چگونه اولین برخورد با مشتری جدید را داشته باشید؟
روابط با مشتری می تواند یک کسب و کار حرفه ای را توسعه دهد و یا با شکست رو به رو کند. این موضوع در اولین برخورد با مشتری بسیار اهمیت دارد. اگر قبلاً با مشتریان کار کرده اید، می دانید که رعایت آداب معاشرت کسب و کار، ایجاد احترام متقابل و یک رابطه کاری خوب باید اولویت شما باشد. همچنین اگر به تازگی در حال انجام یک پروژه هستید و با تازه می خواهید وارد تجارت شوید، مهم است که از روز اول مشتری را تحت تأثیر قرار دهید. در این مقاله نکاتی که لازم است در ملاقات اول با مشتریان بالقوه رعایت شود را توضیح داده ایم.
داشتن آمادگی لازم قبل از رسیدن مشتری
یکی از بهترین راه ها برای اثبات ارزش خود به مشتری این است که آماده باشید. از اولین تماس تلفنی یا تبادل ایمیلی ای که با مشتری دارید، نوع اطلاعات و خدمات مورد نظر آن شخص را پیدا کنید و برای معرفی محصول آماده شوید. همچنین باید قبل از ملاقات درباره رزومه مشتری و چشم انداز های او تحقیق کنید. تا جایی که می توانید درباره محل کار آن ها، جوایز و تقدیرنامه ای که ممکن است دریافت کرده باشند و… اطلاعات کسب کنید. همچنین برای پاسخ به سوالاتی که ممکن است در مورد سابقه کاری شما داشته باشند نیز آماده باشید.
در اولین برخورد با مشتری این موضوع نیز ضروری است که به موقع به جلسه برسید. این نشان می دهد که شما منظم هستید، اهمیت وقت شناسی در کار را می دانید و کار خود و مشتریان خود را جدی می گیرید. وقت شناسی می تواند چیز های زیادی در مورد یک شخص بگوید؛ بنابراین اگر در این زمینه ضعف دارید، روی آن کار کنید.
در اولین برخورد با مشتری به نظافت محل کار اهمیت دهید.
نظافت محیط کار، نشانه حرفه ای بودن یک دفتر سازماندهی شده است؛ بنابراین اگر در دفتر کارتان با یک مشتری جدید ملاقات می کنید، مطمئن شوید که آنجا تمیز است. مطمئناً شما نمی خواهید مشتری وارد دفتری شود که پر از وسایل اضافی و شلوغ است؛ بنابراین فایل های خود را کنار بگذارید، دسکتاپ خود را تمیز و اتاق را نیز مرتب کنید تا مشتری بلافاصله احساس کند که شما برای او احترام قائل هستید.
در طول جلسه، دستگاه های تلفن همراه خود را در حالت بی صدا یا ویبره قرار دهید تا پیام ها و تماس ها به طور مداوم، تمرکز شما و مشتری را بر هم نزنند. مشتریان می خواهند احساس کنند که شما تمامی توجه خود را به آن ها معطوف می کنید.
اهمیت ظاهر در اولین برخورد با مشتری
یک چهره شاد و مثبت در اولین برخورد با مشتری می تواند همه چیز را تغییر دهد. وقتی مشتری را برای اولین بار ملاقات می کنید، لبخند بزنید تا به او بفهمانید که از دیدنش خوشحال و از دورنمای همکاری با هم هیجان زده هستید. اهمیت ارتباط چشمی در روابط را نادیده نگیرید. با او محکم دست بدهید و زمانی که مشتری با شما صحبت می کند به دقت به حرف هایش گوش دهید. شما همچنین باید سعی کنید تا شخصیتی آرام و متمرکز را ارائه دهید. مشتریان می خواهند احساس کنند که شما برای مقابله با چالش ها آماده هستید و می توانید تحت فشار های سخت هم به خوبی کار کنید.
شما باید حرفه ای و شیک لباس بپوشید. مشتری ای که برای اولین بار به ملاقات شما می آید، اساساً برای کار و برنامه ریزی آینده مالی با شما مصاحبه می کند. ظاهر و نوع پوشش شما می تواند تاثیر فراوانی در طرز فکر مشتری نسبت به شما داشته باشد.
در اولین ملاقات با مشتری در مورد هزینه ها شفاف باشید.
مشتریان بالقوه در اولین برخورد به دنبال پاسخ های صریح و بدون ابهام در مورد هزینه ها هستند. شما باید درباره همه هزینه های احتمالی و نیز قیمت فروش محصولات اطلاعات کافی را با آن ها در میان بگذارید. همچنین باید دریابید که مشتری چه نوع سرمایه گذاری ای را مد نظر دارد. در مورد اینکه آیا آن ها بیشتر محافظه کار هستند یا روحیه ریسک پذیری دارند نیز سوالاتی را مطرح کنید.
برنامه ریزان و مشاوران مالی همچنین باید مطمئن شوند که به روشی واضح صحبت می کنند؛ به طوری که مشتریان بتوانند به راحتی صحبت آن ها را درک کنند. اگر از اصطلاحات پیچیده مالی استفاده کنید، ممکن است مشتری را از دست بدهید. چنانچه مشتریان متوجه نشوند که شما چه می گویید، احتمال کمتری وجود دارد تا خود را درگیر معامله با شما کنند.
جمع بندی
نکات مهم در اولین برخورد با مشتری را در این مقاله بیان کردیم. وقتی با یک مشتری احتمالی ملاقات می کنید، به طور حتم نمی خواهید اولین برخورد، آخرین ملاقات شما باشد. کمی وقت اضافی به آماده شدن برای جلسات خود اختصاص دهید. همچنین توصیه می شود که در پایان جلسه حتماً سؤالات یا موضوعاتی را که برای مشتری مهم بوده، مجدداً بررسی کنید. به این ترتیب آن ها می دانند که شما همه جوانب را در نظر گرفته و نگرانی هایشان را جدی می گیرید. فراموش نکنید که از مشتری برای اختصاص دادن وقت خود تشکر کنید و به او بگویید که آزاد است در مورد هرگونه سؤالی که ممکن است داشته باشد با شما تماس بگیرد.
نظرات کاربران