مارکتینگ یا بازاریابی چیست

مارکتینگ یا بازاریابی چیست

در این مطلب می خواهیم بدانیم مارکتینگ یا بازاریابی چیست و چه نفعی برای کسب و کارمان دارد. رمز موفقیت در بازاریابی موثر، پیدا کردن استراتژی مناسب بازاریابی از جمله پیام، زمان و روش ارتباطی شما برای دستیابی و تأثیرگذاری بر مصرف کنندگان است.

 

تعریف مارکتینگ یا بازاریابی چیست

برای اینکه بدانیم مارکتینگ یا بازاریابی چیست باید این توضیح را در ذهن داشته باشیم: بازاریابی فرآیندی است که به مصرف کنندگان می آموزد چرا آنها باید محصول یا خدمات شما را نسبت به سایر رقبا انتخاب کنند و نوعی ارتباط متقاعد کننده است. این فرآیند از هر فرایند مربوط به انتقال محصول یا خدمات شما به مصرف کننده تشکیل شده است. عموما در جواب مارکتینگ یا بازاریابی چیست به این جواب می‌رسیم که بازاریابی شامل ایجاد مفهوم کالا یا خدمات، شناسایی افرادی که احتمال خرید آن را دارند ، تبلیغ و انتقال آن از طریق کانال های فروش مناسب است.

 

هدف مارکتینگ یا بازاریابی چیست

  • جلب توجه بازار هدف خود
  • یک مشتری را ترغیب به خرید محصول خود کنید
  • ارائه اقدامی خاص و کم خطر به مشتری که انجام آن آسان باشد

اگر هدف کسب و کار شما فروش بیشتر محصولات یا خدمات است ، بازاریابی همان چیزی است که به شما در دستیابی به این هدف کمک می کند. هر چیزی که شما برای برقراری ارتباط با مشتریان خود به گونه ای استفاده می کنید که آنها را ترغیب به خرید محصولات یا خدمات شما کند ، بازاریابی است ، از جمله تبلیغات ، شبکه های اجتماعی ، کوپن ، فروش و حتی نحوه نمایش محصولات.

 

چهار مرحله مارکتینگ یا بازاریابی چیست

شرکت ها برای اطمینان از آمادگی محصولات یا خدمات خود برای فروش باید مراحل مختلف بازاریابی را طی کنند.

ایده: بازاریابی از زمانی شروع می شود که ایده ای برای یک محصول یا خدمات ایجاد کنید. قبل از راه اندازی یک محصول یا خدمات ، باید تصمیم بگیرید که چه می فروشید ، چند گزینه در دسترس است و چگونه بسته بندی و به مشتریان ارائه می شود.

تحقیق و آزمایش: قبل از اینکه ایده خود را عمومی کنید ، باید تحقیق و آزمایش بازاریابی را انجام دهید. دپارتمان های بازاریابی معمولاً مفاهیم محصول جدید را با گروه های متمرکز و نظر سنجی آزمایش می کنند تا میزان علاقه مشتری را بسنجند ، ایده های محصول را اصلاح کنند و تعیین کنند که چه قیمتی تعیین کنند. تحقیق در مورد رقبا می تواند به شما در تعیین قیمت بهینه و ایده پردازی برای جایگاه سازی برند خود در بازار موجود کمک کند.

تبلیغات: اگر بخواهید بدانید مهم‌ترین قسمت مارکتینگ یا بازاریابی چیست ، باید از قسمت تبلیغات حرف بزنیم. اطلاعاتی که در تحقیقات خود جمع می کنید به شما کمک می کند استراتژی بازاریابی خود را تعریف کرده و یک کمپین تبلیغاتی ایجاد کنید. این کمپین ها می توانند اشکال مختلفی از رسانه، رویدادها ، تبلیغات مستقیم، روابط عمومی و موارد دیگر را شامل شوند. قبل از شروع یک کمپین تبلیغاتی، معیارهای مشخصی تعیین کنید که می‌توانید برای سنجش میزان کارآیی آن کمپین تبلیغاتی استفاده کنید.

فروش: تعیین کنید که کجا و چگونه می خواهید به مشتریان بفروشید. به عنوان مثال شرکت‌های تولید کننده کالاهای مصرفی به عمده فروشانی می فروشند که سپس به خرده فروشان می فروشند. در بازار صنعتی، فرآیند خرید طولانی تر است و تصمیم گیرندگان بیشتری را درگیر می کند. شما ممکن است به صورت محلی، ملی یا حتی بین المللی بفروشید و برخی از شرکت ها فقط محصولات یا خدمات خود را به صورت آنلاین می فروشند. کانال های توزیع و فروش شما بر اینکه چه کسی محصولات شما را خریداری می کند ، چه زمانی آنها را خریداری می کند و همچنین نحوه خرید آنها تأثیر دارد.

انواع تبلیغات برای مارکتینگ یا بازاریابی چیست

انواع مختلفی از تبلیغات وجود دارد که می توانید برای رونق کسب و کار خود، آموزش محصولات خود به مشتریان و تولید فروش از آنها استفاده کنید. کمپین های چاپی، رادیویی و تلویزیونی و همچنین پست الکترونیکی، ایمیل و دیجیتال مارکتینگ انواع تبلیغات هستند. اگر وب سایتی دارید، باید برای جستجو بهینه شود تا به مشتریان در یافتن آن از طریق موتورهای جستجو مانند Google ، Yahoo! و Bing کمک کند. در این زمینه باید حتما روی سئو سایت کار کنید. خبرنامه ها، اطلاعیه های مطبوعاتی، و مقالات نیز نوعی بازاریابی هستند که برای گرفتن سود و ایجاد فروش استفاده می شوند.

ظهور سیستم عامل های رسانه های اجتماعی اهمیت بازاریابی شبکه های اجتماعی را افزایش داده است، از جمله ارتباط با مشتریان در شبکه های اجتماعی با ترغیب آنها به فالوو کردن، مشارکت با اینفلوئنسرهای شبکه های اجتماعی از طریق قرار دادن محصول یا حمایت مالی پرداخت شده و پرداخت هزینه تبلیغات در سیستم عامل هایی مانند فیس بوک یا اینستاگرام. انواع تبلیغاتی که انتخاب می کنید به بودجه ، نوع کسب و کار و ترجیحات مشتریان ایده آل شما بستگی دارد.

 

چرخه مارکتینگ یا بازاریابی چیست

تبلیغات فقط یکی از مولفه‌های برنامه مارکتینگ یا بازاریابی آنلاین شماست. روند بازاریابی با ایده برای محصول شما آغاز می شود و تا زمانی که آن محصول در دست مصرف کننده ای باشد که آن را خریداری کرده است ، ادامه می یابد. حتی پس از اینکه مشتری خریدی انجام داد، بازاریابی شما نباید پایان یابد. بخشی از تبلیغات شما باید برای مشتریان فعلی باشد تا اطمینان حاصل شود که مشتری باقی می مانند و وفاداری آنها را افزایش می دهد.

 

 

 

نظرات کاربران