معرفی محصول

معرفی محصول به چه معناست و چه مزایایی دارد؟

معرفی محصول فرآیند اطلاع رسانی و ایجاد علاقه یا نیاز در مخاطب قبل از تولید و عرضه انبوه یک محصول به بازار است. این کار برای ایجاد آمادگی در بازار و مشتری برای پذیرش محصول جدید با سر و صدایی که محصول به پا می کند، انجام می شود. پرداختن به یک محصول به افزایش سهم از بازار و فروش، کمک زیادی می کند. برای این کار باید به یک سری نکات کلی توجه داشت تا بتوان بعد از عرضه محصول، فروش موفقی را به لطف معرفی محصول تجربه کرد.

معرفی محصول (NPI) چیست؟

استراتژی معرفی محصول، روشی برای بازاریابی است که طی چند مرحله انجام می شود. این شیوه بازاریابی به کسب و کار شما کمک می کند تا یک ایده را به عنوان یک محصول یا خدمات به بازار معرفی کنید. در معرفی می توان به توسعه و نمونه سازی تا تولید و تجاری سازی اشاره  کرد. فرآیند معرفی محصول نسبتا پیچیده است و برنامه ریزی و اجرای آن نیازمند بودجه و زمان زیادی است. چنین فرآیندی برای اینکه بتوانید یک محصول جدید را به بهترین روش ممکن به بازار معرفی کنید تا پس از عرضه، مشتریان کافی را داشته باشد، ضروری است.

اگر از این استراتژی پیروی نکنید، نمی توانید جای پای خود را در بازار محکم کنید. به همین دلیل به احتمال زیاد سهم چندانی از بازار کسب نخواهید کرد.

چه کسانی در معرفی محصول نقش دارند؟

معرفی محصول

در معرفی یک محصول به بازار تمام اعضای تیم نقش خواهند داشت. بخشی از اعضای تیم به طور ویژه باید روی این موضوع متمرکز شوند. در فرآیند معرفی محصول، تیم باید در متقاعد کردن مشتری درمورد اینکه محصول یا خدمات با کیفیتی را با خرید محصول دریافت خواهد کرد، تلاش کند. مهم ترین افرادی که در معرفی کالای شما نقش خواهند داشت عبارتند از:

  • مدیر پروژه

مدیر پروژه وظیفه تعیین زمان بندی، تامین منابع و اطمینان از پیشرفت پروژه را بر عهده خواهد داشت.

  • مدیر محصول

مدیر محصول مانند نقشه راه عمل می کند؛ زیرا وظیفه برنامه ریزی برای معرفی کالا، استراتژی برای معرفی و همچنین ارزیابی قابلیت های بازار را از طریق توسعه و کشف مشتری بر عهده دارد.

  • نمایندگان فروش و مالی

این دست از نمایندگان همان طور که از نامشان پیداست، وظیفه قیمت گذاری محصولات یا خدمات را بر عهده دارند.

  • سرپرستان مهندسی

در معرفی محصول ، سرپرستان مهندسی وظیفه طراحی محصول و اطمینان از مطابقت آن با نیاز های مشتری را بر عهده دارند.

  • VP مهندسی یا مدیر عملیات تولید

VP مهندسی که به آن مدیر عملیات تولید نیز گفته می شود، وظیفه دریافت مجوز های لازم برای تایید صلاحیت تولید یک محصول را بر عهده دارد. مدیر عملیات تولید گام مهمی را در فرآیند و کمک به پیشرفت روان پروژه ایفا می کند.

  • کارفرمایان قراردادی

بسته به وضعیت پروژه و نیاز ها ممکن است که از کارفرمایان قراردادی که به صورت موقت برای رفع برخی نیاز ها به پروژه اضافه می شوند نیز کمک گرفته شود.

  • کارکنان بررسی بازخورد ها

کارکنان بررسی بازخورد ها وظیفه دارند تا پس از معرفی محصول به سوالات مشتریان پاسخ دهند. این کارکنان وظیفه دارند تا بازخورد ها و نظرات مشتریان را نسبت به محصول ثبت و به صورت داده ارائه دهند.

مزایای معرفی محصول جدید

مزایای معرفی محصول جدید

معرفی کالا یا خدمات پیش از عرضه رسمی آن مزایای زیادی را به همراه خواهد داشت. برخی از این مزایا عبارتند از:

  • ورود سریع به بازار

یکی از مزایای معرفی محصول جدید پیش از عرضه رسمی آن ورود سریع تر و راحت تر به بازار و به دست گرفتن سهم قابل توجهی از بازار در مدت زمان کوتاه است؛ زیرا شما قبل از عرضه رسمی محصول برای آن معرفی های لازم را انجام داده اید و مشتریان آماده پذیرش و استفاده از محصول شما هستند. ورود سریع به بازار یکی از عواملی است که می تواند تاثیر زیادی در موفقیت شما بگذارد.

استراتژی معرفی کالا به مشتریان این تضمین را می دهد که هیچ تاخیر مهمی در فرآیند قبل از عرضه محصول جدید به بازار وجود ندارد.

  • هزینه کمتر

علاوه بر اینکه معرفی محصول به ورود سریع به بازار و گرفتن سهم بزرگی از آن به شما کمک خواهد کرد، هزینه های شما را نیز کاهش خواهد داد. تاخیر و هدر رفتن زمان می تواند به میزان قابل توجهی هزینه های شما را افزایش دهد. هر چه با سرعت بیشتری وارد بازار شوید و آن را در دست بگیرید، هزینه های کمتری را متحمل خواهید شد.

  • افزایش راندمان تولید

یکی دیگر از مزایای معرفی کالا افزایش راندمان تولید است. این کار به کسب و کار و خط تولید کمک می کند تا از ناکارآمدی های تولید جلوگیری کند. به کمک استراتژی معرفی محصول، فرآیند توسعه و طراحی محصول بهتر و ساده تر طی خواهد شد.

مهم ترین چالش معرفی محصول

مهم ترین چالش معرفی محصول

مهم ترین چالشی که برای معرفی کالا با آن رو به رو خواهید شد، چالش های سازمانی است. راه اندازی خط تولید یک محصول جدید به هیچ عنوان کار ساده ای نیست. تولید یک محصول جدید تمام بخش های یک سازمان را تحت تاثیر قرار خواهد داد. مهم ترین چالش های سازمانی که با عرضه محصول جدید با آن ها رو به رو خواهید شد، عبارتند از:

  • دارایی های بازاریابی از جمله وثیقه ها، محتوا های تولید شده درباره محصول و شبکه های اجتماعی کسب و کار
  • بخش آموزش سازمان برای آموزش فروش مستقیم و غیر مستقیم محصول و همچنین آموزش پشتیبانی برای مشتری
  • گرفتن تاییدیه های نظارتی مختلف برای محصول
  • بسته بندی محصول و تامین موجودی آن در صورت تقاضای بالا

جمع بندی

معرفی محصول یکی از استراتژی های بازاریابی برای محصولی است که هنوز وارد مرحله عرضه به بازار نشده است. این استراتژی با اینکه پیچیده و زمان بر است و نیاز به بودجه زیادی دارد، اما می تواند به ورود سریع تر به بازار و گرفتن سهم قابل توجهی از آن کمک بسیار زیادی کند. شما با این کار، حس نیاز را قبل از عرضه محصول در مشتریان به وجود می آورید و بعد از عرضه، مشتریان برای خرید محصول اقدام خواهند کرد.

نظرات کاربران