بازاریابی پنهان

بررسی مزایا و معایب بازاریابی پنهان

بازاریابی پنهان چیست؟ آیا یک استراتژی خاص برای جذب مشتری به شمار می آید؟
همان طور که می دانید راه های متفاوتی برای جذب مخاطب و فروش محصول در دسترس است؛ اما بازاریابی پنهان رویکردی بحث برانگیز است که در دنیای تبلیغات تاثیر بسزایی دارد. مصرف کنندگان امروزی دوست دارند درمورد محصولات جدید اطلاعات کامل و جامعی به دست آورند؛ اما این اطلاعات تا زمانی باب میل آن هاست که جنبه تبلیغاتی نداشته باشد. انسان امروزی بسیار باهوش است و تنها با تکنیک هایی جذب می شود که این حس را به او منتقل کند. در مقاله پیش رو قصد داریم با این نوع بازاریابی بیشتر آشنا شویم.

بازاریابی پنهان چیست؟

بازاریابی پنهان

بسیاری از استراتژی‌ های بازاریابی که مردم با آن ها آشنا هستند، رویکردی مستقیم دارند؛ به عنوان مثال، وقتی مردم تبلیغاتی را در تلویزیون، بیلبوردها و مجلات می‌ بینند و یا از رادیو می ‌شنوند، به خوبی می‌ دانند که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. آن ها کاملا آگاه هستند که هدف اصلی این نمایش و اطلاع رسانی، فروش یک محصول خاص است.
اما بازاریابی پنهان روش کار متفاوتی دارد؛ هرچند این نوع بازاریابی نیز اشکالاتی دارد، هدف اصلی آن این است که جذب مشتری و فروش محصولات خود را بدون ایجاد حس تبلیغات در ذهن خریداران، به سرانجام برساند. امروزه یکی از محبوب ترین روش های پنهان جذب مشتری جدید، بازاریابی ویروسی و پرهیاهو از طریق رسانه های اجتماعی یا اینفلوئنسر ها است.
البته جای دادن محصولات در برنامه ‌های تلویزیونی، فیلم‌ ها و جنجال‌ های ساختگی نیز انواع دیگر بازاریابی پنهان محسوب می شود. صرف نظر از این موضوع که مصرف کنندگان مدرن ممکن است نسبت به تبلیغات سنتی چه احساسی داشته باشند، (همان طور که گفته شد) بیشتر مردم معتقدند تبلیغات تظاهر کردن چیزی است که معمولا در واقعیت وجود ندارد و تنها هدف این کار رسیدن به فروش است.
اما در بازاریابی پنهان مصرف کننده در بیشتر مواقع نه تنها متوجه نمی شود که در حال تماشای یک تبلیغ است، بلکه فرصتی برای فکر کردن و منصرف شدن را نیز نمی یابد.
با توجه به موارد گفته شده این روش جذب مشتری با مخالفت هایی مواجه شده است. بیشتر مخالفان بر این باورند که بازاریابی پنهان غیر اخلاقی و فریبنده است؛ زیرا فروش را به صورت غیر مستقیم و متفاوت انجام می دهد.

آیا تمام برند ها باید از بازاریابی پنهان استفاده کنند؟

آیا تمام برند ها باید از بازاریابی پنهان استفاده کنند

پاسخ این پرسش عمدتا به نوع برند و پذیرش عواقب منفی آن بستگی دارد. خاطرتان باشد اخلاقی یا غیر اخلاقی بودن این روش به نحوه استفاده شما از آن بستگی دارد. کسب و کار هایی که به این سبک از جذب مشتری علاقه مند هستند باید خلاق باشند و از دستورالعمل های نظارتی صادر شده نیز پیروی کنند.

مزایا و معایب بازاریابی پنهان چیست؟

بازاریابی پنهان مانند روش های دیگر جذب مشتری مزایا و معایبی دارد. مزایای این روش بسیار قابل توجه اند؛ اما آیا ارزش ریسک کردن را دارد یا خیر، به مالک کسب و کار و تیم های بازاریابی برند وابسته است.
از جمله مزایای این رویکرد می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

1. بسیار موثر است.

هرچند مردم معمولا از راه تبلیغات سنتی با محصولات جدید آشنا می شوند و اقدام به خرید می کنند، هیچ چیز بهتر از این نیست که محصول مورد نظر از سوی یک دوست یا شخصی که به او اعتماد دارند، مورد تایید قرار بگیرد. بازاریابی پنهان از نفوذ اینفلوئنسر ها، افراد مشهور یا حتی مصرف کنندگان روزمره خود برای جذب مشریان جدید و ترغیب آن ها به خرید استفاده می کند.

2. مقرون به صرفه است.

در بیشتر مواقع تبلیغات سنتی پرهزینه است. البته اگر با افراد مشهور و بزرگ یا اینفلوئنسر های سطح بالای شبکه های اجتماعی همکاری کنید نیز ممکن است ناچار به پرداخت هزینه های هنگفتی باشید. اما به طور کلی، رفتن به سمت تبلیغات پنهانی مقرون به صرفه تر است و با کمی خلاقیت و همکاری با اینفلوئنسر های متوسط به نتایج فوق العاده ای منتهی می شود.

مقرون به صرفه است

3. به سرعت گسترش پیدا می کند.

با توجه به این که رسانه ‌های اجتماعی بخش عظیمی از زندگی روزمره اند، خبر های منتشر شده در آن ها نیز بسیار پر سر و صدا هستند و به سرعت منتشر می شود. از آنجایی که بسیاری از کاربران رسانه های اجتماعی در نهایت از طریق افرادی که می شناسند و به آن ها اعتماد دارند با محتوای ویروسی آشنا می شوند، نرخ تبدیل در این روش به طور کلی بسیار بالاتر از روش های سنتی است. علاوه بر این برگزاری کمپین های هوشمندانه می تواند باعث جذب مشتری بالقوه شود.
همان طور که هر بازاریاب باهوشی می‌داند، تمرکز بر مزایای یک رویکرد جذب مشتری کافی نیست. شما باید خطرات و معایب بازاریابی پنهان را نیز به طور کامل در نظر بگیرید و خود را برای هر اتفاقی آماده کنید. برخی از معایب این روش بازاریابی عبارت اند از:
1. می تواند شما را با مشکلات قانونی درگیر کند.
2. می تواند به اعتبار برند شما لطمه بزند.
3. می تواند موجب به هم ریختگی اوضاع شرکت شما شود.

جمع بندی

همه ما به خوبی می دانیم که بازاریابی می تواند به طور خاص برای یک محصول یا خدمات منحصر به فرد انجام شود. خاطرتان باشد نیازی نیست یک لذت غیر واقعی را به مشتری خود منتقل کنید. در واقع بهترین و موثرترین کمپین های بازاریابی آن هایی هستند که ارزش واقعی محصول یا خدمات را به مصرف کننده خود نشان می دهند. محتوای خوب، سرگرم کننده و البته واقعی مشتریان را مسحور می کند و باعث می شود که به برند مورد نظر علاقه مند شوند. وظیفه شما به عنوان یک مدیر و مسئول برند این است که تمام مواردی را که مشتری باید درمورد محصول بداند، صادقانه در اختیار او قرار دهید. بازاریابی پنهان یکی از روش هایی است که در این کار شما را یاری می دهد.

نظرات کاربران