ایجکس چیست

ایجکس چیست و چه اهمیتی برای وبسایت شما دارد؟

اصطلاح ایجکس AJAX مخفف جاوا اسکریپت ناهمزمان و XML (Asynchronous JavaScript And XML)است. درک ایجکس برای توسعه دهندگان وب ضروری است؛ زیرا معمولاً در برنامه های محبوب و کاربردی وب مانند Google Maps، Gmail، Facebook و Twitter از آن استفاده می شود. در مقاله پیش رو به این سوال که ایجکس چیست جواب کاملی می دهیم و شما را با نحوه یادگیری، مزایا و معایب آن بیشتر آشنا می کنیم.

 ایجکس چیست؟

ایجکس تکنولوژی ای است که از آن برای توسعه وبسایت ها و برنامه های کاربردی تحت وب استفاده می شود. در توضیح ایجکس می توان گفت این تکنولوژی به صفحات وب اجازه می دهد تا محتوای خود را بدون نیاز به بارگذاری مجدد، به روز کنند.

ایجکس مشتق از جاوا اسکریپت است و کاربر در هنگام استفاده از آن تعامل بیشتری را تجربه می کند. در این تکنولوژی زمانی که یک بازدید کننده در حال بررسی یک صفحه وب است، جاوا اسکریپت با نظارت بر اینکه کدام محتوا به به روز رسانی نیاز دارد، یک ساختار را اضافه و مدیریت می کند.

Extensible Markup Language یا XML داده ها را بین وب سرور و مرورگر منتقل می کند. البته در هنگام به روز رسانی اغلب از فرمت های دیگری مانند JSON نیز برای تبادل داده ها استفاده می شود. جاوا اسکریپت و ایجکس با هم کار می کنند تا این اطمینان حاصل شود که محتوای صفحه وب به طور ناهمزمان به روز می شود. همان طور که در ابتدای مقاله گفته شد، با ایجکس می توان محتوای سایت را بدون بارگذاری مجدد کل صفحه به روز کرد.

فناوری های مرتبط با ایجکس

ایجکس چیست

حالا که می دانیم ایجکس چیست، بهتر است با جزئیات آن نیز بیشتر آشنا شویم.

به طور مختصر می توان گفت ایجکس شامل فناوری های زیر است:

  • XHTML و CSS برای ارائه اطلاعات
  • مدل شیء گرای سند (DOM) برای نمایش داده های پویا و تعامل با آن ها
  • XML، HTML و XSLT برای داده ها. (البته بسیاری از توسعه دهندگان XML را با JSON جایگزین کرده اند؛ زیرا JSON از جاوا اسکریپت منشا گرفته است.)
  • شی XMLHttpRequest که امکان ارتباط ناهمزمان با وب سرور را فراهم می کند.

ایجکس چگونه کار می کند؟

در پاراگراف های قبل این موضوع را که ایجکس چیست به طور کامل بررسی کردیم و شناخت خوبی از آن به دست آوردیم. اما این تکنولوژی چگونه کار می کند؟

به گفته متخصصین، جاوا اسکریپت و XML با یکدیگر ترکیب می شوند تا با استفاده از یک فناوری به نام شی XMLHttpRequest، صفحات وب را به طور ناهمزمان به روز رسانی کنند. هنگامی که کاربر از یک صفحه وب طراحی شده با ایجکس بازدید می کند و مجدد آن را بارگیری کند، جاوا اسکریپت یک شی XMLHttpRequest می سازد تا داده ها به XML منتقل شود. شی XMLHttpRequest درخواستی برای داده های صفحه به روز شده به سرور وب ارسال می کند، سرور درخواست را پردازش می کند و پاسخ می دهد. این پاسخ به مرورگر ارسال و سپس از جاوا اسکریپت برای پردازش پاسخ استفاده می شود. در نهایت نتیجه پردازش بر روی صفحه نمایش داده خواهد شد. این نتیجه همان محتوای به روز شده است.

همان طور که می دانید فرمت بین مرورگر وب (برنامه ای که برای مشاهده وب سایت استفاده می شود) و وب سرور (نرم افزار یا سخت افزاری که داده های یک وب سایت در آن ذخیره می شود)، با یکدیگر متفاوت است.

به عبارت دیگر جاوا اسکریپت فرآیند به‌ روزرسانی را خودکار می ‌کند. محتوای به ‌روزرسانی شده در XML قالب‌ بندی می ‌شود تا برای بازدیدکننده قابل درک باشد. در این بین تکنیک ایجکس داده های اضافی صفحه را نادیده می گیرد و فقط به درخواست اطلاعات به روز شده رسیدگی می کند. وب ‌سایت‌ ها و برنامه ‌هایی که از فناوری ایجکس استفاده می‌ کنند سریع تر و پویا تر هستند.

چگونه می توان ایجکس را یاد گرفت؟

یادگیری ایجکس

در این قسمت از مقاله ایجکس چیست، بهترین مسیر یادگیری این تکنولوژی را بررسی می کنیم. خوشبختانه امروزه می توان زبان‌ های برنامه نویسی تحت وب مانند جاوا اسکریپت، HTML و … را به بهترین شکل ممکن از طریق شرکت کلاس‌ های آنلاین یا حضوری آموخت.

با کنار هم قرار دادن این مهارت ‌ها و تسلط بر تکنیک ایجکس، می توانید به راحتی در این تکنولوژی به مهارت برسید. بنابراین اگر قبلا جاوا اسکریپت، HTML و XML را یاد گرفته ‌اید و یا حتی در حال یادگیری آن ها هستید، بهتر است بدانید که ایجکس روشی ساده برای گرد هم آوردن این مهارت ‌هاست که می ‌توانید طی چند ساعت آموزش بر آن مسلط شوید. این مجموعه مهارت کاملا جدید ارزش آن را دارد که برایش وقت بگذارید و افزایش سرعت وبسایت را در نظر بگیرید.

در حالی که ایجکس یک مهارت مستقل نیست، اما تکنیکی جهانی و کلیدی برای توسعه front end است.

مزایا و معایب ایجکس

مزایا و معایب ایجکس

بعد از دانستن این موضوع که ایجکس چیست و چطور می توان آن را یاد گرفت، بهتر است قبل از استفاده این تکنولوژی، مزایا و معایب آن را نیز در نظر بگیرید:

مزایای ایجکس :

  1. به مرورگر اجازه می‌ دهد تا بخش‌ هایی از یک محتوا را بدون بارگیری مجدد یا باز کردن صفحه جدید به ‌روزرسانی کند.
  2. به اپلیکیشن های تحت وب اجازه می دهد تا بدون داده کار کنند و این موضوع ترافیک سرور را کاهش می دهد.
  3. از پهنای باند کمتری استفاده می کند؛ زیرا محتوای کمی دریافت می کند.
  4. به مرورگرها اجازه می‌ دهد بدون بارگیری مجدد کل صفحه، به طور ناهمزمان با وب سرور تماس برقرار کنند.

معایب ایجکس:

  1. اگر مرورگر شما از جاوا اسکریپت پشتیبانی نکند، صفحات وب با استفاده از ایجکس به درستی بارگیری نمی شوند.
  2. هر کسی می تواند کد منبع یک برنامه وب را که با استفاده از ایجکس توسعه یافته است، مشاهده کند و امنیت سایت کم خواهد شد.
  3. ایجکس به صورت ناهمزمان کار می کند. بنابراین، برخی از اطلاعات صفحه ممکن است با صفحه تازه بارگذاری شده مطابقت نداشته باشد.
  4. درخواست های متوالی ایجکس در تاریخچه مرورگر ذخیره نمی شوند.
  5. دیباگ کردن صفحه وب ساخته شده با استفاده از ایجکس ممکن است دشوار باشد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به این سوال شما که ایجکس چیست، پاسخ کاملی بدهیم. همانطور که گفته شد ایجکس مجموعه ای از تکنیک های توسعه وب است که به طور خودکار اطلاعات جدیدی را بدون بارگیری مجدد کل وب سایت به صفحه موجود اضافه می کند. با محبوبیت بیشتر این روش، امروزه فرصت های شغلی زیادی برای توسعه دهندگان وب با دانش ایجکس وجود دارد که با آن به کسب درآمد خواهند رسید. امیدواریم این مقاله به شما در درک بهتر ایجکس (AJAX) کمک کرده باشد.

نظرات کاربران