Mobile First Index چیست

Mobile First Index چیست ؟

اگر به مفهوم سئو علاقه مندید و قبلا در این زمینه فعالیت هایی داشتید، به احتمال زیاد از قبل می دانید که Mobile First Index چیست . این مفهوم در واقع به معنای سیستمی است که ربات های جستجوگر به خزیدن و جستجو سایت بر روی حالت تلفن همراه هوشمند می پردازند و دیگر این بررسی بر روی دسکتاپ انجام نمی شود. در واقع Mobile First Index روش جدیدی است که گوگل ایجاد کرده تا وب سایت ها را بهتر تجزیه و تحلیل کند.

همه می دانیم که اختراع تلفن همراه، دنیای دیجیتال را دگرگون ساخت. بدیهی است که امکان ندارد موبایل ها به سادگی از دور خارج شوند. تا سال 2019، 63 درصد از ترافیک جستجوی کشور آمریکا از همین موبایل ها سرچشمه گرفته بود. با این آمار هر کسی که صاحب تجارتی است و وبسایتی برای تجارت خود ایجاد کرده، متوجه می شود که سایت نسخه موبایل برای وبسایت خود را باید در اولویت قرار دهد و هنگامی که گوگل رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجو را براساس نسخه موبایل آن ها قرار داد، اهمیت این امر افزایش یافت.

در کل ممکن است مفهوم Mobile First Index پیچیده به نظر برسد. اما آن قدر هم پیچیده نیست و اگر کمی توضیحاتی که در این مقاله راجع به این که Mobile First Index چیست داده ایم را مطالعه کنید،‌ با این مفهوم به راحتی آشنا می شوید.

تعریف خود شرکت Google از مفهوم Mobile First Index به شکل زیر است.

«Mobile First Index به این معنی است که Google به طور کلی از نسخه موبایل سایت ها که محتوا در آن ها قرار گرفته است برای فهرست بندی کردن و رتبه بندی در SERP استفاده می کند.»

 

دلیل ایجاد Mobile First Index چیست ؟

دلیل ایجاد Mobile First Index چیست ؟

برای گوگل، همیشه رابط کاربری مناسب در اهمیت بالایی قرار داشته است و برای این شرکت بسیار مهم است که کاربران تجربه مناسبی از بازدید از یک سایت داشته باشند تا این الگوریتم جدید رابط کاربری را در دستگاه های موبایل به سطح قوی تری برساند. تا همین اواخر، گوگل برای رتبه بندی سایت ها، به بازدید و رابط کاربری آن ها در نسخه دسکتاپشان توجه می کرد. اما به دلیل استفاده روزافزون از تلفن های همراه و این که اکثریت برای بازدید از سایت ها به جای استفاده از لپ تاپ و کامپیوتر خود، از گوشی های هوشمند استفاده می کنند، گوگل از اهمیت بالای رابط کاربری در موبایل ها آگاه شد و تصمیم به ایجاد Mobile First Index گرفت.

امروزه 54 درصد از کاربران اینترنت، فقط در تلفن همراه خود به استفاده از اینترنت می پردازند و 69 درصد از هر دو نسخه سایت و موبایل استفاده می کنند. با آگاهی از این آمار، متوجه می شویم که اصلی ترین دستگاه برای استفاده از اینترنت و گردش در دنیای دیجیتال، گوشی های تلفن همراه است. پس حالا این که گوگل سیستم Mobile First Index را ایجاد کرده است،‌ دیگر عجیب به نظر نمی رسد.

 

نکاتی که باید در مورد Mobile First Index بدانید

نکاتی که باید در مورد Mobile First Index بدانید

  • می توانید بررسی کنید که آیا سایت شما از Mobile First Index استفاده می کند یا نه

با وجود اینکه در حال حاضر اکثر سایت ها از Mobile First Index استفاده می کنند اما ممکن است که سایت شما هنوز به وسیله گوگل مورد تجزیه و تحلیل و بررسی قرار نگرفته باشد.

اگر سایت شما از Mobile First Index استفاده می کند، احتمالا اعلانی از Google Search Console مشاهده کرده اید که به شما اطلاع می دهد که شما از این سیستم استفاده می کنید. اما اگر چنین پیامی را تا به حال ندیده اید یا می خواهید مطمئن شوید که از این نمایه استفاده می کنید، راه بسیار آسانی برای بررسی آن وجود دارد.

وارد Google Search Console شوید و آدرس یکی از صفحات سایت خود را در نوار جستجو وارد کنید. زمانی که نتایج جستجو شما ظاهر شد،‌ به عبارتی که جلوی ”crawled as” نوشته شده دقت کنید. اگر نوشته شده باشد Googlebot Smartphone در نتیجه سایت شما از سیستم Mobile First Index استفاده می کند.

 

  • محتواهای خود را متناسب با اندازه های تلفن همراه تولید کنید

خواندن از روی صفحه لپتاپ یا کامپیوتر سخت است. اما خواندن مطالب از روی صفحه موبایل حتی دشوارتر از خواندن از روی صفحات بزرگ است. برای آن که کاربران تلفن همراه، مخاطب شما شوند باید محتوایی که تولید می کنید متناسب با ابعاد صفحه های گوشی باشد. این به این معنی است که سعی کنید از جملات طولانی استفاده نکنید و پاراگراف های خود را فشرده کنید. همچنین باید از فونت بزرگتری برای محتوای خود استفاده کنید تا کاربران در خواندن مطالب دچار مشکل نشوند. به علاوه این مسائل، نکته بسیار مهم این است که حتما حواستان باشد که در سایتتان فضای خالی کافی دیده شود تا کاربران هنگام خواند مطالب سردرگم و گیج نشوند.

 

  • رابط کاربری نسخه موبایل خود را بررسی کنید.

اگر نسخه موبایل سایت شما، رابط کاربری ضعیفی داشته باشد، سئو شما ضربه می خورد و در نتیجه رتبه شما در صفحه رتبه بندی نتایج جستجو یا همان SERP پایین می آید. اما اگر هنوز نسخه موبایل سایت شما رابط کاربری ضعیفی دارد، راه هایی برای بهبود آن وجود دارد. در ابتدا بهتر است به طور کامل راجع به این که Mobile First Index چیست ، اطلاعات کسب کنید.

ابتدا با انجام دادن یک تست،‌ از این که آیا رابط کاربری نسخه موبایل سایتتان خوب است یا بد، مطلع شوید. برای این کار تست Google mobile-friendliness را بگذارنید و اگر گوگل مهر قبولی را به شما نداد، این به این معنی است که رابط کاربری نسخه موبایل سایت شما ضعیف است. برای این کار راجع به بهبود سئو سایت در نسخه موبایل اطلاعات کسب کنید و این اطلاعات به شما کمک زیادی خواهد کرد. همچنین به مطالعه مستنداتی که Google خود برای مدیران سایت ها فراهم کرده است تا محیط نسخه موبایل سایتشان را دوستانه تر کنند، بپردازید.

رابط کاربری نسخه موبایل خود را بررسی کنید.

  • وب سایت شما باید همان تجربه ای که در نسخه دسکتاپ ارائه می دهد را در نسخه موبایل نیز ارائه دهد.

بدیهی است که طراحان سایت، به دلیل استفاده گسترده تر از گوشی های همراه، تمرکز خود را بر بهبود رابط کاربری و ایجاد محیط دوستانه در نسخه های موبایل یک سایت بگذارند و شکی نیست که تمرکز روی این مسئله از اهمیت بالایی برخوردار است. اما مشکلی که در خیلی از سایت ها مشاهده می شود این است که خیلی از عناصری که در نسخه دسکتاپ سایت مشاهده می کنید در نسخه موبایل سایت دیده نمی شوند. در واقع نسخه دسکتاپ اکثر سایت ها نسخه مرجع است. این مسئله ممکن است در Mobile First Index آن سایت مشکل ساز شود.

نظرات کاربران