بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای چه تفاوتی با شرکت های هرمی غیر قانونی دارد؟

بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی یک نوع کسب و کار است که شبکه ای از افراد آن را تشکیل می دهند و در آن هر یک از اعضا می توانند به طور مستقیم از فروش خود کمیسیون دریافت کنند. البته امروزه بیشتر استراتژی‌ های بازاریابی شبکه‌ ای طرح ‌های هرمی هستند که سعی دارند به جای تشویق اعضا جدید به فروش محصول، با فروش آموزش های گران ‌قیمت به آنان کسب درآمد کنند که در این صورت نوعی کلاهبرداری تلقی می شوند. به همین دلیل بهتر است پیش از ورود به این کسب و کار اطلاعات کاملی درمورد شرکت مورد نظر خود به دست آورید. در مقاله پیش رو شما را با بازاریابی شبکه ای اصولی و قانونی آشنا می کنیم.

بازاریابی شبکه ای چیست؟

همان طور که اشاره شد بازاریابی شبکه ای یک مدل از کسب و کار است که در آن  فروش نمایندگان مستقل به فروش می پردازند و این کار را معمولا در منزل انجام می دهند. این نوع تجارت ممکن است از شما بخواهد شبکه ای از شرکای تجاری یا فروشندگان ایجاد کنید و از این طریق درآمد بیشتری به دست آورید. امروزه شرکت های معتبر بسیاری هستند که بازاریابی شبکه ای را به صورت قانونی و با رعایت دقیق اصول آن اجرا می کنند؛ اما برخی از آن ها نیز با نام شرکت های هرمی شناخته می شوند. شرکت های هرمی تمرکز کمتری بر فروش دارند و سعی می کنند با جذب اعضا درآمد بیشتری برای خود کسب کنند. در این شرکت ها فروشندگان برای خرید های اولیه خود مجبور به پرداخت مبالغ زیادی هستند.

نحوه کار افراد در بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای با نام های مختلفی از جمله بازاریابی چند سطحی (MLM)، بازاریابی وابسته، بازاریابی سلولی، بازاریابی مستقیم مصرف کننده، بازاریابی ارجاعی یا فرانشیز مشاغل خانگی شناخته می شود. شرکت‌ هایی که امروزه از این نوع بازاریابی پیروی می‌ کنند، فروشندگان زیادی دارند و آن ها را تشویق می کنند تا فروشندگان بیشتری را به مجموعه جذب کنند.

در این حالت اعضایی که موفق به ایجاد لایه جدید می شوند از فروش خود و فروش انجام شده لایه ایجاد شده پورسانت یا کمیسیون دریافت می کنند. با گذشت زمان یک ردیف جدید می تواند ردیف دیگری ایجاد کند و در این صورت کمیسیون بیشتری به افرادی که در ردیف های بالایی قرار دارند، تعلق می گیرد.

به عبارت دیگر هر فرد از فروش اعضا مجموعه خود پورسانت مشخصی دریافت می کند؛ بنابراین در این نوع کسب و کار، درآمد فروشندگان به جذب اعضا و میزان فروش محصول بستگی دارد. کسانی که زودتر وارد این سیستم شده باشند، در سطح بالا تری قرار می گیرند و  بیشترین سود را کسب می کنند.

تفاوت های بازاریابی شبکه ای و شرکت های هرمی غیر قانونی

تفاوت های بازاریابی شبکه ای و شرکت های هرمی غیر قانونی

همان طور که گفته شد، امروزه بیشتر شرکت های بازاریابی شبکه ای و چند سطحی به هرمی بودن محکوم می شوند؛ حال آنکه تفاوت بسیاری بین آن ها می توان یافت. در شرکت های هرمی فروشندگانی که در لایه های بالا تر قرار دارند می توانند از طریق کمیسیون های لایه های پایینی خود مبالغ قابل توجهی کسب کنند.

از سوی دیگر افرادی که در لایه های پایین تر هستند درآمد بسیار کمتری خواهند داشت. همان طور که گفته شد، شرکت های هرمی با فروش محصولات اولیه گران قیمت به افراد جدید درآمد کسب می کند. آن ها شما را مجبور می کنند برای ورود، محصول فیزیکی یا آموزش گران قیمتی را خریداری کنید و به شما می گویند که در ادامه کار هر چه افراد بیشتری را وارد سیستم نمایید، درآمد بیشتری کسب خواهید کرد.

اما در شرکت هایی که بازاریابی شبکه ای به صورت قانونی در آن ها اجرا می شود، شما از فروش محصولات یا ارائه خدمات واقعی به مشتریان واقعی کمیسیون دریافت می کنید و با جذب فروشندگان بیشتر می توانید از فروش آن ها نیز پورسانت بگیرید. رسیدن به درآمد در بازاریابی شبکه ای قانونی کمی دشوارتر از شرکت های هرمی است؛ اما جذابیت و مزیت دیگر این نوع بازاریابی این است که در آن افرادی با انرژی زیاد و مهارت های فروش خوب می توانند با سرمایه گذاری اندک برای خود یک کسب و کار جدید شروع کنید. طبق گفته کمیسیون تجارت فدرال (FTC)، یک شرکت بازاریابی شبکه ای معتبر باید جبران خسارت فروشندگان خود را تضمین کند و بر اساس فروش واقعی به مشتریان واقعی، کمیسیون پرداخت نماید.

ملاحظات بازاریابی شبکه ای

ملاحظات بازاریابی شبکه ای

اگر قصد دارید به یک شرکت که بر اساس بازاریابی شبکه ای فعالیت می کند، بپیوندید باید قبل از تصمیم گیری تحقیقات خود را کامل کنید.

برای شروع تحقیقات و رسیدن به یک نتیجه درست پیشنهاد می کنیم به این سوالات با دقت پاسخ  دهید:

  1. آیا این پیشنهاد شغلی به عنوان فرصتی برای کسب درآمد از طریق فروش محصول مطرح شده است یا گرفتن اعضاء جدید؟
  2. بنیانگذاران شرکت مورد نظر چه سوابقی دارند؟
  3. آیا شما شخصا تمایل به استفاده از محصولات دارید؟
  4. آیا افرادی را در اطراف خود می شناسید که نسبت به استفاده از محصولات این شرکت علاقه مند باشند؟
  5. آیا این شرکت برای محصولات خود از بهترین راه تبلیغ استفاده کرده است؟
  6. آیا مسیر کسب درآمد در آن نسبتا سریع طی می شود یا برای آن باید فعالیت طولانی و مستمر داشته باشید؟

رسیدن به پاسخ این سوالات می تواند به شما در گرفتن تصمیم درست کمک کند.

آیا می توان از بازاریابی شبکه ای به درآمد رسید؟

رسیدن به درآمد خوب در بازاریابی شبکه ای اگرچه کمی دشوار است؛ اما امکان پذیر خواهد بود. امروزه افراد مشهور بسیاری در سراسر جهان هستند که در این مدل از کسب و کار به موفقیت رسیده اند. دلیل اصلی موفقیت این افراد عمدتا به توانایی آن ها در فروش محصول و جذب اعضای بیشتر به شبکه بر می گردد. همان طور که می دانید دو منبع اصلی درآمد در این بازاریابی، فروش محصول و پورسانت‌ های حاصل از فروش سایر اعضای تیم است. در این سیستم هر چه تعداد افراد بیشتری را به مجموعه خود جذب کنید، پول بیشتری به دست خواهید آورد؛ بنابراین هر چه تیم شما بزرگ تر باشد، درآمد شما نیز به همان نسبت افزایش پیدا می کند.

جمع بندی

بازاریابی شبکه ای برای افرادی مناسب است که انرژی بالا و مهارت های فروش خوبی دارند؛ زیرا در این صورت می توانند با سرمایه گذاری اندک یک تجارت سود آور برای خود ایجاد کنند. کسب و کاری که بر اساس بازاریابی شبکه ای فعالیت می کند، می تواند تنها یک برنامه تک لایه باشد که در آن شما محصولاتی را می فروشید و کمیسیون دریافت می کنید؛ اما در بیشتر مواقع علاوه بر فروش مستقیم می توانید با جذب فروشندگان دیگر درآمد خود را بیشتر کنید. ما در این مقاله سعی کردیم این نوع بازاریابی رو بررسی کنیم و تفاوت های آن را با شرکت های هرمی برشماریم.

نظرات کاربران