تولید محتوا، سفری به سوی ارتقای شخصیت کسب و کار

تولید محتوا

در دنیای پیشرفته امروز، بستر اینترنتی کسب و کار ها رو به گسترش است. یکی از پرطرفدار ترین شیوه های گسترش کسب و کار در دنیای مجازی، تولید محتواست. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که تولید محتوا یعنی چه؟ و یا شاید بار ها تلاش کرده اید تا با تولید محتوا، به مخاطبان بیشتری دست یابید؛ اما محتوا های شما چندان تاثیری نداشته است و نمی دانید علت چیست و ایراد کار شما کجاست؟! اگر با جزئیات بیشتری درباره تولید محتوا اطلاعات کسب کنید، پاسخ تمام این سوال‌ ها را  خواهید یافت. مجموعه بیزون با کمک دانش و تخصص لازم در زمینه تولید محتوای متنی همراه شما خواهد بود تا در ادامه این مطلب پاسخ سوالات خود را دریافت کنید.

تولید محتوا یعنی چه؟

تولید محتوا

تولید محتوا یک سیستم است. سیستمی برای ایجاد محتوایی مشخص. محتوایی برای دستیابی به مخاطبان و مشتریان جدید و یا تعامل و ارتباط با آن‌ ها. این محتوا ها می توانند یک پست برای بخش وبلاگ سایتتان، یک عکس و یا یک فیلم در شبکه های اجتماعی باشند. سیستم تولید محتوا ممکن است اهداف گوناگونی را دنبال کند؛ اما این اهداف، هر کدام به نوعی در نهایت منجر به ایجاد آگاهی و فروش می شوند. محتوایی که تولید می کنید باید اهداف کسب و کار شما را برآورده کند. تولید محتوا نحوه برنامه ریزی، ایجاد، ویرایش و انتشار هر محتوایی (پست وبلاگ، پست رسانه اجتماعی یا ویدئو) را شامل می شود.

به زبان ساده: ایجاد هر محتوایی از جمله پست های شبکه های اجتماعی، متن های بلاگ سایت ها و… را تولید محتوا می گویند. تولید محتوا یک سیستم است؛ پس اگر تمام اجزا در کنار هم به خوبی کار کنند، محتوای خوبی خواهیم داشت.

نقش ها در فرآیند تولید محتوا

تولید محتوا

نوع محتوایی که تصمیم به تولید آن دارید، تعیین می‌ کند که چه کسی یا کسانی در فرآیند تولید محتوا مشارکت خواهند داشت.

گاهی اوقات یک نفر برای انجام تمام فرآیند تولید محتوا کافی است؛ اما شرکت های بزرگ معمولا تیم های کاملی از افراد مختلف با مهارت های مختلف را به فرآیند تولید محتوا اختصاص می دهند. بسته به نوع محتوایی که تولید می کنید به یک یا چند نقش از نقش های زیر نیاز خواهید داشت:

  • نویسندگان و محققان
  • تصحیح کنندگان و ویراستاران
  • فیلمبرداران
  • عکاسان
  • طراحان UX/UI
  • طراحان گرافیک
  • مدیر محتوا

هر قسمت از تولید محتوا به مهارت خاص خود نیاز خواهد داشت و معمولا مجموعه ای از نقش های بالا، در کنار یک دیگر موفقیت مجموعه را در پی خواهند داشت.

این نکته را در نظر داشته باشید که وارد کردن تعداد زیادی از افراد به مجموعه فرایند تولید محتوا، به معنای موفقیت بیشتر نیست. درگیر نکردن تعداد بیش از حدی از افراد در هر مرحله‌ از تولید محتوا، مدیریت و روند کار را بسیار آسان ‌تر می کند.

در هر حال، اگر تصمیم نهایی تان این است که تعداد زیادی از افراد را در فرآیند تولید محتوا دخیل کنید، حتما این موضوع را مد نظر قرار دهید که کسانی که روی پروژه مدنظرتان کار می کنند، درک یکسانی از روند کار و نتیجه آن داشته باشند. توجه به این نکته سبب می شود تا هرگز شکست نخورید و قدم به عقب نگذارید.

با توجه به آنچه گفتیم، شما به راهی برای تسهیل اشتراک گذاری ایده ها و محتوا در بین همه افراد دخیل در فرآیند تولید محتوا نیاز دارید.

هزینه تولید محتوای متنی

تولید محتوا مانند بسیاری از خدمات نیست که قیمت ثابتی داشته باشد. عوامل مختلفی بر تعیین هزینه تولید محتوا اثر دارند. بخشی از این عوامل عبارت هستند از:

  • کیفیت محتوا: کیفیت بیشتر، مخاطبان بیشتری را هم به دنبال دارد. با پرداخت هزینه بیشتر و دریافت محتوای با کیفیت تر، مشتریان خود را افزایش دهید.
  • تالیف یا ترجمه: ترجمه، تالیف و یا ترجمه و تولید و تالیف توامان، هر کدام زمان مختص به خود را می خواهد. این موضوع در مبلغ قابل پرداخت به تولید کننده محتوا تاثیر گذار است.
  • تخصصی بودن محتوا: هر چه محتوای تخصصی تری مد نظر داشته باشید، طبیعتا هزینه بیشتری باید پرداخت کنید؛ زیرا محتوای تخصصی ترجمه و تالیف سخت تری دارد و زمان بیشتری از تولید کننده محتوا می گیرد.
  • سابقه کار نویسنده: نویسندگان و مجموعه های تولید کننده محتوایی که سابقه بیشتری در این زمینه دارند، طبیعتا مبلغ بیشتری هم دریافت خواهند کرد.

مدیر محتوا کیست و چه می کند؟

مدیران محتوا که گاهی از آن ها با همان نام تولید کننده محتوا نیز یاد می شود، بر چرخه تولید محتوا نظارت می کنند و اغلب مسئول اطمینان از همسویی تمام جنبه های خلاقانه و فنی محتوا با یکدیگر هستند.

مدیر محتوا علاوه بر توجه به مواردی مانند توضیحات متا، طول محتوا و تمام مسائل فنی محتوا، مسئول برگزاری جلسات تیم و هماهنگی بین اعضا نیز است. اریکا راسو، مدیر محتوا، کار خود را به ‌عنوان یک مدیر یا تولید کننده محتوا توضیح می‌ دهد و بیان می کند که این جایگاه شغلی تا حدودی شبیه به یک تهیه‌ کننده فیلم است.

تفاوت بین تولید محتوا و استراتژی محتوا چیست؟

تولید محتوا و استراتژی محتوا

تولید محتوا و استراتژی محتوا با یکدیگر تفاوت دارند. استراتژی محتوا اهداف شما و نحوه استفاده از محتوا را برای دستیابی به اهداف مشخص می کند. استراتژی محتوا اهمیت بسیار زیادی دارد. اگر استراتژی محتوای خوبی نداشته باشید، راهی برای یک تولید محتوای اثربخش نیز وجود نخواهد داشت.

به طور خلاصه، تولید محتوا، مجموعه ای از مراحل است که محتوا را از مرحله ایده به انتشار می برد و اثربخشی و پیشبرد استراتژی محتوا را نشان می دهد.

استراتژی محتوا برنامه ای است که اطلاع می ‌دهد چه چیزی منتشر می ‌کنید، چگونه منتشر می ‌کنید و چرا منتشر می‌ کنید.

مراحل زیر در پیشبرد استراتژی تولید محتوا بسیار موثر هستند:

  • تعیین هدف

هر قسمت از محتوا باید با هدف پیشبرد یکی از سه هدف زیر نوشته شود:

  1. اطلاع
  2. توجه
  3. تبدیل

این سه مرحله به طور کلی با ابتدا، وسط و پایان برنامه بازاریابی مطابقت دارند. هر بخش از محتوایی که منتشر می کنید باید با هدف آگاهی دادن از برند شما به مشتریان، به دست آوردن مخاطبان جدید یا تشویق مشتریان به خرید باشد.

ابتدا هدف خاص خود از تولید محتوا را مشخص کنید تا احتمال موفقیت پروژه بیشتر شود. اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که هر سه هدف تولید محتوا را در نظر دارید، نیاز به محتوای بی نهایت باکیفیتی دارید. محتوای باکیفیتی که جست و جو گر را تبدیل به یک خریدار کند.

  • تصمیم بگیرید که چه نوع محتوایی تولید کنید.

حال که هدف تولید محتوای خود را مشخص کردید، باید تصمیم بگیرید که چه نوع محتوایی می خواهید.

انواع محتوا از نظر مضمون

انواع محتوا
  • محتوای سنگ بنا: مقالات طولانی تر و با اعتبار بالا را محتوای سنگ بنا می گویند که برای برند شما اساسی است. این نوع محتوا معمولا از اینکه کسب و کار شما چیست، چه چیزی را ارائه می دهید و چرا در حوزه خودتان مرجع هستید، صحبت می کند.

اگر با یک کسب و کار نسبتا جدید شروع به همکاری کرده اید، ممکن است مسئول ایجاد اولین محتوای این چنینی، شما باشید. تولید چنین محتوایی نیاز به زمان، تحقیق اختصاصی و کامل و… دارد. اگر محتوای سنگ بنای خود را جذاب بنویسید، دیگر محتوا های شما نیز اثرگذاری بیشتری خواهند داشت.

  • محتوای مارکتینگ: محتوای مارکتینگ نیاز شما به جلب مخاطب جدید را تامین می کند. این نوع محتوا معمولا به شکل ایمیل برای کسب و کار ها ارسال می شود و ربطی به محتوای روی سایت ندارد. مجموعه ایمیل ها، پادکست‌ های تبلیغاتی و… جزء این دسته هستند. متن ایمیل مارکتینگ باعث می شود تا برند شما مورد توجه قرار گیرد.
  • محتوای در حال تکامل: این نوع محتوا محتوایی است که در طول زمان تغییر می کند. در حالی که محتوای سنگ بنای شما یکسان باقی می ماند. محتوای در حال تکامل، هر محتوایی است که به طور مکرر به روز شود. محتوای در حال تکامل می تواند شامل محتوای متنی وبلاگ، ویدیو، عکس و… شود.

فرمت محتوا فرآیند تولید محتوای مورد نیاز شما را تعیین می کند. تیم تولید محتوای شما ممکن است یک یا چند نوع محتوا را در نظر بگیرد.

انواع محتوا از نظر شیوه تولید

انواع محتوا
  • محتوا های مکتوب مانند بلاگ ها و مقالات: برای تولید این نوع از محتوا، به سراغ سوالات مردم می رویم. آنچه مردم سرچ می کنند، سوالات ذهنی آن هاست. با نوشتن مطالبی در پاسخ به سوالات آن ها می توانیم دانش و تخصص خود را به نمایش بگذاریم و شهرت و اعتبار بیشتری برای خود به ارمغان بیاوریم. بزرگ ترین دشواری تولید این نوع از محتوا، بازار رقابت شلوغ آن است. همین امر سبب می شود تا شما به خلاقیت زیادی نیاز داشته باشید.
  • کتاب های الکترونیکی: این نوع از تولید محتوا هم مکتوب است؛ اما نسبت به محتوای بلاگ ها و مقالات، طولانی تر و با جزئیات بیشتر است. در این نوع از تولید محتوا نیز می توانیم تخصص خود را به نمایش بگذاریم؛ اما نباید فراموش کنیم که هر کسی راغب به خواندن مطالب طولانی کتاب های الکترونیکی نیست.
  • تصاویر و فیلم ها: محتوای بصری جذاب تر و قابل هضم تر از مطالب کتبی است و مخاطب بیشتری را برای فضای مجازی کسب و کار به همراه می آورد. سختی این نوع از تولید محتوا، هزینه نسبتا بالای آن است. تهیه یک محتوای بصری باکیفیت به تجهیزاتی مانند دوربین عکاسی یا فیلمبرداری نیاز دارد.
  • اینفوگرافیک ها: اینفوگرافیک ها محتوایی هستند که برای توضیح بهتر مطالب نوشته شده و آمار ها استفاده می شوند. در حقیقت هر مطلب پیچیده ای را به وسیله اینفوگرافیک می توان ساده و قابل فهم کرد.

گام های اساسی برای تولید یک محتوای موثر

اگر از صرف هزینه و وقت برای تولید هر نوع از محتوا و در مقابل، نتیجه نگرفتن خسته شده اید، شاید مسیر را اشتباه طی می کنید. ما در این بخش، گام های اساسی برای تولید یک محتوای موثر را بیان کرده ایم.

گام اول: برای خوانندگان خود بنویسید نه خودتان!

برای خوانندگان خود بنویسید

موضوع محتوای سایت یا وبلاگ خود را بر اساس علاقه خودتان انتخاب نکنید؛ بلکه علاقه خوانندگان و مخاطبان را ملاک قرار دهید. مخاطبان شما چه اخبار و رویداد ها و مطالبی را دنبال می کنند؟ و به طور کلی خواسته مخاطبان شما از شما چیست؟ مخاطبان شما در دنیای اینترنت به دنبال چه می گردند؟ در نظر گرفتن آنچه که کاربران شما واقعاً می خواهند بدانند، اهمیت دارد. قدم اول در نگارش محتوا این است که مطمئن شوید از مطالبی صحبت می کنید که خواسته مخاطبان است. به عبارت دیگر، باید هدف جست و جوی افراد را مد نظر قرار دهید. در نظر گرفتن هدف افراد، کیفیت محتوای نگارش شده را تغییر می دهد. هدف، نیازی است که باعث می شود فرد به جست و جو بپردازد. جست و جوگر ممکن است به دنبال یافتن پاسخ سوالی باشد، به دنبال یافتن و خریدن محصول خاصی باشد و… . اگر مطلب و محتوای شما به نیاز جستجوگر پاسخ ندهد، او صفحه وبسایت شما را سریعا ترک می کند. فرض کنید که فردی به دنبال یافتن پاسخ سوالی است؛ اما وقتی وارد صفحه شما می شود احساس می کند که محتوای شما فقط به دنبال فروختن محصول خاصی است. در چنین حالتی قطعا صفحه شما را ترک خواهد کرد. پس اهداف مختلف جست و جوگران را در نظر بگیرید و محتوای خود را برای یکی از این اهداف بنویسید.

گام دوم: محتوای جذاب و خوانا با ساختار درست بنویسید!

محتوای جذاب و خوانا

 هرگز فراموش نکنید که باید ساده نویسی را در پیش بگیرید و در ساده ترین حالت ممکن منظور خود را برسانید تا محتوای موثری داشته باشید. برای این کار لازم است که به ساختار مطلب و کلمات انتخابی تان توجه ویژه ای بکنید. رعایت پاراگراف ها نکته مهمی است. یک متن خالی از عناوین مختلف و پاراگراف بندی های صحیح، مخاطب را در نگاه اول می ترساند. با پاراگراف بندی ها و زیرعنوان های مختلف فرصت استراحت را به چشم های خواننده بدهید. از کلمات دشوار که برای عموم مردم قابل فهم نیست و همچنین جمله های بسیار طولانی بپرهیزید. این موارد فهم مطلب را کند می کنند و در نتیجه سرعت خوانش خواننده کم می شود و خسته می شود. از تکرار بیش از حد کلمات و جملات خودداری کنید و سعی کنید که دایره لغات را وسعت دهید تا متنوع بنویسید و متن جذاب تر باشد. در تمام طول نگارش، برند خودتان باشید! در هنگام نوشتن محتوا سبک نگارشی خاص خودتان را پیدا کنید و مانند دیگران و ربات مانند ننویسید.

فراموش نکنید که…

فراموش نکنید که هر چه هم جذاب و خوانا بنویسید، قابل اعتماد بودن تیمتان مهم است. شما باید برای افرادی که بار اول است وارد سایتتان می شوند و شناختی از شما ندارند، قابل اعتماد باشید. برای ایجاد اعتماد، بخش «درباره ما» سایتتان را جدی بگیرید. در این بخش توضیحات واضح و حقیقی ای درباره تیمتان بنویسید و سعی کنید از تصاویر واقعی تیم خود استفاده کنید و نه تصاویر اینترنتی. شخصی سازی کردن سایت، احساس بهتری به جست و جو گر منتقل می کند و شما را به تیم قابل اعتمادی تبدیل می کند.

گام سوم: محتوای خود را به روز نگه دارید.

تولید محتوا

یکی از کلیدی ترین موضوعاتی که در تولید محتوا باید رعایت کنید، به روز بودن مطالب است. هر چند مدت یک بار، مطالب و محتوا های قدیمی خود را به روز کنید. این کار به جست و جو گران و مخاطبان شما این اطمینان را می دهد که از پیشرفت های حوزه مد نظرتان آگاه هستید و همیشه می توانید دقیق ترین و بهترین مطالب را به آن ها ارائه کنید. علاوه بر این، به روز بودن مطالب و به روز رسانی مطالب قدیمی، وضعیت سئوی سایت شما را نیز بهبود می بخشد؛ زیرا به گوگل اثبات می کند که شما سایت فعال و زنده ای دارید.

فراموش نکنید که…

فراموش نکنید که حتی به روز بودن مطالبتان نیز کافی نیست. به ساختار سایتتان توجه کنید. ساختار سایت، نحوه سازماندهی سایت است. هنگامی که سایت شما به خوبی سازماندهی شده باشد، موتور های جست و جو سایت شما را بهتر ایندکس می کنند و محتوای باکیفیت شما در نتیجه جست و جو ها راحت تر پیدا می شود و به نمایش گذاشته می شود. علاوه بر این، یک ساختار خوب برای سایت، به کاربران این امکان را می دهد که راه خود را در سایت شما راحت تر پیدا کنند.

فوت و فن های تولید محتوای بلاگ موفق

  • تیتر محتوا، عامل جلب توجه خواننده

اولین بخش مقاله که توجه جست و جوگران را به خود جلب می کند، کدام بخش است؟ درست است! تیتر. یک تیتر خوب و جذاب افراد را وادار می کند که بر روی لینک کلیک کنند و مطلب را بخوانند. در خصوص نحوه نوشتن یک تیتر عالی و جذاب، هزاران نکته آموزشی و دوره وجود دارد. ما در اینجا مهم ترین نکات آموزشی و فوت و فن های نوشتن یک تیتر خوب را برای شما توضیح خواهیم داد.

جملات پرسشی الهام گرفته از پرسش های جست و جو گران، به کار بردن شوخ طبعی در تیتر، ایجاد شوک در جمله، تضاد و بازی با احساسات، عناوینی را می سازند که جلب توجه مخاطب را در پی خواهند داشت. یک عنوان منحصر به فرد تا 80% ترافیک بیشتری را برای سایت شما به همراه خواهد آورد.

H1 یا همان عنوان اصلی مقاله، علاوه بر جذاب بودن باید توصیفی از محتوا نیز باشد. بهتر است صادق باشید و عناوینی ننویسید که صرفا مخاطب را جذب کند؛ اما ربطی به خود متن نداشته باشد. همانطور که محتوا برای خواننده و گوگل (موتور جست و جو)  باید واضح باشد، تیتر و عنوان اصلی نیز برای موتور جست و جو باید واضح باشد.

  • ساختار دقیق

استفاده از برچسب‌ های عنوان ( H2، H3، H4) را فراموش نکنید. برای ساختار محتوای خود از انواع این برچسب ها استفاده کنید تا محتوایتان ظاهر منظم تری برای مخاطب پیدا کند و به رتبه بهتری در نتیجه جست و جو برسد. تحقیقات نشان داده اند که بیش از نیمی از محتوا ها با این ساختار، عملکرد بالایی دارند.

تولید محتوا
  • طول محتوا

هرگز فراموش نکنید که هدف شما نوشتن رمان نیست. شما باید به دنبال تولید یک محتوای جامع و ارزشمند برای هدف خاصی باشید. کیفیت محتوا را نسبت به کمیت در الویت قرار دهید. اجازه دهید موضوع و اهمیت آن طول محتوای شما را مشخص کند و ساده بگوییم: محتوای آبکی را دور بریزید!

  • لینک دهی

لینک سازی را فراموش نکنید. با پیوند دادن به محتوا های دیگر در سایت خود و سایت های دیگر، سئوی سایت را تقویت کنید و مخاطبان بیشتری را جذب کنید.

  • توضیحات متا

توضیحات متا را جدی بگیرید. با استفاده از کلمه کلیدی اصلی خود یک توضیح متای جذاب بنویسید. توضیحات متا نیز مانند عنوان و تیتر اصلی نقش پررنگی در جذب مخاطب دارد. بهینه بودن توضیحات متا را برای موتور های جست و جو فراموش نکنید. این توضیح باید کوتاه و شیرین باشد؛ پس آن را کمتر از 60 کاراکتر بنویسید.

  • URL

URL شما باید شامل کلمه کلیدی اصلی باشد! این نکته را آویزه گوشتان کنید! از به کار بردن حروف اضافه مانند to، the، a، in، انگلیسی و در، به و… فارسی در URL خودداری کنید.

جمع بندی

در بازار داغ تولید محتوا، اگر همراه جریان آب شنا نکنید، از رقبایتان عقب می مانید. پس دست به کار شوید و برای بلاگ سایت یا صفحه خود محتوا تولید کنید. ما در این مطلب سعی کردیم تا شما را با تولید محتوا، انواع و ضرورت آن آشنا کنیم. در ادامه نیز فوت و فن ها و گام های اساسی ای که می تواند محتوای شما را به محتوایی ارزشمند و موثر در رشد کسب و کار تبدیل کند، پرداختیم.