استرس مالی

استرس مالی و کنترل کردن آن

همه افراد در طول زندگی خود بار ها به دلایل مختلف سطح خاصی از استرس را تجربه می کنند. یکی از رایج ترین و پایدار ترین انواع استرس، استرس های مربوط به مسائل مالی است. جالب است بدانید که طبق گزارش های انجمن روانشناسی آمریکا (APA) بیش از 72 درصد افراد بالغ در این کشور درمورد مسائل مالی استرس دارند. در این مقاله قصد داریم درمورد استرس مالی و تاثیرات منفی آن بر روی سلامت بیشتر توضیح دهیم.

استرس مالی چیست؟

استرس ناشی از مسائل مالی، حالتی از نگرانی، اضطراب یا تنش عاطفی است که مربوط به مسائل مالی مانند بدهی و هزینه های آینده یا جاری می شود. در واقع، پول را می توان یکی از مهم ترین منابع استرس در دنیای امروز دانست.

همان طور که اشاره کردیم بیش از 72 درصد مردم آمریکا استرس های ناشی از مسائل مالی را تحمل می کنند. میزان استرس ناشی از مسائل مالی، با درآمد رابطه معکوس دارد. این یعنی هر چه درآمد کمتری داشته باشید، استرس مالی بیشتری خواهید داشت؛ زیرا منابع مالی کمتری برای مدیریت و مقابله با مشکلات مالی در دست دارید.

علائم استرس مالی چیست؟

استرس مالی

علائم استرس ناشی از مشکلات مالی، مشابه بسیاری از اضطراب ها و مدل های استرس است. افکار، احساسات و رفتار ها درمورد پول می توانند نوع استرس ما را نیز تغییر دهند. اگر هر یک از علائم زیر را تجربه می کنید، نشان دهنده این است که استرس ناشی از مشکلات مالی روی زندگی شما تاثیر گذاشته است:

  • احساس اضطراب، تنگی نفس و ضربان قلب شدید هنگام فکر کردن به مسائل مالی
  • اجتناب از تماس تلفنی، پیام و یا تماس با طلبکاران
  • لغو فعالیت های اجتماعی و دوری از دوستان و آشنایان
  • احساس شرم یا خجالت به دلیل استرس مالی
  • احساس از دست دادن مدیریت امور مالی و عدم توان برای ادامه دادن
  • عصبانیت بی دلیل یا عصبانیت با افرادی که به نحوی با امور مالی شما درگیر هستند؛ مانند یکی از اعضای خانواده که صورتحساب ها و مسائل مالی خود را با او درمیان می گذارید.
  • نگرانی یا ناامیدی نسبت به آینده

اثرات استرس مالی بر سلامت کلی شما

اثرات استرس

استرس مالی نوعی استرس مزمن است؛ به همین دلیل تاثیری که بر سلامت کلی شما می گذارد، می تواند بسیار شدید باشد. برخی از مهم ترین مشکلاتی که به دلیل استرس ناشی از مسائل مالی ایجاد می شوند عبارتند از:

  • مشکل در خواب

یکی از رایج ترین مشکلاتی که افراد دچار استرس ناشی از مسائل مالی به آن دچار می شوند، مشکلات خواب است. این دست از افراد معمولا دچار بی خوابی می شوند و ممکن است که حتی شب ها به دلیل نگرانی های مالی از خواب بیدار شوند. مشکل خواب می تواند به نوعی در تشدید استرس شما نقش داشته باشد؛ زیرا هر چه فرد خواب کمتری داشته باشد، مقابله با استرس نیز برای وی سخت تر خواهد بود.

  • عدم علاقه به خود مراقبتی

فردی که تحت فشار استرس مالی است، معمولا علاقه ای به خود مراقبتی نشان نمی دهد؛ زیرا فرد برای صرفه جویی در هزینه های زندگی خود ممکن است که روند های خود مراقبتی خود را کاهش دهد یا آن ها را کاملا متوقف کند. این موضوع می تواند شامل ترک کردن باشگاه، کوتاه نکردن مو و یا مراجعه نکردن به پزشک باشد.

  • کاهش وزن یا اضافه وزن

یکی دیگر از مشکلاتی که استرس مالی می تواند برای فرد ایجاد کند، کاهش یا اضافه وزن غیر طبیعی است. فرد ممکن است برای کاهش علائم استرس خود دچار پرخوری شود و برای از بین بردن استرس خود بیش از حد غذا بخورد.

برعکس این موضوع نیز درست است. فرد ممکن است که به دلیل استرس های مالی به طور کامل اشتهای خود را از دست بدهد و دیگر تمایلی برای خوردن غذا نداشته باشد. همچین استرس های ناشی از مسائل مالی می توانند عادات غذایی عادی شما را نیز دچار اختلال کند.

  • درد ها و مشکلات جسمی

استرس مالی می تواند درد ها و مشکلات جسمی را در بدن ایجاد کند. مشکلات جسمی ناشی از مشکلات مالی می توانند خود را به صورت سردرد، بیماری های قلبی، فشار خون بالا و مشکلات معده نشان دهند. همچنین مشکلات مالی می توانند اولویت بندی شما را برای داشتن عادات سالم مانند خواب کافی و یا خوردن وعده های غذایی سالم دچار مشکل کند.

نکات مفید برای مقابله با استرس مالی

نکات مفید

برای اینکه با استرس ناشی از مشکلات مالی مقابله کنید، راه های مختلفی وجود دارد. برخی از این نکات عبارتند از:

  1. خودتان را آرام کنید.

سعی کنید با خوردن یک میان وعده کوچک، نوشیدن یک لیوان آب یا چند نفس عمیق خودتان را برای چند لحظه آرام کنید. اگر نیاز به تخلیه شدن دارید، می توانید مشکلات مالی خود را با یک دوست قابل اعتماد در میان بگذارید و تا حدودی خودتان را آرام کنید.

  1. همیشه با برنامه باشید.

شاید سخت به نظر برسد، اما یکی از بهترین راه ها برای مقابله با استرس مالی، با برنامه بودن است. اول از همه مشخص کنید که چه چیزی شما را تحت استرس و فشار مالی قرار داده است. بعد از مشخص کردن آن، باید ببینید که چگونه می توانید مشکل را حل کنید یا حداقل برنامه ای داشته باشید که بتوانید آن را در دراز مدت کنترل کنید.

جمع بندی

همه ما در زندگی روزمره خود به نحوی استرس را تجربه می کنیم. یکی از رایج ترین مدل های استرس که بسیاری از افراد تجربه می کنند، استرس های ناشی از مسائل مالی است. استرس مالی می تواند به دلایل مختلفی از جمله کمبود منابع برای مدیریت مشکلات مالی و یا مسائل مالی در آینده ایجاد شود. استرس های ناشی از مسائل مالی به دلیل مزمن بودن، می توانند تاثیرات بدی روی سلامت افراد بگذارند. در این مقاله درمورد استرس مالی و نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.

نظرات کاربران