تجارت بین الملل چیست

مفهوم تجارت بین الملل چیست و چه اهدافی را دنبال می کند؟

مبادله کالا از دیرباز به عنوان یکی از راه ‌های داد و ستد بین افراد به حساب می‌ آید. این روند با گذر زمان دچار تغییر و تحولاتی شده است. امروزه تبادل کالا و خدمات را می‌ توان در سطوح گسترده ‌تر نیز مشاهده کرد. تجارت بین الملل مبادله‌ ای است که حداقل بین دو یا چند کشور رخ می‌ دهد. تفاوت در موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی از عوامل مهمی هستند که زمینه ساز تجارت بین کشور های گوناگون به شمار می روند. این روش، ارتباط بین کشور های مختلف را با هم حفظ می‌ کند و به استحکام هر چه بیشتر آن می‌ انجامد. در این مقاله قصد داریم شما را با  این موضوع آشنا کنیم که تجارت بین الملل چیست و چگونه صورت می گیرد.

تعریفی از تجارت بین المللی

تجارت بین الملل چیست

در نگاه ساده می‌ توان تجارت را داد و ستد معنی کرد. در فرآیند تجارت، مبادله کالا یا خدمات بین طرفین صورت می‌ گیرد. این تبادل ممکن است در سطوح کوچک بین دو نفر یا در بین ابر قدرت ‌های جهان و کشور ‌های مختلف رخ دهد. عبارت بین الملل، این نوع تجارت را به محدوده  بین دو یا چند کشور وارد می ‌کند.

در تعامل اقتصادی بین کشور های مختلف، دو اصطلاح واردات و صادرات بسیار مورد استفاده قرار می‌ گیرند. واردات به معنی ورود هر گونه کالا و خدمات به کشور است. در این شرایط ممکن است کشور مقصد به دلایل گوناگونی اعم از صرفه جویی در هزینه ‌ها یا عدم  توانایی در تولید، واردات را انجام دهد. صادرات نقطه مقابل واردات به حساب می ‌آید. منظور از صادرات، ارسال کالا و خدمات به خارج از کشور است. صادرات راهی برای کسب درآمد در کشور های مبدا محسوب می شود.

تجارت بین المللی تعامل بین کشور‌ های گوناگون را از نظر اقتصادی با یکدیگر شکل می‌ دهد. پیوند ‌های اقتصادی در سطح جهان با تداوم تجارت بین المللی مستحکم‌ تر می‌ شوند. پیوند اقتصادی تنها محدود به مفهوم واردات و صادرات کالا نیست. سرمایه گذاری مالی خارجی، تاسیس شرکت‌ های چند ملیتی و اشتغال کارمندان خارجی را نیز می ‌توان مصداقی از پیوند اقتصادی در سطح جهان دانست.

دلایل شکل گیری تجارت بین کشور ها

شکل گیری تجارت بین کشور ها

موضوع اینکه تجارت بین الملل چیست به مقایسه بین سود و زیان دو طرف معامله بر می‌ گردد. در این مورد، کشوری که توان تولید کالا یا ارائه خدمت را ندارد، از کشوری دیگر این موارد را در خواست می‌ کند. سپس مزایای این معامله برای هر دو کشور مورد سنجش قرار می‌ گیرد. کشور اول می ‌تواند از کالا یا خدمت مورد نظر خود بهره مند شود. از سویی دیگر کشور دوم، می ‌تواند از پول حاصل از این تجارت به نفع  اقتصاد داخلی خود استفاده کند.

مزیت نسبی کالا و خدمات ارائه شده توسط کشور ‌های مختلف در ابتدا مورد بحث قرار می‌ گیرد. مزیت نسبی، کیفیت خدمات و کالا های یک کشور را ارتقا می ‌بخشد. در چنین شرایطی، کشور های مختلف تمایل زیادی برای تجارت بین الملل با کشور مقصد نشان می‌ دهند. از جمله عواملی که منجر به مزیت نسبی محصولات یک کشور نسبت به سایرین می ‌شود؛ می ‌توان به  این موارد اشاره کرد:

  • تفاوت در شرایط آب و هوایی

حال که دانستیم تجارت بین الملل چیست ، بهتر است به عوامل موثر در شکل گیری این نوع تجارت اشاره کنیم. تفاوت در شرایط آب و هوایی کشور ‌های مختلف، بر محصولات کشاورزی تولیدی آن‌ ها تاثیر می ‌گذارد. این  تفاوت ها حتی در فصول مختلف سال نیز تولیدات کشور ‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می ‌دهند. کشور ‌های مناطق گرمسیر در صادر کردن محصولاتی مانند شکر و قهوه در مقایسه با دیگر کشور ها برتری نسبی دارند. در مناطقی با آب و هوای معتدل و مرطوب، تولید غلاتی مثل ذرت و گندم بیشتر مورد توجه قرار می‌ گیرد. تولید این محصولات در کشور های سردسیر صرفه اقتصادی ندارد. این تفاوت ‌ها زمینه تجارت و تبادل کالا را در سطح بین الملل فراهم می ‌کنند.

تفاوت در شرایط
  • تفاوت در سطح فناوری و تکنولوژی

در جهان امروزی تکنولوژی تغییرات وسیعی در سطوح مختلف جامعه پدید می‌ آورد. رد پایی از تکنولوژی را حتی می‌ توان در تولید و نحوه استفاده از منابع اولیه هم مشاهده کرد. ژاپن مصداق کشوری با تکنولوژی پیشرفته در زمینه تولید انواع گوناگونی از محصولات است. این کشور به واسطه علم و فناوری پیشرفته خود تا کنون توانسته است گوی رقابت را از کشور‌ های قدرتمند در سطح جهان برباید.

ژاپن شهرتی دیرینه در حوزه تولید انواع کالا‌ از جمله خودرو دارد. تولید خودرو های باکیفیت مزیت نسبی این کشور در مقایسه با سایر کشور‌ ها به حساب می‌ آید.

جمع بندی

تجارت بین المللی راهی است تا روابط بین کشور های مختلف در جهان شکل بگیرد. اقتصاد پیله ‌های محکمی به دور این ارتباط می ‌کشد و تبادل کالا یا خدمات را امکان پذیر می ‌سازد. این نوع تجارت، حداقل دو کشور را درگیر می‌ کند. داشتن مزیت نسبی می ‌تواند شرایط را برای انجام این نوع تجارت هموار کند. واردات و صادرات اصطلاحی است که می ‌توان به طور ساده با آن مزیت نسبی را درک کرد. تجارت بین الملل اقتصاد کشور‌ های مختلف جهان را به یکدیگر نزدیک می ‌سازد و از خودکامگی آن‌ ها جلوگیری می ‌کند. در این مقاله سعی کردیم توضیح دهیم که تجارت بین الملل چیست و چگونه و با چه اهدافی شکل می گیرد.

نظرات کاربران