موتور جست و جو چیست

موتور جست و جو چیست و برای کسب و کارها چه اهمیتی دارد

اگر بخواهیم به طور بنیادی ببینیم که موتور جست و جو چیست ، با این توضیح باید شروع کنیم: موتور جست و جو یک برنامه اینترنتی است که با توجه به درخواست کاربر، محتوا را جمع آوری و سازماندهی می کند. به عنوان مثال ، شخصی که موتور جست و جوی “رستوران های نزدیک من” را جست و جو می کند (در حالت ایده آل) لیستی از وب سایت های متعلق به رستوران های منطقه آن شخص را مشاهده می کند.

اگرچه موتورهای جست و جو برنامه های بسیار پیچیده ای هستند، اما درک مفاهیم اساسی که آنها را هدایت می کند آن قدر ها هم سخت نیست. در این مطلب از بیزون می خواهیم بدانیم موتور جست و جو چیست و چند نمونه از محبوب ترین موتورهای جست و جو توسط مردم استفاده شده است.

 

موتور جست و جو چیست

موتور جست و جو چیست

در ادامه جواب به سوال موتور جست و جو چیست باید اذعان کنیم که موتور جست و جو سنگ بنای اینترنت است. اساس خیلی از مسائل در عصر دیجیتال به واسطه همین موتور جست و جو پایه ریزی می شود. برای بسیاری از افراد، موتور جست و جو همان چیزی است که صفحه مرورگرشان را به این وسیله باز می کنند. اگر آدرس دقیق وب سایتی را که می خواهید بازدید کنید را نمی دانید یا اگر آدرسش را به طور دقیقی بلد نیستید تایپ کنید، از یک موتور جست و جو برای پیدا کردن این موارد می توانید استفاده کنید.

در اساس، موتور جست و جو به سادگی یک برنامه رایانه ای مبتنی بر اینترنت است. سه عملکرد اصلی این برنامه وجود دارد: جمع آوری انبوه اطلاعات درباره آنچه در اینترنت وجود دارد ، دسته بندی آن اطلاعات و کمک به کاربران در جست و جوی اطلاعات طبقه بندی شده.

 

موتور جست و جو چگونه کار می کند؟

برای شروع درک نحوه کار موتورهای جست و جو ، هر یک از سه عملکرد اصلی آن را جداگانه خراب کنید.

ابتدا، موتورهای جست و جو اطلاعات را از طریق فرایندی که به “خزیدن یا crawling” معروف می شود ، جمع آوری می کنند.  “خزنده وب” یا همان ” Web crawlers” ، نرم افزار طراحی شده توسط موتور جست و جو است که آدرس های اینترنتی و URL ها را به روش خودش بررسی می کند. این کراولینگ ها از صدها میلیارد وب سایت اطلاعات دریافت می کنند و جنبه های یک وب سایت مانند کدهای داخلی و نسخه ای را که بازدید کنندگان هنگام ورود به صفحه وب می خوانند، ارزیابی می کنند.

از همین درگاه ، اطلاعات لازم با توجه به کلمات کلیدی ، پست های جدید سایت و سایر عوامل فهرست بندی می شوند.

 

پس از دسته بندی و جمع آوری اطلاعات ، کاربران می توانند با تایپ کردن یک سوال در نوار جست و جو ، از طریق این عامل و کلمات شروع به جست و جو کنند. این جست و جوها الگوریتم های پیچیده ای را راه اندازی می کنند که شاخص گسترده ای را غربال می کنند تا مرتبط ترین نتایج را پیدا کنند. هنگام ارسال درخواست ، الگوریتم به طور همزمان معنای پرسش شما ، ارتباط صفحات وب ایندکس شده ، کیفیت محتوای آن صفحات وب ، عملکرد آن صفحات وب و زمینه جست و جوی شما (مکانی که از آن انجام داده اید) را ارزیابی می کند. تمام مواردی که قبلا سرچ کردید در سایبقه جست و جوی شما تاثیر گذار است و این فاکتورها باعث می شود تا موتور جست و جو نتیجه خوبی را به شما ارائه دهد.

 

انگیزه های پشت موتورهای جست و جو چیست

بهتر است که به انگیزه جست و جو از سه منظر مختلف نگاه کنید.

جست و جوگر: شخصی است که در اینترنت در جست و جوی اطلاعات ، محصولات یا خدمات است. این افراد می خواهند برخی از کلمات کلیدی را وارد کنند و به واسطه این کلمات به نتایجی برسند که به طور موثر نیازهای آنها را برآورده کنند.

موتور جست و جو: موتورهای جست و جو با فروش فضای تبلیغاتی به وب سایت ها ، کسب و کارها و بازاریابان درآمد کسب می کنند. هر چقدر بتوانند ترافیک جست و جو بیشتری ایجاد کنند ، افراد بیشتر به تبلیغات آنها نگاه می کنید و درآمد بیشتری کسب می کنید. هدف آنها این است که مرتبط ترین سایت ها در بالای نتایج جست و جو قرار بگیرند. به این ترتیب ، جست و جوگران چیزی که می خواهند را پیدا می کنند و با موتور جست و جو رابطه مثبت برقرار می کنند.

وب سایت یا بازاریاب: آنها می خواهند این جست و جوگران وب سایت خود را هنگام جست و جوی کلمات کلیدی مرتبط پیدا کنند تا بتوانند محصولات یا خدمات خود را تبلیغ کنند.

 

محبوب ترین موتورهای جست و جو چیست

با تمام اندازه گیری ها ، Google محبوب ترین موتور جست و جو است و نام آن با انجام درخواست های موتور جست و جو مترادف شده است. گوگل به حدی دنیای اینترنت را در دست خود گرفته است که واژه گوگل کردن مساوی با جست و جو است. با این حال، گوگل اتنها موتور جست و جوی موجود نیست. کاربران اینترنت گزینه های زیادی دارند. در اینجا جزئیات محبوب ترین موتورهای جست و جو بر اساس سهم بازار وجود دارد که توسط NetMarketShare در ژوئیه 2020 ثبت شده است:

 

گوگل: 83.86٪

بایدو: 7.01٪

بینگ: 6.14٪

یاهو !: 1.34٪

یاندکس: 0.85٪

در حالی که جست و جوگران باید به راحتی باید به موتور دلخواهشان دسترسی داشته باشند، کسب و کارها و بازاریاب ها باید توجه داشته باشند که کدام موتورهای جست و جو محبوب ترین هستند.

 

بهینه سازی موتور جست و جو چیست

بهینه سازی موتور جست و  جو یا سئو سایت (SEO) عملی است که سعی در بهبود عملکرد وب سایت در موتور جست و جو دارد. برای کسب و کارهایی که می خواهند به طور موثر از وب سایت خود برای رونق بخشیدن به فروش استفاده كنند، یك استراتژی جامع برای سئو بسیار مهم است.

اگر وب سایت شما در چند صفحه اول نتیجه مربوط به موتور جست و جو قرار نداشته باشد ، بعید است که مشتری سایت شما را از طریق آن موتور جست و جو پیدا کند. در حالیکه مردم همه به موتورهای جست و جو متوسل می شوند، با بالا بردن رتبه خود در موتورهای جست و جو می توانید به رشد کسب و کارتان کمک کنید.

نظرات کاربران