بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی چیست ؟

امروزه با توجه به سریع شدن کار ها و همچنین شیوع ویروس کرونا، بسیاری از افراد تمایل دارند که خرید و فروش ‌های خود را از راه دور و به‌ صورت تلفنی یا اینترنتی انجام دهند. بازاریابی تلفنی یکی از راه‌ های پیدا کردن مشتری‌ های جدید برای خرید محصولات شرکت ها است. از این نوع بازاریابی علاوه بر فروش و معرفی محصولات استفاده ‌های دیگری نیز می‌شود که در ادامه به توضیح و معرفی آن ها می‌ پردازیم.

 

تعریف بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی فرایند فروش محصولات یا خدمات، جمع‌آوری پول برای خیریه، جمع‌آوری اطلاعات و نظرسنجی از طریق تلفن است بعضی ‌اوقات مشاغل از آن به‌عنوان «فروش داخلی» یا «فروش از راه دور» نیز یاد می‌کنند. این نوع بازاریابی معمولاً به معنی تماس تلفنی با مشتریان قدیمی و جدید است. در این شیوه علاوه بر تماس تلفنی، می‌توان از طریق استفاده از فکس، اینترنت یا تماس ویدئویی نیز بازاریابی کرد. دو دسته اصلی بازاریابی تلفنی کسب‌ و کار به مصرف‌کننده (B2C) و تجارت به تجارت (B2B) است.

تعریف بازاریابی تلفنی

مشتریان چگونه شناخته می‌شوند؟

برای پیدا کردن جامعه هدف یا همان مشتریانی که به محصول نیاز داشته باشند، می‌توان لیست اسامی افراد جامعه هدف را برای تماس از نمایندگی‌ های خدمات خریداری کرد که اطلاعات مربوط به افراد را بر اساس سن، قومیت، علایق، حرفه، سطح اقتصادی اجتماعی و تحصیلی را در اختیارتان قرار می دهند برای مثال اگر یک گروه بازاریابی قصد فروش ماشین چمن‌ زنی را داشته باشد، فهرستی از افرادی که دارای باغ و باغچه هستند و شرایط مالی خوبی دارند، خریداری می‌کنند.

 

مقایسه بازاریابی تلفنی و فروش از راه دور

فروش از راه دور به معنای فروش مستقیم خدمات یا محصول به مشتریان جدید از طریق تلفن است اما بازاریابی تلفنی به معنای استفاده از تلفن برای ایجاد علاقه، ارائه اطلاعات، ایجاد فرصت‌ها، دریافت بازخورد مشتریان، ایجاد سر نخ‌ ها و قرار ملاقات برای یک کاربرد خاص یا فروش محصول است. در واقع بازاریابی تلفنی چشم ‌اندازهایی ایجاد می‌کند و به مصرف‌کنندگان می‌گوید که یک شرکت چه چیزی به آن‌ها ارائه می‌دهد و این فرصت را برای شرکت و مشتری فراهم می‌کند که یکدیگر را بهتر بشناسند.

بازاریابی تلفنی

آیا برای شغل بازاریابی تلفنی مناسب هستید؟

بسیاری از مردم بازاریابی تلفنی را جزو مشاغل آسان می‌دانند. شما روی یک صندلی راحت در یک اتاق گرم می‌نشینید، با افراد زیادی صحبت می‌کنید و درآمد کسب می‌کنید اما در واقعیت، این می‌تواند یک کار بسیار چالش‌برانگیز، رقابتی و استرس‌ زا با کلی مهارت باشد. اگرچه بسیاری از مهارت ‌های مورد نیاز را می‌توان در آموزش آموخت و با گذشت زمان بهبود بخشید اما یک بازاریاب تلفنی خوب باید با مجموعه‌ای از ویژگی‌های ذاتی شروع به کار کند. مهارت‌ها و ویژگی‌ های لازم برای ورود به این شغل عبارت ‌اند از:

  • مهارت‌های گوش دادن: یک بازاریاب خوب از طریق گوش دادن به شبهات، نگرانی‌ها، نیاز ها و سؤالات شخص، می‌تواند آنچه را که می‌خواهد را به او ارائه دهد.
  • صداقت: بهترین فروش از افراد صادق حاصل می‌شود. اگر حقیقت را نگویید، احتمال لغو سفارش شما یا مشکلات بعدی با مشتریان و سایر بخش های شرکت شما بسیار بیشتر است.
  • تاب‌آوری: در بازاریابی اینترنتی شما ممکن است با ده‌ها نفر تماس بگیرید و همه آن‌ها می‌گویند علاقه‌ای ندارند یا گاهی اوقات بی ‌ادبانه رفتار می‌کنند. شما باید فردی باشید که به‌طور سرسختانه و با اشتیاق به راه خود ادامه می‌دهد.
  • سازگاری: در طول تنها یک روز، شما با طیف وسیعی از افراد با سلایق، روحیات، ترجیحات، سطوح اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی صحبت خواهید کرد. شما باید بتوانید رویکرد خود را با توجه به شخصی که با او صحبت می‌کنید و آنچه تبلیغ می‌کنید تطبیق دهید.
  • انگیزه: شما باید فردی با انگیزه بالا باشید که بتواند با اشتیاق زیر نظر دیگران کار کند. فروش یک بازی اعداد است و هرچه بیشتر با افراد تماس بگیرید، کسب ‌و کار بیشتری ایجاد خواهید کرد. شما برای برقراری ارتباط با بیشتر افراد به انگیزه زیادی احتیاج دارید.
  • صدا: یک بازاریاب تلفنی خوب باید دارای صدای عالی و لحن مناسب در برخورد با افراد مختلف باشد.
  • سواد رایانه‌ای: در بیشتر موارد، شما باید نحوه استفاده از اکسل، نرم‌افزار CRM، اینترنت به‌طورکلی و سایر موارد مرتبط با کامپیوتر را بدانید.
  • تمایل به یادگیری: افرادی که بهترین عملکرد را دارند کسانی هستند که بیشتر مشتاق یادگیری‌اند. شما باید فردی باشید که همیشه به دنبال چیزهای جدیدی است که از همکاران، مشتریان احتمالی، مدیران و غیره بیاموزد.

کلام پایانی

در بیشتر موارد بازاریابی تلفنی برای جلب مشتریان جدید و فروش محصول به آن‌ها انجام می‌شود. درآمد بازاریابی تلفنی نیز به میزان عملکرد خوب بازاریاب مرتبط است و هرچه فروش یا مشتریان جدید یک بازاریاب بیشتر باشد، درآمد وی بیشتر است.

نظرات کاربران