Web developer چیست؟

Web developer چیست؟

در سال ‌های اخیر اینترنت و فناوری ‌های مربوط به آن دچار تحول عظیم و شگرفی شده است. امروزه درصد زیادی از افراد اطلاعات روزمره خود را از اینترنت و وب ‌سایت ‌های مربوطه دریافت می ‌کنند. در واقع کمتر کسی را می  ‌توان یافت که با مفهوم اینترنت و کاربردهای شگفت ‌انگیز آن آشنا نباشد. گسترش اینترنت ما را با مفاهیم جدیدی در حوزه وب ‌ سایت و فناوری آشنا می ‌کند. از جمله مفاهیم و حرفه ‌هایی که امروزه توجه ویژه ‌ای را به خود اختصاص داده است، web developer و یا همان توسعه دهنده وب است. این شغل امروزه از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار شده است و در دسته ‌بندی مشاغل پردرآمد محسوب می ‌شود. ابتدا باید به این سؤال پاسخ داد که web developer چیست و دقیقا چه کاری انجام می ‌دهد؟

برای پاسخ به این سوال که Web developer چیست؟ باید گفت در واقع به فردی گفته می شود که طرح کلی در خصوص تولید وب ‌سایت را طبق سلیقه و درخواست مشتری سازماندهی می ‌کند و سپس اقدام به تولید و تهیه وب ‌سایت موردنظر می ‌نماید. توسعه ‌دهنده وب برای تولید یک وب ‌سایت به مهارت ‌های متعددی نیاز دارد. آنها با استفاده از زبان ‌های برنامه ‌نویسی مختلف مثل پایتون و HTML بین انسان و رایانه ارتباط برقرار می ‌کنند و در واقع نوعی مترجم زبان انسانی برای سیستم به ‌حساب می ‌آیند. برنامه ‌های زیاد و پیچیده ‌ای برای تهیه یک وب ‌سایت مورد نیاز هستند و به تلاش و مهارت ویژه ‌ای نیاز دارد. web developer ها معمولا هر کدام در شاخه خاصی از وب تخصص و مهارت دارند؛ بنابراین می ‌توان گفت یک وب ‌سایت نتیجه تلاش و همکاری بین چندین web developer است.

برای مثال توسعه دهندگان Front-end قسمت خارجی طراحی وب سایت را به عهده دارند. یعنی قسمتی که برای کاربر قابل ‌مشاهده و تعامل است. متخصصان فرانت ‌اند وضوح، قابلیت مشاهده و مکان یابی محتوا اطمینان پیدا کنند و تلاش خود را در راستای بهبود عملکرد و کیفیت در این قسمت به کار گیرند. افراد مشغول در این قسمت کد مورد نظر برای هر دستور را وارد برنامه می کنند و با طراحی های کاربر پسند محتوا را قابل نمایش برای کاربران می کنند. از جمله مهارت های مورد نیاز برای افراد شاغل در این قسمت، HTML، CSS و جاوا اسکریپت می توان اشاره کرد. HTML به منظور اضافه کردن یک محتوا به وب سایت در دسته بندی های مشخص استفاده می شود. CSS مربوط به سبک دهی و طراحی خلاقانه محتوا است و برنامه نویس به وسیله آن رنگ، فونت، شکل و… را در محتوا مشخص می کند. جاوا اسکریپت به منظور اضافه کردن مواردی که به تعامل کاربر و وبسایت منتهی می شود به کار می رود. مواردی مانند هایپر لینک ها و…

وظایف اصلی متخصصان back-end چیست؟

وظایف اصلی متخصصان back-end چیست؟

 توسعه دهندگان back-end برعکس مورد قبل مسئول طراحی و تهیه بخش داخلی وب ‌سایت هستند. یعنی قسمتی که برای کاربر قابل ‌مشاهده نیست و مربوط به برنامه ‌ها و دسترسی ‌های کاربران مختلف می ‌شود. میزان پیچیدگی کار متخصصان بک ‌اند بسیار بیشتر از فرانت ‌اند است. سروکار داشتن و بررسی وضعیت سرور از جمله وظایف متخصصان بک ‌اند است. آنها همواره در تلاش هستند تا به سریع ‌ترین شکل ممکن برنامه سازماندهی و اجرا شود. کدنویسی و کنترل سرور و نیز تنظیم پایگاه ‌داده از جمله وظایف اصلی متخصصان بک ‌اند است. فعالیت ‌های انجام شده در این بخش به ‌صورت مستقیم با سئو سایت در ارتباط هستند و بهینه ‌سازی و سرعت یک وب ‌سایت به کیفیت کار این قسمت بستگی دارد. برای تنظیم و تولید یک برنامه به انواع کد ها و زبان ‌های برنامه ‌نویسی مختلف نیاز است که افراد فعال در این قسمت باید مهارت لازم در این زمینه ‌ها را داشته باشند.

 در نهایت با توسعه دهندگان full-stack روبرو هستیم که میتوان گفت وظیفه ای فراتر از مورد قبلی دارند و تا حدودی همه امور مربوط به طراحی وب سایت را انجام می دهند. افراد فعال در این قسمت بر استراتژی های کلی فرانت اند و بک اند مسلط هستند و می توانند نظارت کاملی بر روند کار هر دو بخش داشته باشند. برای تولید وبسایت های کوچک و محدود، معمولا یک نفر عهده دار انجام همه فعالیت های هر دو بخش می شود. یک متخصص full-stack با درک درستی که از ارتباط و عملکرد بخش های جلویی و پشتی یک وب سایت دارد، نظارت و مدیریت وب سایت را بر عهده می گیرد. به طور کلی بهتر است توسعه دهنده وب برای درک درست از عملکرد و نحوه تهیه یک وبسایت، دانش و تسلط کافی به هر دو بخش را داشته باشد.

ممکن است در مرحله اول توسعه ‌دهنده وب و طراح سایت را هم معنی بدانید و تفاوتی بین آنها قائل نشوید. در ادامه به بررسی وظایف طراح سایت و توسعه ‌دهنده وب خواهیم پرداخت که شما بهتر متوجه شوید کهweb developer  چیست؟

وظیفه اصلی web developer  چیست؟

وظیفه اصلیweb developer چیست؟

طراح سایت به شخص یا اشخاصی اطلاق می ‌شود که ساختار کلی و همچنین قالب و ویژگی ‌های یک وب ‌سایت را طراحی و بررسی می ‌کند. طراح سایت دخالتی در کدنویسی و ساخت وب ‌سایت ندارد بلکه ویژگی ‌های ظاهری، لوگو، تصاویر و… را برای وب ‌سایت طراحی می ‌کند و در خصوص مکان قرارگرفتن آن با توسعه ‌دهنده وب مذاکره می ‌کند. حال به این مورد بپردازیم که web developer چیست؟  وظیفه اصلی توسعه ‌دهنده وب این است که با تسلط بر زبان ‌های برنامه ‌نویسی بین وب سرور و وب ‌سایت مشتری ارتباط برقرار کند. توسعه ‌دهنده ‌های وب در انواع نهادها و سازمان ‌های مختلف مشغول فعالیت هستند. این افراد بنا بر میزان تخصص و مهارت خود در مشاغل ساده و متوسط تا شرکت ‌های بزرگ و بین ‌المللی مشغول فعالیت هستند.

برای اینکه بدانید web developer چیست و به آن تبدیل شوید، الزامی به تحصیل در رشته مرتبط نیست، بلکه شما می ‌توانید با شرکت در دوره ‌های تخصصی برنامه ‌نویسی و تمرین و تکرار در زمینه ‌های مختلف مربوط به وب، به یک توسعه ‌دهنده وب ماهر تبدیل شوید. البته برای شروع بهتر است در ابتدا در یکی از زمینه ‌های توسعه وب مشغول به فعالیت شوید و پس از کسب مهارت در آن بخش، زمینه ‌های دیگر توسعه وب را نیز امتحان کنید. برای شروع می ‌توانید به آموزشگاه ‌های مربوطه مراجعه کنید و پس از گذراندن دوره ‌های آموزشی، شروع به تمرین و فعالیت در این زمینه نمایید.

نظرات کاربران