XHTML چیست

XHTML چیست ؟

از آن جایی که امروزه تکنولوژی حرف اول را در هر زمینه ای می زند، لازم است با مفاهیم مختلفی که در توسعهٔ وب، طراحی سایت، برنامه نویسی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند، آشنا شویم تا کار برایمان ساده تر گردد. در ادامه قصد داریم به سؤال XHTML چیست، دقیق و با زبان ساده پاسخ دهیم تا توسعهٔ وبسایت ها و برنامه ریزی مرورگر ها ساده تر گردد. همچنین می خواهیم تفاوت زبان XHTML را با زبان های دیگر مانند HTML  بررسی کنیم و مزایا، عملکرد و حساسیت های هر یک را بیان کنیم. انتخاب زبان برنامه نویسی سایت مهم است؛ زیرا نوع زبان برنامه نویسی در سئو سایت تأثیر دارد.

XHTML چیست؟

برای پاسخ به سؤال XHTML چیست، لازم است با دو مفهوم‌ دیگر با نام های HTML و XML آشنا شوید. این سه زبان برنامه نویسی طراحی سایت هستند. نمی توان گفت سه مفاهیم بالا با یکدیگر متفاوت هستند، بلکه هر یک کامل کنندهٔ دیگری است و برای رفع مشکلات موجود در نسخهٔ قبلی طراحی شده اند. زبان  XHTML  پسوند زبان HTML است و همچنین فرمتی است از زبان XML در مرورگر های مختلف. اگر به طور دقیق بخواهیم توضیح دهیم، می توان گفت که زبان XHTML درواقع از ترکیب و تلاقی دو زبان دیگر به وجود آمده است و یک نسخهٔ کامل تر و تکمیل تر با حساسیت های مختلف است.

اگر به دنبال یک راه آسان تر، سختگیرانه تر و با تداوم بیشتر برای توسعهٔ وبسایت خود می گردید، XHTML  می تواند پیشنهاد خوبی برای شما باشد. با استفاده از آن، قالبی با فرمت XML دریافت کرده و با استاندارد های ارائه شده توسط HTML به نوشتن خواهید پرداخت. همچنین مراقب باشید که زبان HTML را با زبان HTML5 اشتباه نگیرید؛ زیرا HTML5 جایگزین حرفه ای تر و بهتری برای HTML است.

تفاوت XHTML و HTML در چیست؟

تفاوت XHTML و HTML در چیست؟

برای آشنایی بیشتر با اینکه XHTML چیست، لازم است دو مفهوم بالا را به طور دقیق با یکدیگر مقایسه کنیم تا هر یک را به جای دیگری استفاده نکنید چون در بهبود سئو سایت تأثیر دارد.

ظاهر و نحوهٔ کار این دو چندان  تفاوتی با یکدیگر ندارند؛ اما از آن جایی که مرورگر های مختلفی در دنیای امروزی به وجود آمده اند که برخی برای کامپیوتر ها کاربرد دارد و برخی دیگر برای دستگاه های کوچک، لازم است نشانه گذاری ها به طور دقیق و کامل صورت گیرند تا هر مرورگری قدرت و منابع کافی را برای تفسیر آن ها پیدا کند. برای مثال در HTML المان ها ممکن است ناقص باشند یا اصلاً بسته نشوند؛ اما در زبان XHTML المان ها باید به طور کامل بسته شوند و کاملاً صحیح نوشته شوند تا قدرت و منابع کافی را برای خواندن آن داشته باشد و به هیچ مشکلی در این راه برخورد نکند.

چرا باید XHTML را به جای دیگر زبان ها استفاده کنیم؟

اگر استاندارد های لازم با توجه به سیستم ها و مرورگر های مختلف را در نظر بگيريد، متوجه خواهید شد که زبان XHTML بهترین عملکرد را دارد. از آن جایی که تمامی استاندارد ها بر روی عملکرد و افزایش امنیت سایت تأکید دارند، اجرای آن ها توسط XHTML بسیار ساده و بدون هیچ گونه دشواری شکل می گیرد.

چندین مثال در رابطه با نحوه تشکیل زبان XHTML

برای اینکه بدانیم XHTML چیست، باید بدانیم که قوانین مختلفی برای تشکیل چنین زبانی هست که با رعایت آن ها قادر به تولید بهترین کد ها خواهید بود. در ادامه چند مثال برایتان خواهیم آورد.

1) در زبان XHTML، عناصر ذکر شده لازم است در قالب های درست و به صورت تو در تو قرار گیرند. منظور از تو در تو، مانند مثال زیر است.

<p><b>متن</b></p>

اگر موارد بالا را رعایت نکرده و آن ها را به صورت:<p><b>متن</p></b>یا  <p><b>متن</b>

بنویسید، خطای اعتبار سنجی رخ می دهد و مرورگر قادر به خواندن آن نخواهد بود. در نمونهٔ اول، ترتیب تگ های ذکر شده صحیح نیست و موجب خطا خواهد شد. در نمونهٔ دومی نیز نحوهٔ بستن برچسب ها مشکل دارد و تشخیص را برای مرورگر دشوار می سازد.

2) همچنین در ادامهٔ بررسی سوال XHTML چیست، باید دقت کنید که زبان XHTML بر روی حروف بزرگ بسیار حساس است. برای مثال اگر <P><b> بدین صورت نوشته شود، با خطای اعتبار سنجی رو به رو خواهید شد. این ویژگی درست مشابه ویژگی زبان HTML است که بر روی حروف بزرگ حساس است و باید تمام حروف به صورت کوچک نوشته شوند.

جمع بندی

ما در این مقاله به این سؤال که XHTML چیست، پاسخ دادیم. یکی از عوامل موثر در طراحی سایت و سئو انتخاب زبان برنامه نویسی است. به طور کلی مطالب و مفاهیم بیشتری در رابطه با زبان XHTML هست که در مطالب بالا ذکر نکرده ایم. تمام اطلاعاتی را که برای شروع کار خود به آن احتیاج دارید در میان خطوط بالا پیدا خواهید کرد. همچنین لازم به ذکر است که امروزه با به وجود آمدن HTML5، اغلب مردم آن را به زبان XHTML ترجیح می دهند و ادعا می کنند که نحوهٔ کار، جزئیات و باقی مسائل در آن دقیق تر است. با این وجود انتخاب بهترین نمونه به شما و کارتان وابسته است. با توجه به مطالبی که در اختیارتان قرار دادیم، بهترین زبان را انتخاب و کار خود را با آن شروع کنید.

نظرات کاربران