی را به خود جلب ‌کند، بهتر است یک حساب پرمیوم دریافت کنید؛ زیرا در این صورت می توانید تجزیه و تحلیل خود را به صورت محلی انجام دهید.

چطور از GTmetrix استفاده کنیم؟

حالا که می دانیم GTmetrix چیست بهتر است با نحوه کارکرد و استفاده از آن نیز آشنا شویم.

برای استفاده از این ابزار فوق العاده ابتدا باید وارد سایت GTmetrix شوید. سپس می توانید با ساخت اکانت رایگان یا پریمیوم و وارد کردن Url، سایت یا صفحه وب مورد نظر خود را تجزیه و تحلیل کنید.

 بعد از ورود به اکانت رایگان یا پریمیوم، با کلیک کردن بر روی منوی بازشده Analysis Options به جزئیات بیشتری برای بررسی صفحه وب خود دسترسی داشته باشید. در ادامه گزینه های مختلف موجود در اکانت رایگان Analysis Options را بررسی می کنیم:

چطور از GTmetrix استفاده کنیم

A – این قسمت مربوط به تنظیمات سرور است. اگر بر روی منوی کشویی آن کلیک کنید، گزینه های مختلفی از سرورهای موجود برای شما باز می شود که می توانید باتوجه به محل سرور خود نزدیک ترین گزینه را انتخاب کنید.

B – در قسمت B می توانید نوع دستگاه خود را که می خواهید صفحه وب در آن بررسی شود انتخاب کنید. بنابراین اگر در حال آزمایش ظاهر سایت خود در iPad یا نوع خاصی از تلفن های هوشمند هستید، بهتر است از این منو استفاده کنید.

C – این قسمت به شما این امکان را می دهد تا صفحه وب خود را برای بارگذاری در نوع خاصی از اتصال، مانند dialup یا 3G/4G Mobile آزمایش کنید.

D – با انتخاب این گزینه می توانید نحوه دقیق بارگیری صفحه را مشاهده کنید و مشکلات احتمالی بارگذاری و سرعت سایت را تشخیص دهید.

E – در صورت روش کردن تنظیمات AdBlock Plus، می توانید ببینید که آیا قوانین پلاگین معروف AdBlock Plus بر بارگذاری CSS/ assetیا عملکرد صفحه شما تأثیر می گذارد یا خیر. همچنین، اگر در سایت خود تبلیغات داشته باشید، می توانید ببینید که بارگذاری سایت شما بدون وجود تبلیغات چگونه است و آیا باید آن ها را در سایت نگه دارید یا نه.

F – اگر صفحه وب یا سایتی که در حال انجام تست آن هستید به احراز هویت HTTPS نیاز دارد، در این قسمت باید آن را وارد کنید.

G – با انتخاب گزینه Only Allow URL، به GTmetrix می گویید فقط منابعی را بارگیری کند که شما در لیست URL نوشته اید.

H – اگر صفحات شما نیاز به دریافت اطلاعات از کاربر دارد مانند صفحه ثبت نام یا پرداخت، می‌ توانید برای شبیه ‌سازی آن، کوکی و شناسه مورد نظر را در این قسمت وارد کنید.

I – با ویژگی Block URL، می توانید از بارگیری صفحاتی که URL آن در لیست نوشته شده است، جلوگیری کنید.

خاطرتان باشد در صورت داشتن اکانت پریمیوم گزینه های بیشتری برای انجام بررسی های خود خواهید داشت.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال شما که GTmetrix چیست پاسخ کاملی بدهیم و شما را با قسمت های کاربردی این پلتفرم آشنا کنیم. همانطور که گفته شد در سال 2020 این پلتفرم یک به روز رسانی بزرگ انجام داد و در حال حاضر جامع ترین نسخه آن در دسترس توسعه دهندگان وب قرار دارد. این ابزار پیچیدگی زیادی ندارد و شما می توانید به راحتی از آن برای بهبود عملکرد صفحات وب خود استفاده کنید. نتایجی که GTmetrix در اختیار شما قرار می دهد ارزش بسیاری دارد و می تواند به راحتی عملکرد سایت شما را تغییر دهد. امیدوارم با مطالعه این مقاله اطلاعات خوبی در مورد Gtmetrix کسب کرده باشید و بتوانید از آن برای ارتقاء سایت خود استفاده کنید.

نظرات کاربران