بازاریابی محصول چیست

Product Marketing یا بازاریابی محصول چیست ؟

بهتر است ابتدا قبل از آن که بازاریابی محصول را تعریف کنیم و شما را با آن آشنا کنیم، به تعاریفی که افراد و شرکت های معروف از بازاریابی محصول یا Product Marketing داشته اند، نگاهی بیندازیم. تعریفی که HubSpot برای این نوع بازاریابی بیان کرده است این است: «بازاریابی محصول یا Product Marketing فرایند آوردن یک محصول به بازار است.»

تعریف HubSpot از بازاریابی محصول به نظر بسیار تک بعدی می آید و به اندازه کافی مفهوم این عبارت را باز نمی کند. اگر در بیان کردن تعریفی از این نوع بازاریابی، تنها بر روی محصولاتی که وارد بازار می شوند تمرکز کنید، تمامی ابعاد آن را در نظر نگرفته اید. باید گفت که بازاریابی محصول در مراحل قبل از ساخت یک محصول هم تاثیر می گذارد. یعنی به عبارتی شما قبل از ساختن یک محصول، به بازار آن محصول دقت می کنید و تمام مسائلی را که بررسی کرده اید، در ساخت آن محصول سهیم می کنید.

تعریف عبارت

حال اگر بخواهیم با زبان ساده توضیح دهیم می توانیم بگوییم که بازاریابی محصول نقطه مشترکی است بین محصول و بازاری که آن محصول قرار است وارد آن شود و در واقع نقاط بین محصول و بازار را در هر دو جهت متصل می کند. منظور این جمله این است که بازاریابی محصول هم به شما کمک می کند که نیاز بازار را درک کنید و متوجه شوید که چه محصولاتی در بازار مورد تقاضای مردم قرار می گیرند و از طرف دیگر طبق نیازی که بازار دارد، محصولات خود را به نحوی بسازید که این نیاز را برطرف کند تا تقاضا برای محصول شما بالا رود. سپس در آخر محصول خود را به بازاری که راجع به آن تحقیق کرده بودید، ارسال کنید.

تعریف بازاریابی محصول

مراحل

در مرحله اول از بازاریابی محصول، بازاریابان محصول به تحقیق در رابطه با مشتریان و رقبای خود می پردازند تا بتوانند نیاز هایی را که هنوز در بازار برآورده نشده است و جزو تقاضا های مردم محسوب می شوند، شناسایی کنند. شناسایی بازار محصول گام بسیار مهمی است. برای انجام این تحقیقات نیز بهتر است وظایف کارمند های شرکت خود را تقسیم بندی کنید تا بهتر بتوانید مخاطب هدف خود را پیدا کنید. همچنین یکی دیگر از کار هایی که بازاریابان محصول باید در این مرحله انجام دهند این است که از قیمت به روز محصولاتی که در بازار قرار دارد، مطلع شوند.

حال پس از آن که بازاریابان محصول، مرحله اول که به ساختن محصول و برآورد کردن نیاز بازار مربوط می شد را به اتمام رساندند، مرحله دوم که انتقال محصول به بازار است، آغاز می شود. در این مرحله، بازاریابان محصول باید بخش های فروش و تیم پشتیبانی خود را تقویت کنند و به تبلیغ محصول خود بپردازند تا مشتریان با محصولات جدیدی که وارد بازار شده اند، آشنا شوند. همچنین بهتر است برای این که این فرایند به بهترین شکل انجام شود، وظایف کارمند های شرکت را در زمینه مدیریت و فروش محصولات، تقسیم بندی کنید.

وظایف اصلی مدیر بازاریابی محصول چیست؟

یکی از دلایلی که باعث شده است مبحث بازاریابی محصول باعث سردرگمی اکثر مردم شود و معمولا کسانی که در این زمینه فعالیت می کنند نتوانند به بهترین شکل به شرکت کمک کنند این است که معمولا فهمیدن این موضوع که این نوع بازاریابی دقیقا چه کاری انجام می دهد، کمی دشوار است و معمولا متوجه نمی شوید که چه تفاوتی با بقیه بخش های شرکت دارد. در دفاع از این موضوع که این سردرگمی ممکن است برای هر کسی به وجود بیاید، می توان گفت که بازاریابی محصول کمی از همه چیز را انجام می دهد.

همانند بخش فروش، بخش بازاریابی محصول باید مسئول رشد کسب و کار و تجارت باشد. علاوه بر آن که بازاریابان محصول باید مسئول رشد کسب و کار و تجارت باشند، همچنین باید با مهندسان و سازندگان محصولات نیز هماهنگ باشند و باید در تصمیم گیری این موضوع که چه چیزی را بسازند و چگونه آن را بسازند، دخیل باشند. سپس در آخر، همانطور که از نام آن پیداست، مدیر بازاریابی محصول باید مطمئن شود که محصول نهایی به دست مشتری می رسد. البته باید به این موضوع نیز دقت کنید که مسئولیت های بازاریاب محصول با توجه به نوع شرکتی که در آن کار می کند، متفاوت است.

بازاریابی محصول رشته ای است که هر روز به دلیل پیشرفت تکنولوژی و علم، مسئولیت بیشتری در شرکت ها پیدا می کند و نقش آن به تدریج بیشتر می شود. به همین دلیل ما باید به طور کامل با آشنا باشیم.

وظایف اصلی مدیر بازاریابی محصول

اهمیت محصول در بازاریابی محصول

ایجاد محصول مناسب برای بازار، یکی از اولین و اصلی ترین مراحل موفقیت در انتقال محصول به بازار است. در نتیجه باید کاملا مشخص شود که بازاریابی محصول چه میزان به نیاز و تقاضای مشتریان دقت کرده است. به همین دلیل توصیه می کنیم که مدیر و تیم بازاریابی محصول جزو اولین تیم هایی باشند که برای شرکتتان استخدام می کنید.

اولین آزمایشات در رابطه با این موضوع که آیا محصولی که ساخته ایم یا ایده کسب و کار مان در بازار متقاضی دارد یا خیر زمانی رخ می دهد که کاربران و مشتریان جدید برای اولین بار در معرض محصول شما قرار بگیرند. اگر یک مشتری پس از دیدن محصول شما بخواهد محصولتان را بخرد، در آن زمان می توانید نتیجه گیری کنید که در مرحله اول که مربوط به لحاظ کردن نیاز مشتری در مرحله ساخت محصول بود، کار خوبی انجام داده اید. در نتیجه یکی از وظایف اولیه مدیر و تیم بازاریابی محصول این است که تقاضا و نیاز مشتری را پیدا کند تا محصولی که وارد بازار می شود به سرعت به فروش برسد.

نظرات کاربران