چگونه در صفحه اول گوگل باشیم ؟

الگوریتم برت چیست و چه کاربردی دارد

الگوریتم برت (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) که به اختصار BERT گفته می شود یک الگوریتم جستجوی اصلی با هدف بهبود توانایی درک زبان در گوگل است. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم به بررسی پاسخ پرسش الگوریتم برت چیست بپردازیم و در مورد کارایی و اهمیت آن صحبت کنیم.

الگوریتم برت چیست ؟

برت یکی از بزرگترین بروزرسانی هایی است که گوگل پس از رنک برین (RankBrain ) در سال 2015 انجام داده است و در درک هدف جستجوگر، در جستجوی پرسش موفق بوده است. اگر بخواهیم توضیح مختصری درباره رنک برین بدهیم میتوانیم بگوییم که رنک برین موارد جستجوی مخاطب را در نظر گرفته و با توجه به محل زندگی، سوابق جستجوهای قبلی و … نتیجه نهایی را به کاربر نشان می دهد اما الگوریتم برت  با کمک هوش مصنوعی به دقیق تر شدن این ماجرا کمک می کند و امروز ما می توانیم بگوییم الگوریتم برت در سال 2019 عرضه شد تا مکمل الگوریتم رنک برین باشد.

الگوریتم برت به جای پردازش هر بار یک کلمه و اختصاص دادن اهمیت قابل توجه به حرف اضافه و کلماتی مانند “کسی” در یک زمینه خاص به گوگل کمک می کند تا هر کلمه موجود در درخواست را جستجو کند و برای آنها یک رمز اختصاص دهد. این فعالیت ها باعث می شود نتایج جستجوی دقیق تری به مخاطب ارائه شود.

اگر بخواهیم پاسخ کوتاه و مختصری به پرسش الگوریتم برت چیست بدهیم باید گفت برت مدلی از زبان محاوره و روزمره است که به الگوریتم های گوگل کمک می کند تا حتی کوچک ترین بخش های زبان محاوره مثل حروف اضافه را به خوبی یک انسان درک کند.

الگوریتم برت چیست

الگوریتم برت چیست

برت دقیقا چه کاری انجام می دهد؟

اساس کار الگوریتم برت در مورد درک هدف جستجو است. با استفاده از برت، گوگل قادر است رابطه بین کلمات موجود در یک جستجو را درک کند و نزدیکترین نتیجه مطابقت را به جستجوگر ارائه دهد. نوآوری اصلی برت در استفاده از ترانسفورماتور، که یک مدل محبوب مدل سازی زبان است، نهفته است.

در واقع برت زمینه یک صفحه وب را درک می کند و بر اساس آن بهترین اسناد را به جستجوگر ارائه می دهد. به الگوریتم برت به عنوان روشی برای اصلاح سوالات جستجو فکر نکنید، بلکه روشی برای درک بهتر متن موجود در صفحات وب است. الگوریتم برت یک مدل پردازش زبان طبیعی (NLP) است که به گوگل کمک می کند تا زبان انسان را بهتر درک کند و به صورت کلی نتایج نزدیکتر به هدف کاربر را نماش دهد.

یکی از کارهایی که الگوریتم برت به خوبی انجام می دهد پیش بینی هدف جستجو کاربری با درصد خطای پایین است. این یعنی اگر شما یکی از کلمات عبارتی را اشتباه تایپ کنید ولی بقیه کلمات یک مفهوم داشته باشند گوگل متوجه منظور شما می شود و در کمال تعجب می بینید در نتایج همان چیزی را به شما نشان داده می شود که در ذهن شما بوده است. به عنوان مثال زمانی که کیبورد شما انگلیسی است و میخواهید فارسی سرچ کنید ولی به اشتباه انگلیسی تایپ می کنید و در نهایت می بینید نتیجه جستجو شما را به درستی نمایش می دهد نتیجه ی فعالیت الگوریتم برت است.

الگوریتم برت چیست

الگوریتم برت چیست

الگوریتم برت چه تاثیری بر سئو دارد؟

الگوریتم برت یکی از بزرگترین بروزرسانی هایی است که گوگل در سال های اخیر راه اندازی کرده است و این قدرت را به کاربران داده است تا به جای استفاده از کلمات کلیدی غیرطبیعی به زبان طبیعی و محاوره جستجو کنند تا بهترین نتیجه را بگیرند. گوگل با استفاده از الگوریتم برت قصد دارد از شر کلمات کلیدی در قسمت جستجو خلاص شود و جستجو را انسانی تر کند. به عنوان یک سئوکار یا بازاریاب محتوا کار خاصی نمی توانید انجام دهید تا سایت شما برای الگوریتم برت بهینه سازی شود. در واقع اگر تمام دستورالعمل های محتوای پیشنهادی گوگل را دنبال کرده و مطالب خود را برای کاربر بنویسید می توان گفت شما موفق شدید سایت و مطالب خود را برای الگوریتم برت بهینه سازی کنید.

به عبارت دیگر برت یک الگوریتم هوش مصنوعی است که دائما در حال یادگیری و آپدیت شدن است. تنها کاری که شما می توانید انجام دهید این است که واقعا برای کاربر نهایی مطلب خود را آماده کنید. برای موفقیت در بهینه سازی شما باید دیدگاه خود را نسبت به کلمات و عبارات کلیدی تغییر دهید زیرا دیگر استفاده از تکنیک های قدیمی بی فایده شده است.

در گذشته روش متخصصان سئو برای بهینه سازی یک سایت و محتوا، استفاده از کلمات کلیدی و تکرار آن در عنوان و متن بود اما هم اکنون شما باید مفهومی را که مخاطب به دنبال آن است مبنای کار خود قرار دهید. خوشبختانه این موضوع باعث کاهش استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی یا همان keyword stuffing در محتوای متنی می شود.

الگوریتم برت چیست

چگونه محتوا را برای الگوریتم برت بهینه سازی کنیم؟

در نهایت باید گفت شما می توانید با در نظر داشتن موارد زیر سایت و محتوای خود را برای الگوریتم برت بهینه سازی کنید:

  • محتوای جدید و مفید تولید کنید.
  • غلط های املایی و گرامری محتوا را رفع کنید.
  • از عناوین و زیرعنوان های مناسب استفاده کرده و مطالب را به پاراگراف های کوچک تقسیم کنید.
  • محتوا را در دسترس و فعال نگه دارید.
  • از انتشار محتوای کپی شده خودداری کنید.
  • از پیوندها هوشمندانه استفاده کنید و توضیحات تصاویر خود را بهینه کنید.
  • سایت خود را برای سیستم عامل موبایل ریسپانسیو نگه دارید.
  • رفتار کاربر را در سایت خود تجزیه و تحلیل کنید و به طور مداوم اقداماتی برای بهبود محتوای خود انجام دهید.

مقالات مرتبط:

آپدیت و به روزرسانی عمده الگوریتم گوگل مرتبط با سئو چیست

الگوریتم گوگل پاندا چیست و چه رویکردی دارد.

نظرات کاربران