میکرودیتا چیست

میکرودیتا چیست؟

اگر تجربه کار در دنیای وب و سئو را داشته باشید، مطلع هستید که تکنیک ها و روش های مختلفی وجود دارد که شما به کمک آن ها می توانید کاری کنید تا وب سایت شما به وسیله موتور های جستجو پیدا شود و در صفحه نتایج موتور جستجو در جواب جستجوی کاربران نمایان گردد. بسیاری از بازاریابان، سئو درون صفحه را ترجیح می دهند. اگر بخواهیم به زبانی ساده، بگوییم میکرودیتا چیست و سئوی درون صفحه را تعریف کنیم، می توانیم بگوییم که سئوی درون صفحه، در واقع ایجاد محتوا برای کلمات کلیدی و سپس بهینه سازی آن محتوا با استفاده از روش هایی مانند افزودن برچسب های صفحه، متن جایگزین، توضیحات متا و مواردی دیگر است تا محتوای وب سایت به وسیله ربات های موتور جستجو پیدا شود.

سئوی فنی، تفاوت هایی با سئو درون صفحه دارد. همانطور که گفتیم، بیشتر تمرکز سئو درون صفحه بر روی محتوایی که تولید می شود و کیفیت آن است. اما در سئو فنی، متخصص سئو با کد و داده هایی ساختار یافته در پشت صحنه سر و کار دارد و همانطور که از نامش پیداست، سئو فنی بسیار پیچیده تر از سئوی درون صفحه است.

در این مقاله ما سعی می کنیم تا به شما توضیح دهیم که میکرودیتا چیست و چه مزیت هایی دارد. زیرا زمانی که به طور کامل متوجه شوید که میکرودیتا چیست، می توانید استراتژی و تاکتیک مشخصی برای سئو خود تعیین کنید و می توانید بسیار راحت تر از گذشته، با تیم توسعه دهنده خود ارتباط برقرار کنید.

تفاوت متادیتا با میکرودیتا چیست؟

تفاوت متادیتا با میکرودیتا چیست؟

متادیتا که با عنوان ابرداده هم شناخته می شود، یک استراتژی معروف تر و آشنا تر نزد متخصصان سئو محسوب می شود. اما با وجود این که متادیتا یا ابرداده، نوعی از داده های ساختار یافته به شمار می آید، اما باز هم تفاوت هایی دارد.

اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم که متادیتا چیست، می توانیم بگوییم که متادیتا نوعی استراتژی برای بهبود سئو وب سایت است که با کمک آن، به ربات های موتور های جستجو می گوییم که محتوای صفحه ای که می خواهند بررسی کنند، درباره چیست. به طور مثال، توضیحات متا ممکن است بگوید: «این مقاله به شما ابزار شناسایی لینک اسپم وب سایت را معرفی می کند.» همانطور که می بینید، هر کسی که با این نوشته رو به رو شود، دیدگاهی کلی در رابطه با مفهومی که مقاله می خواهد راجع به آن توضیح دهد، پیدا می کند. در زیر لیستی از تگ های متداول که برای متادیتا مورد استفاده قرار می گیرند، تهیه کرده ایم.

  • عنوان
  • URL Slug
  • توضیحات صفحه

کاربرد این تگ های متادیتا، بسیار زیاد است. این تگ ها بیشتر به نفع جستجو گران و کاربران عمل می کنند و کاربران را از آن چیزی که قرار است مطالعه کنند، آگاه می کند. در واقع اگر این تگ ها وجود نداشتند، شما برای آن که بخواهید متوجه شوید که یک مقاله راجع به چه چیزی نوشته شده است و این که آیا به کمک شما می آید یا خیر، مجبور بودید که کل مقاله را مطالعه کنید. اما با کمک تگ هایی مثل توضیحات متا، در وقت شما صرفه جویی می شود.

حال اگر بخواهیم که به بهترین نحو توضیح دهیم که میکرودیتا چیست، باید بگوییم که میکرودیتا یا به عبارتی ریزداده، به ربات های موتور های جستجو می فهماند که عناصر قرار گرفته در یک صفحه از وب سایت چیست. در واقع به زبان ساده، میکرودیتا ها به تکه های محتوا برچسب می زنند. در ادامه موتور های جستجو نیز از این برچسب ها در صفحه نتایج موتور جستجو یا SERP استفاده می کند و این برچسب ها را در نتایجی که برای کاربران نمایان می شود، برجسته می کند. متادیتا با وجود مزیت های زیادی که برای سئو وب سایت و رتبه آن در صفحه نتایج جستجو گوگل دارد، به کاربرانی که عبارتی را جستجو می کنند، نیز کمک می کند.

نحوه بهبود سئو با استفاده از میکرودیتا چیست؟

نحوه بهبود سئو با استفاده از میکرودیتا چیست؟

هرچه زمان می گذرد، از اهمیت متادیتا در بهبود سئو یک وب سایت و رتبه آن در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل، کمتر می شود. زیرا همان طور که توضیح دادیم، متادیتا حول توضیحات متا و توضیحات محتوا می چرخد و دیگر پر کردن توضیحات مقاله با کلمات کلیدی، باعث نخواهد شد که رتبه آن صفحه از وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل بالاتر رود.

اما در طرف دیگر میکرودیتا وجود دارد که اهمیتش در زمینه بهبود سئو و رتبه یک وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو، از متادیتا بیشتر است. زیرا میکرودیتا باعث می شود که ربات های خزنده موتور های جستجو، راحت تر بتوانند مطالب موجود در صفحات وب سایت ها را فهرست بندی و ایندکس کنند. همانطور که بیان کردیم، میکرودیتا به ربات های خزنده موتور های جستجو می گوید که چه قسمتی در یک صفحه از یک وب سایت باید برجسته شود و چه قسمتی مهم است. برای آن که بهتر بتوانید متوجه شوید که مزیت استفاده از میکرودیتا چیست، به یک فروشگاه که تمامی محصولاتش بدون هیچ ترتیبی در فروشگاه قرار گرفته است، فکر کنید. اگر مشتری قصد خرید محصول خاصی داشته باشد، ممکن است با وجود آن که شما آن محصول را دارید اما به دلیل این حجم از به هم ریختگی، متوجه نباشید و مشتری را از دست دهید. اگر این فروشگاه از چیزی مثل میکرودیتا استفاده کند، تمامی این محصولات نظم خاصی پیدا می کنند و همگی دارای برچسب می شوند. در واقع میکرودیتا به گوگل کمک می کند تا تجربه ای غنی تر و بهتر برای کاربران و جستجوگران ایجاد کند.

هم متادیتا و هم میکرودیتا، جستجو را بهبود می بخشند و کیفیت آن را بالا می برند. اما شواهدی وجود دارد که نشان می دهد میکرودیتا ها نه تنها نرخ کلیک شما، بلکه رتبه شما در صفحه نتایج جستجو گوگل یا SERP را هم افزایش می دهند. امیدواریم توانسته باشیم که شما را با اهمیت میکرودیتا آشنا کنیم و به خوبی متوجه شده باشید که میکرودیتا چیست.

 

نظرات کاربران