قوانین استعفا از کار

آشنایی با اصول و قوانین استعفا از کار

قبل از شروع همکاری، کارگر و کارفرما قراردادی را منعقد می کنند که هر دو طرف را ملزم به انجام تعهداتی می کند. با این حال، مواردی وجود دارد که کارمندان یا کارگران ممکن است به دلایل مختلف مجبور به توقف کار خود شوند. در چنین مواردی، افراد حق قانونی دارند که از استعفا به عنوان راهی برای فسخ قرارداد استفاده کنند. شرایط خاصی که در قانون کار در مورد استعفا ذکر شده است چیست؟ در ادامه این مقاله با قوانین استعفا از کار و مراحل صحیح تنظیم استعفا نامه آشنا می شوید.

تعریف استعفا چیست؟

همانطور که در ماده 21 قانون کار آمده است، قرارداد های کاری به دلایل مختلف از جمله فوت، بازنشستگی، از کار افتادگی کارگر و استعفا قابل فسخ است. استعفا روشی رایج برای پایان دادن داوطلبانه همکاری کارگران است. این نشان دهنده تصمیم کارگر برای پایان دادن به مشارکت داوطلبانه خود است و در عین حال منجر به فسخ قرارداد توسط کارفرما می شود.

شرایط استعفا در قانون کار

قوانین استعفا از کار

قانون کار تصریح می کند که کارمند یا کارگر باید از یک ماه قبل، درخواست استعفا بدهد. علاوه بر این، درخواست استعفا باید به صورت کتبی در قالب فرم استعفا به کارفرما ارسال شود. اگر فرد ظرف 15 روز نظر خود را تغییر دهد، می تواند درخواست خود را پس بگیرد. توجه به این نکته ضروری است که تصویب نامه استعفا صرفا در اختیار کارفرما نیست. بلکه باید توسط شورای اسلامی کار، که متشکل از نمایندگان کارگران و کارفرمایان است نیز بررسی شود.

انواع قرارداد های کاری

قرارداد های کار را می توان به دو نوع قرارداد موقت و غیر موقت تقسیم کرد.

قرارداد موقت یک قرارداد قانونی الزام آور است که تاریخ شروع و پایان کار را مشخص می کند. این قرارداد برای مدت معینی طراحی شده است و پس از آن به طور خودکار فسخ می شود.

از سوی دیگر، عقد غیر موقت یا دائم مدت معینی ندارد و قرار است به طور نامحدود ادامه یابد. طبق ماده 25 قانون کار، اگر قراردادی برای مدت معینی منعقد شود، هیچ یک از طرفین نمی توانند آن را یک طرفه فسخ کنند. قوانین مربوط به استعفا به طور خاص در مورد قرارداد های غیر موقت و دائم اعمال می شود. بنابراین، اگر یک کارمند با قرارداد موقت بخواهد کار را فسخ کند، دو راه دارد: یا صبر کند تا قرارداد به طور طبیعی منقضی شود یا برای فسخ آن با کارفرما توافق کند.

چگونه استعفا دهیم؟

استعفا از مشاغل دولتی یا خصوصی نیز دارای همین شرایط است. نحوه استعفا طبق قانون کار برای کارکنان بخش دولتی و خصوصی به شرح زیر است:

کارمند باید نامه استعفای خود را حداقل یک ماه قبل به گروه یا سازمان مربوطه که در آن مشغول به کار است ارائه کند. با این حال، ذکر این نکته ضروری است که درخواست استعفا زمانی معتبر تلقی می شود که طبق مقررات وزارت کار، به تایید رسمی نهاد مربوطه برسد. تا زمان دریافت تاییدیه، کارمند ملزم به ادامه کار است.

موسسه یا سازمان موظف است ظرف مدت یک ماه به درخواست استعفا پاسخ دهد. عدم ارائه پاسخ در این بازه زمانی به معنای رد استعفا است. در این گونه موارد طبق ماده 60 قانون وزارت کار، کارمند حق دارد به دیوان عدالت اداری شکایت کند. در صورت تایید استعفای کارمند، طبق ماده 48، قرارداد او با شرکت به طور کامل فسخ می شود و دیگر کارمند آن سازمان محسوب نمی شود.

تاثیر استعفا بر حقوق و مزایا چگونه است؟

حقوق و مزایا

استعفا تاثیر بسزایی بر حقوق و مزایا دارد. هنگامی که یک کارمند استعفا می دهد، کارفرما از نظر قانونی ملزم به پرداخت کامل حقوق و سایر حقوق مالی است. علاوه بر این، کارفرما باید سابقه بیمه کارمند را بر اساس تعداد روز های کاری به سازمان تامین اجتماعی بدهد تا سوابق فرد حفظ شود.

چه چیزی ترک کار را از استعفا در قانون کار متمایز می کند؟

در صورتی که کارمندی بدون رعایت قوانین استعفا از کار، شغل خود را ترک کند، این عمل طبق قانون ترک کار محسوب می شود. خروج ناگهانی بدون پیروی از مراحل رسمی استعفا نه تنها حق کارمند را برای دریافت حقوق پایان کار از بین می برد، بلکه او را مسئول جبران خسارت ناشی از ترک کار برای کارفرما می کند.

مراحل تنظیم درخواست با رعایت قوانین استعفا از کار

  1. انتخاب موضوع

نامه باید دارای یک موضوع واضح باشد تا کارفرما را ترغیب به خواندن آن کند. می توانید از عناوینی مانند «درخواست استعفا» یا «خاتمه همکاری» استفاده کنید.

  1. گیرنده

سمت دریافت کننده نامه را چه مدیر باشد و چه بخش منابع انسانی، به وضوح مشخص کنید.

  1. اعلام صریح درخواست استعفا

قصد استعفا را به طور واضح، مستقیم و بدون تعارف در نامه بیان کنید.

درخواست استعفا
  1. تاریخ استعفا

تاریخ دقیق خروج از سازمان را مشخص کنید. این اطلاعات به فرایند برنامه ریزی برای تیم مدیریت و منابع انسانی کمک می کند.

  1. دلایل استعفا

در حالی که ذکر دلایل استعفا در نامه الزامی نیست، می توان دلایل شخصی یا مرتبط با محل کار را ذکر کرد. بهتر است دلایل را به صورت شفاهی مطرح کنید.

  1. سپاسگزاری و امضا

از گیرنده قدردانی کنید و نامه را با امضای نام کامل خاتمه دهید.

جمع بندی

توجه داشته باشید که هر کارگر یا کارمندی باید قبل از پایان کار، استعفا نامه رسمی را طبق قوانین استعفا از کار ، یک ماه قبل از زمانی که قصد استعفا دارد به کارفرما ارائه کند. اگر ظرف 15 روز از درخواست منصرف شود می تواند آن را پس بگیرد. رعایت نکردن صحیح مراحل درخواست و اطلاع رسانی نکردن منجر به از دست دادن مزایایی خواهد شد. در قرارداد های کاری موقت، هیچ یک از طرفین نمی توانند قرارداد را به صورت یک طرفه فسخ کنند. در صورت استعفای کارمند طبق قوانین استعفا از کار ، کارفرما موظف به پرداخت کامل مستمری و کلیه حقوق قانونی است.

نظرات کاربران