اسکرام مستر

اسکرام مستر چه وظایفی بر عهده دارد ؟

اسکرام یک روش مدرن و سرعتی برای مدیریت پروژه های مختلف است که به تیم های صنایع گوناگون، برای رسیدن به موفقیت کمک بسیاری می کند. البته این روش مانند سایر روش های مدیریتی تنها زمانی می تواند برای سازمان شما مفید باشد که یک اسکرام مستر مدیریت آن را بر عهده داشته باشد و به درستی اجرا شود. پیشنهاد می کنیم برای آشنایی بیشتر با اسکرام و اسکرام مستر و همچنین چگونگی اجرای آن، این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

اسکرام مستر چیست؟

اگر بخواهیم در یک جمله عنوان شغلی اسکرام مستر را توضیح دهیم باید بگوییم که او فردی است که مسئول اجرای صحیح اسکرام در یک سازمان است و با این کار به سازمان کمک می ‌کند تا یک چارچوب مشخص برای اسکرام خود تنظیم کند. این چارچوب معمولا حاوی اطلاعات مختلفی از جمله جلسات، نقش ‌ها و مسئولیت‌ ها، تکنیک ‌ها و ابزار های مورد نیاز در یک فرایند اسکرام است.

در این فرایند همه اعضای تیم، به ویژه آن هایی که تازه وارد مدیریت پروژه شده اند نباید درک یکسانی از مفاهیم اسکرام مانند اسپرینت ها، انباشت یا backlog محصول و نیاز های کاربر داشته باشند. به طور کلی اسکرام مستر مسئول ترویج فرایند و کمک به مدیران و اعضای تیم برای درک درست تئوری، قوانین و ارزش های اسکرام است؛ بنابراین بدون آن ممکن است یک پروژه با شکست مواجه شود.

اسکرام مستر برای موفقیت در این مسیر و کمک به تیم ها، برنامه‌ ریزی و پیگیری کارها، به یک نرم ‌افزار مدیریت پروژه مانند ProjectManager نیاز دارند. با ProjectManager می ‌توانید برای موارد مختلف از جمله مدیریت انباشت محصولات، لیست وظایف، سرعت تولید و … برنامه ریزی کنید.

اسکرام مستر چه نقش هایی دارد؟

اسکرام مستر

در حالی که اسکرام مستر ها یکی از اعضای مهم تیم در مدیریت پروژه اسکرام هستند، نمی توان آن ها را مدیر پروژه در نظر گرفت؛ زیرا این افراد مسئول موفقیت پروژه نیستند و تنها چندین نقش و مسئولیت در یک پروژه بر عهده دارند. در واقع می توان آن ها را یک رهبر در نظر گرفت. آن ها بخشی از یک سلسله مراتب نیستند، تنها دستور می دهند و توقع بازگشت سرمایه را ندارند. اما در عوض این افراد ‌برای توسعه محصول یا نرم‌ افزار رویکردی جامع دارند و دانش مدیریت پروژه اسکرام خود را به دیگران نیز منتقل می‌ کنند. در عین حال می توانند حس و حال افراد دخیل در پروژه را بهتر کنند و از قدرت تصمیم‌ گیری مشترک در تیم اسکرام حمایت نمایند.

اسکرام مستر چه مسئولیت هایی بر عهده دارد؟

در این قسمت از مقاله برخی از مسئولیت های اصلی اسکرام مستر را با یکدیگر بررسی می کنیم. از مهم ترین مسئولیت های این افراد می توان به این موارد اشاره کرد:

  1. اسکرام مستر با اطمینان از این که اهداف و دامنه محصول برای همه اعضای تیم اسکرام روشن است، به مالک محصول خدمت می کند.
  2. تکنیک ‌ها و ابزار های مدیریتی مفیدی را برای انباشت محصولات ارائه می دهد.
  3. به اعضای تیم اسکرام در تشخیص اولویت بندی درست با توجه به نیاز کاربران کمک می کند.
  4. به طور مداوم اطلاعات مربوط به روند توسعه پروژه و تلاش برای توسعه محصول را در اختیار ذینفعان آن قرار می دهد. این کار با روش های مختلفی مانند گزارش دهی انباشت محصول، برگزاری جلسات اسکرام و ارائه نمودار ها انجام می شود.

علاوه بر موارد گفته شده یک اسکرام مستر تجربه کافی در زمینه برنامه ریزی برای پروژه های مختلف و رشد سریع آن ها را دارد و می تواند تیم های مختلف را با هم هماهنگ کند. همان طور که اشاره شد آن ها معمولا با برگزاری جلسات اسکرام و انتقال اطلاعات روند پیشرفت پروژه را سرعت می بخشند.

عملکرد اسکرام مستر چگونه است؟

عملکرد اسکرام مستر چگونه است

وقتی صحبت از عملکرد اسکرام مستر می ‌شود، بهتر است اهداف اصلی او را بررسی کنیم.

هدف اصلی یک اسکرام مستر این است که به عنوان یک مربی چابک عمل کند، به تیم ‌های اسکرام کمک کند تا به صورت درستی سازماندهی شوند و با کار متقابل تولید محصولات عقب مانده و کارایی خود را به بیشترین حد ممکن برسانند.

او با حذف موانع فرایند اسکرام و راهنمایی اعضای تیم از طریق برگزاری یک جلسه مفید و موثر آن هم به صورت روزانه یا سایر روش ها به کل تیم کمک می کند تا محصول با ارزشی را تولید کنند. اسکرام مستر معمولا از ابزار های مختلف مانند برد های اسکرام برای مدیریت حجم کاری اعضا استفاده می کند.

بنابراین اعضای تیم باید بتوانند بر اسکرام مستر خود تکیه کنند. او نیز باید با حذف موانع مسیر پیش رو و اولویت بندی نیاز کاربران، به اعضا در انباشت محصول یا  backlog کمک کند. حذف موانع و اولویت بندی به اعضا اجازه می هد تا بر روی نیاز حال حاضر کاربران تمرکز کنند و کارایی خود را تا اندازه ممکن بالا ببرند.

در نهایت، اسکرام مستر نیز با هدایت پروژه به چارچوب اسکرام، سازمان را در مسیر رسیدن به اهداف خود همراهی می کند. او می تواند با ایجاد تغییراتی در رهبری بهره وری تیم را افزایش دهد و کل سازمان را تقویت کند.

تفاوت اسکرام مستر با مدیران پروژه

تفاوت اسکرام مستر با مدیران پروژه

اکنون که با نقش ‌ها و مسئولیت ‌های اصلی اسکرام مستر آشنا شدید، بهتر است درمورد تفاوت او با مدیران پروژه اطلاعات بیشتری داشته باشیم. هم اسکرام مستر ها و هم صاحبان پروژه در فرایند مدیریت انباشت محصول دخیل هستند. هر دو آن ها به خوبی از نیاز های کاربران که رکن اصلی موفقیت محصول هستند، آگاهی دارند و به خوبی اهمیت آن را حس می کنند.

اما تفاوت اصلی صاحبان پروژه و اسکرام مستر ها در نحوه مشارکت آن ها در فرایند اسکرام است. صاحبان محصول معمولا برنامه ریزی های میان مدت یا بلند مدت دارند؛ در حالی که اسکرام مستر ها نگران عملکرد روزانه اعضای تیم هستند.

علاوه بر این مدیران پروژه مسئول توسعه طرح‌ های اصلی پروژه متناسب با تمام دستورالعمل های مدیریتی برای رسیدن به موفقیت نهایی هستند و وظایفی چون برنامه ریزی سراسری، مدیریت ریسک و … را بر عهده دارند؛ در حالی که این مسئولیت ها در حیطه وظایف کاری یک اسکرام مستر جای نمی گیرد.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم شما را با عنوان شغلی اسکرام مستر در بازاریابی چابک و مسئولیت های این شغل آشنا کنیم. همان طور که گفته شد اسکرام مستر ها افرادی هستند که کمک می کنند تا اسکرام در یک سازمان به درستی اجرا شود. آن ها با مدیران پروژه تفاوت دارند و مسئولیت های متفاوتی بر عهده این افراد است.

آن ها سعی می کنند با از بین بردن موانع پیش رو پروژه، سرعت رسیدن به موفقیت را افزایش دهند و گروه را به مشارکت بیشتر برای انباشت محصول مورد نظر تشویق نمایند. هرچند عنوان شغلی اسکرام مستر بسیار جذاب به نظر می رسد، این نکته را در نظر داشته باشید که مسئولیت های زیادی بر عهده شما خواهد بود و برای موفقیت در این مسیر باید بسیار تلاش کنید و البته ابزار مناسبی هم در اختیار داشته باشید. خاطرتان باشد بهترین راه برای تبدیل شدن به یک اسکرام مستر آموزش دیدن در مراکز معتبر و دریافت گواهینامه بین المللی است.

 

نظرات کاربران