UX چیستl

UX  چیست ؟(user experience)

دانستن معنی واژه UX یا همان تجربه کاربران، در واقع برای کسانی که کار هایی مانند ساختن وبسایت را انجام می دهند بسیار ضروری بوده که این واژه در اصل مخفف دو واژه انگلیسی (user experience) است.

علاوه بر سازنده وبسایت ها، افرادی که مسئول ایجاد سئو قوی هستند نیز باید با این واژه آشنا باشند زیرا UX به راحتی بازدید یک سایت را افزایش داده و خیلی راحت تر کاهش خواهد داد. در ادامه مطلب، سوال UX چیست را به طور دقیق بررسی خواهیم کرد تا از تاثیر آن بر روی وبسایت ها آگاه شویم. از طراحی UX تقریبا در همه بیزینس ها استفاده می شود زیرا نیاز و نظر کاربر همیشه در مرحله اول قرار دارد.

 

UX چیست

UX چیست

جهت پاسخ به سوال UX چیست، باید بدانید که  UXبر روی کاربران تمرکز دارد و از معنای فارسی آن (تجربه کاربران)  می توان فهمید که، مهم ترین اصل آن تجربه ای است که کاربر و بازدید کننده نسبت به سایت شما دارند. همچنین باید بدانید که این واژه فقط محدود به تجربه بازدید کاربران نیست بلکه رضایت و نارضایتی آن ها در رابطه با محصول شما نیز بسیار اهمیت دارد. از طریق نظرات و واکنش های بازدید کنندگان و کاربران، گوگل متوجه کیفیت سایتتان خواهد شد و اینگونه است که به طور مستقیم بر روی سئو سایت تاثیر می گذارد.

تفاوت موجود میان UX و UI

تا اینجا مطلب تقریبا متوجه شده اید که UX چیست. بسیاری از افراد مخصوصا افراد تازه کار UX و UI را با یکدیگر اشتباه می گیرند و یا آن ها را به جای هم دیگر استفاده می کنند که کاری کاملا اشتباه است.

زمانی که از طراحی UX سخن می گوییم، درواقع خود را بجای کاربر گذاشته و سعی می کنیم مشکلاتی که کاربران هنگام استفاده از سایت یا خدمات دارند را بررسی کنیم و آن ها را حل کنیم اما در طراحی Ul تمرکز اصلی بر چگونگی ظاهر شدن قسمت های مختلف سایت برای کاربر است. می توان گفت که UI زیر مجموع UX است اما به طور کلی این دو مفهوم با یکدیگر متفاوت هستند.

تفاوت موجود میان UX و UI

تاریخچه  UX

در ادامه پاسخ به سوال UX چیست، لازم است از اولین سال های شروع این طراحی صحبت کنیم، شروع این طراحی برمی گردد به حدود ۴۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح که در چین و یونان اغلب با توجه به نظر و نیاز افرادی که از وسایل استفاده می کردند، چیدمان را انجام می دادند.

حدود قرن نوزدهم کار آفرینان بزرگ و سرشناسی از این روش در کار های خود حتی در طراحی سیستم ها و برنامه های آن زمان نیز استفاده می کردند و با گذر زمان، تقریبا در همه صنایع تاثیر مثبت خود را ثابت کرده است.

نحوه طراحی و کار طراحان UX

با توجه به پاسخ سوال UX چیست، متوجه شدیم که UX  به دنبال تجربه و احساسات کاربران در برابر وبسایت و خدمات آن است. در اصل می توان گفت که طراحان UX، به دنبال این هستند که وبسایت، مطالب آن و خدماتش تا چه اندازه مورد پسند کاربران است تا از این طریق، خواسته ها و نیاز های بازدیدکننده را بررسی کرده و با فعالیت، خدمات و کسب و کار خود تطبیق دهند. اغلب این کار در چهار مرحله طولانی صورت می گیرد.

نحوه طراحی و کار طراحان UX

مرحله اول: تجزیه و تحلیل

برای بررسی سوال UX چیست، بهتر است به خوبی مرحله اول را بخوانید. در مرحله اول، طراح به دنبال نظرات کاربرانی که بیشترین استفاده از سایت یا یک محصول را دارند، می رود. نظرات و انتقادات آن ها را در نظر می گیرد و به طور دقیق مورد بررسی قرار می دهد تا بتواند یک درک ‌اولیه ای نسبت به احساس کاربران پیدا کند.

مرحله دوم: درک مسئله

بعد از تجزیه و تحلیل نظرات و انتقادات، نوبت به تصویر سازی و درک بهتر آن ها می رسد. طراح باید خود را به جای کاربر بگذارد و هر استفاده ای که آن ها دارند را در نظر بگیرد. به استایل، سن و شخصیت هر بازدید کننده به طور دقیق فکر کند و خود را جای آن ها قرار دهد تا به یک درک صحیح و بدون خطا برسد.

مرحله سوم: اجرای برنامه ها

بعد از مراحلی که اغلب در ذهن طراح صورت گرفته اند، حالا دیگر نوبت به عملی کردن همه ایده ها رسیده است. در این مرحله ممکن است طراح UX چندین بار طراحی را تکرار کند و آن را اصلاح کند تا به نمونه ایده آلش نزدیک تر شود.

مرحله چهارم: آزمون و خطا کردن با کاربران واقعی

در ادامه پاسخ به سوال UX چیست، نیاز است که مرحله آخر را نیز به خوبی مطالعه فرمایید. در مرحله آخر دیگر کار طراح به پایان رسیده است. فقط باید به بررسی نظرات کاربران بپردازد و چندین بار این مرحله را تکرار کند تا دیگر مشکلی باقی نماند.

 

کاربرد طراحی UX

جهت پاسخ به سوال UX چیست، لازم است کاربرد آن را نیز در نظر بگیریم. با رشد و پیشرفت صنایع مختلف و اهمیت نظر کاربران نسبت به موارد انتخابی، طراحان UX به راحتی و در هر زمینه ای می توانند مشغول به کار شوند و هیچ محدودیتی را برای زمینه کاری خود نداشته باشند.

نظرات کاربران