تولید محتوای خوب

5 نکته روانشناسانه برای تولید محتوای خوب

کارشناسان تولید محتوا سالهاست که برای تولید محتوای خوب و اثر گذاری بیشتر روی مخاطبان خود از نکات روانشناسانه استفاده می کنند و راههای زیادی را تجزیه تحلیل می کنند تا بهترین راه را برای کارآیی محتوا به دست بیاورند.

وقتی در زمینه رقابتی قرار می گیرید و متنی با محتوای مشترک دارید، اینجاست که دانش روانشاسانه شما به کمکتان می آید و دستتان را می گیرد تا یک پله بالاتر از رقیب قرار بگیرید. حالا این دانش می تواند نحوه نوشتار جمله باشد تا رنگی که در سایت استفاده کردید و باعث جذب مخاطب شده و از همه مهمتر مخاطب را در سایت نگه میدارد.

هر چقدر بیشتر با ساختار ذهن آشنا باشید، راحت تر تحلیل می کنید و به راهکارهای بهتری می رسید.

استفاده از راهکارهای روانشناسی برای آگاهی از بازاریابی محتوا و تولید محتوای خوب، حیله یا هیپنوتیزم نیست. به عبارتی، این بینش های روانشناختی باعث می شود کاربر تجربه بهتری در برابر تولید محتوای شما داشته باشد و چشم انداز شما را در بلند مدت نسبت به ارتباطتان با کاربر بهبود می دهد.

اصلا فکر نکنید که حالا چالش های عجیب غریبی در پیش داریم. چند نکته ساده است که اگر خودتان هم در سیر صعودی افراد موفق دقت کنید می بینید که این نکات را برای تولید محتوای خوب دنبال کرده اند.

البته شاید همه این نکات را نخواهید استفاده کنید ولی کافیست در پس­ زمینه ذهنتان بدانید که چنین نکاتی به کارتان می آید و تولید محتوای متنی شما را خوب و خلاقانه می کند.

تولید محتوای خوب

  1. تسلط شناختی

تعداد و نوع تصمیمات ریزی که  هر کدام از ما در طول روز میگیریم بسیار شگفت آور است. یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که بازدید کنندگان یک وب سایت، این محیط را در مدت زمان 0.05 ثانیه قضاوت می کنند – یعنی زمانی حتی سریعتر از پلک زدن چشم.در یک مطالعه که در سال 2013 توسط مایکروسافت انجام شد، این موضوع را اذعان کردن که: میزان توجه افراد به حداکثر هشت ثانیه کاهش یافته است. در نتیجه، انسان ترجیح می دهد از محتوای ساده ­تری استفاده کند و ناخودآگاه از اطلاعات پیچیده فراری است. این موضوع همان تسلط شناختی است.

دقیقا به همین دلیل هم است که مردم عاشق ایموجی ها هستند – عموما ایموجی ها احساسات را به روشی ساده و بسیار سریع منتقل می کند. این ساده دوستی برای همه موضوع ها برقرار است. از توییت بگیر تا پستهای وبلاگ – هرچه درک مطالب شما آسان تر باشد، احتمال دل زده نشدن مخاطبان و نگه داشتنش در این زمینه امکان بیشتری دارد. اولین موضوع پیچیده ای که ببینند فرار را بر قرار ترجیح می دهند.

این نشانه و شناخت برای بازاریابان محتوا و تولید محتوای خوب و موثر چه معنی دارد؟

اگر محصول شما پیچیده است، برای تولید محتوای خوب بیایید و محصولتان را به صورت اساسی توضیح دهید.

پست های شبکه های اجتماعی خود را تا حد امکان کوتاه کنید.

هنگام برقراری ارتباط تماس های واضح و مختصر ایجاد کنید.

در هر پست وبلاگ یا ویدیوی منتشر شده فقط روی یک موضوع تمرکز کنید.

از طراحی گرافیکی چشم نواز استفاده کنید که فوری پیام شما را منتقل کند.

در لینک مطالب از کلمات کلیدی مرتبط استفاده کنید تا مخاطب با یک نگاه بفهمد پیوند به چه آدرسی می رسد و چه مقصدی به دنبال دارد.

از اینفوگرافیک ها و ویدیوها برای ارتباط سریع و ساده مفاهیم پیچیده استفاده کنید.

اگر به پرستیژ و لحن برندتان آسیب نمی زند، از ایموجی هم می توانید استفاده کنید.

برای برجسته کردن موضوع محتوای خود از هشتگ های محبوب و مرتبط در رسانه های اجتماعی استفاده کنید.

  1. اثبات و اعتماد اجتماعی

به خریدهای آنلاینی که خودتان انجام می دهید فکر کنید. به چه جور سایتهایی اعتماد می کنید؟ چه جور پیجی اعتماد شما را برای خرید جلب می کند؟ خودتان به دیده ها و شنیده های پیج اعتماد می کنید یا از دوستان و فامیل می پرسید؟ آیا کامنتها و رتبه بندی سایت را بررسی می کنید؟

اگر از پیج خرده فروش بالاتر روید، اعتماد بیشتری جلب می کنید. بیشتر از دو سوم مصرف کنندگان به توصیه دوستان، خانواده و حتی غریبه ها نسبت به هرگونه محتوای بازاریابی از یک برند اعتماد دارند. این موضوع به همین دلیل اصل روانشناختی اثبات و اعتماد اجتماعی است. این اصل به این معناست که افراد وقتی می بینند دیگران کاری را انجام داده اند ، بیشتر به انجام همان کار راغب می شوند. خواه خواندن پستی باشد و خواه خرید از همان سایت باشد، مردم ترجیح می دهند از قدم دیگران مانند آنها پیروی کنند.

به همین دلیل تبلیغات فیس بوکی هم می تواند مؤثر باشد.

با افزایش دسترسی مصرف کنندگان به داده های مبتنی بر اینترنت و اطلاعات مربوط به شرکت ها ، اثبات و اعتماد اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا می کند. به این فکر کنید که چگونه می توانید افکار افراد را از طریق بازاریابی محتوا نسبت به خودتان مثبت کنید و به سمت یک تولید محتوای خوب قدم بردارید.

تولید محتوای خوب

این موضوع برای بازاریابان محتوا و تولید محتوای خوب و موثر چه معنی دارد؟

اعتماد ایجاد کنید تا مشتریان راحت در مورد برند شما صحبت کنند.

از مطالب موردی درباره زندگی خود استفاده کنید.

توصیفاتی که از شما می شود را جمع آوری کنید.

مشتریان خود را ترغیب کنید که پیشینه شما را بررسی کنند.

شماره تماس مرتبط داشته باشید و به اشتراک بگذارید.

با اینفلوئنسر معتبر همکاری کنید.

محتوای تولید شده توسط کاربر و نیروی متخصص را تشویق کنید.

اعتماد کسب شده را در محتوای خود تبلیغ کنید.

  1. نظریه مجموعه ادراکی

آدمی بنده عادت است. نظریه مجموعه ادراکی می تواند از این واقعیت برای بازاریابی محتوای و تولید محتوای خوب شما کمک کند. اگر به طور ناخودآگاه به دنبال دکمه ای برای کلیک کردن بر روی صفحه روبرویتان هستید، تئوری مجموعه ادراکی را تجربه کرده اید. وقتی انتظار دارید چیزی را ببینید، دنبال همان چیز می گردید. کنجکاوی انسان غالباً آدم را وادار می کند تا رسیدن به نتیجه و حل مساله موضوع را دنبال کند و حس کنجاوری خود را مرتفع کند. انتظارات مردم با تجربیات گذشته شکل می گیرد. چیزی که ما به آن توجه می کنیم، انتخاب می کنیم و نتیجه می گیریم که چگونه بر اساس تجربه کار می کند. در حالت کلی شرایط فعلی را با دانش گذشته ترکیب می کنیم تا بفهمیم که چه کاری باید انجام شود.

این موضوع برای بازاریابان محتوا و تولید محتوای خوب و موثر چه معنی دارد؟

برای ایجاد کنجکاوی و تحقق انتظارات، یک صفحه منطقی در اولین صفحه داشته باشید.

هر بار یک علامتی بعد از کلیک مخاطب به او بدهید.

بیش از حد توضیح ندهید.

4- مدلهای ترغیب 

در حالی که مدل های مختلف روانشناختی مختلفی از اقناع وجود دارد ، مدل رفتار فاگ در برنامه ریزی محتوا و مخصوصا تولید محتوای خوب مفید است. دکتر BJ Fogg از آزمایشگاه فناوری Persuasive در دانشگاه استنفورد متخصص طراحی رفتار بود. الگوی ترغیب او سیستمی را برای هدایت رفتار مطلوب فراهم می کند – او معتقد بود که انگیزه ، توانایی و محرک کافی باید برای کاربران عملی باشد تا فعلی را انجام دهد. انگیزه و توانایی دو تأثیر عمده بر خریداران است و برای ایجاد محتوای مؤثر و تولید محتوای خوب است. برای ایجاد انگیزه در افراد ، محتوای شما باید حاوی پیام های قوی و مرتبط باشد. پیام ها هم عمدتا باید به راحتی درک شوند – این به اصول روانشناسی شناختی و نظریه مجموعه ادراکی مرتبط است.

در حالت کلی این مدل ترغیب می گوید که مخاطب نیاز به تلنگر دارد

این موضوع برای بازاریابان محتوا و تولید محتوای خوب و موثر چه معنی دارد؟

با ارائه پیام های مرتبط با مخاطبان خود انگیزه را افزایش دهید.

پیام ها را ساده کنید.

یک محرک قانع کننده یا CTA را برای ترغیب به یک عمل ایجاد کنید.

اطمینان حاصل کنید که هر قطعه محتوا شامل انگیزه ، توانایی و تلنگر است.

الگوی ترغیب ییل به بازاریابان اهمیت ساختن یک کسب و کار قابل اعتماد را نشان می دهد چرا که اعتماد ، صداقت و اصالت بر رفتار مخاطب تأثیر می گذارد.

5- روانشناسی رنگ

اگر از پنج نفر به صورت رندوم بپرسید چه رنگی دوست دارید، قطعا به نتایج متفاوتی می رسید. روانشناسی رنگ به این معنی نیست که همان رنگ دلخواه مردم را به کار ببرید چرا که عملی هم نیست و اصلا راهکار درستی نیست.

بالاتر هم گفتیم که مردم به اندازه چشم بر هم زدنی در مورد موضوعات قضاوت می کنند. تا 90٪ از این ارزیابی بر اساس رنگ است. رنگ هنگام طراحی صفحات وب، انتخاب تصاویر بنر و تیزر فیلم، برای بازاریابان محتوا گزینه قابل توجه و مهمی است.

سایه های آبی رنگ در محیط می تواند به اعتماد و وفاداری مخاطبان شما کمک کند. این تفسیر از جغرافیا فراتر می رود و مربوط به یک طیف خاص مردم نیست. قرمز باعث ایجاد انرژی و اشتیاق می شود، رنگ زرد هم همزمان هم می تواند مفهوم هشدار را در ذهن تداعی کند و هم باعث خوشبینی مخاطب شود. اگر دلتان می خواهد کسب و کارتان را حامی طبیعت نشان دهید از رنگ سبز استفاده کنید. این در حالی است که نارنجی احساس سرگرمی، هیجان و اضطرار به شما می بخشد.

تولید محتوای خوب

این موضوع برای بازاریابان محتوا و تولید محتوای خوب و موثر چه معنی دارد؟

حواستان باشد که چه رنگی احساسات مورد نظر شما را به مخاطب جلوه می دهد.

اگر رنگ خاصی در برند خود استفاده می کند جاهای زیادی در محتوا این رنگ را نشان دهید.

دکمه های کلیک را قرمز ، نارنجی و زرد در نظر بگیرید تا حس فوریت را تقویت کنید.

اطمینان حاصل کنید که دکمه های طراحی شده برای مخاطب دارای رنگ های متضاد هستند.

نتیجه گیری

استفاده از این نکات برای تولید محتوای خوب و تاثیرگذاری بر مخاطب به دردتان می خورد. کمی که این اصول را رعایت کنید به  مرور تبدیل به عادتتان می شود. در قدمهای بعدی بطور ناخودآگاه رعایت می کنید. کمی که به جلوتر بروید تاثیر این ویژگیها را می بینید و خودتان لمس می کنید که چه تاثیری بر تولید محتوایی خوب و موثر دارد و ترافیک را بالا می برد.

نظرات کاربران