بانس ریت

بانس ریت چیست و چگونه می شود آن را کاهش داد؟

 

اگر سری به جزئیات اطلاعات سایت خود در Google Analytics زده باشید احتمالا متوجه بانس ریت یا نرخ پرش سایت خود شده اید و احتمالا این سوال برای شما مطرح شده است که بانس ریت چیست. یا احتمالا اگر قبلا تا حدودی با این مفهوم آشنا شدید ممکن است به دنبال روش هایی برای کاهش نرخ پرش و نگه داشتن بازدید کنندگان برای مدت طولانی تری در وب سایت خود باشید در نتیجه مطالعه ی این مطلب می توانید برای شما مفید باشد.

بانس ریت چیست؟

به گفته ی گوگل تعریف بانس ریت یا نرخ پرش به شرح زیر است:

بانس ریت به درصد بازدیدکنندگان سایتی گفته می شود که بر روی دکمه برگشت کلیک می کنند یا سایت شما را ترک می کنند بدون اینکه از هر صفحه دیگری به غیر از صفحه اول بازدید کنند و یا تعاملی با سایت شما برقرار کنند.

در واقع بانس ریت به این معنا نیست که بازدید کننده هیچ یک از مطالب شما را نخوانده است یا به آنچه در صفحه شما بود نگاه نکرده است. در واقع معنی آن این است که بازدید کننده فقط به این یک صفحه در سایت شما نگاه کرده و به صفحه دیگری نرفته است. به این دلیل به آن بانس ریت یا نرخ پرش می گویند زیرا مخاطب احتمالا برای دیدن گزینه های دیگر یا جستجوی دقیق تر به صفحه ی نتایج جستجو برگشته است. اگر بازدیدکننده ای از طریق جستجوی گوگل به سایت شما مراجعه کند و قبل از کلیک کردن روی دکمه برگشت در مرورگر خود حداقل از یک صفحه دیگر بازدید کند، به جای بانس ریت به آن اگزیت ریت یا نرخ خروج گفته می شود.

بانس ریت

بانس ریت

 

نحوه محاسبه بانس ریت سایت

برای اینکه بدانیم بانس ریت چیست بد نیست در مورد نحوه محاسبه ی آن نیز اطلاعاتی کسب کنیم. شما می توانید با دسترسی به Google Analytics و بازبینی اطلاعات بخش های مختلف و بررسی رفتار مخاطب بانس ریت سایت خود به طور کلی و هر یک از صفحات را به صورت مجزا مشاهده کنید. از طریق این سرویس می توانید صفحه مورد نظر خود را جستجو کرده و اطلاعات آن را بررسی کنید و یا حتی می توانید بازه ی زمانی مورد نظر خود را وارد کرده تا بدانید متوسط بانس ریت صفحه در هر بازه زمانی چقدر بوده است و آیا به صورت ماهانه یا سالانه پیشرفتی داشته اید یا خیر.

علاوه بر این می توانید محتوای خود را بر اساس بانس ریت آن به صورت صعودی یا نزولی مرتب کنید تا بدانید صفحاتی که بیشترین و کمترین نرخ پرش را دارند چه محتوایی دارند. بررسی نتایج با این دقت و جزئیات می تواند شما را شگفت زده کند.

تفاوت میان بانس ریت و نرخ خروج

یکی از سوالاتی که در طی پاسخ دادن به سوال بانس ریت چیست پیش می آید تفاوت یا تشابه آن با نرخ خروج است. در واقع تفاوت زیادی بین دو معیار بانس ریت و نرخ خروج وجود دارد. از آنجا که هرکسی که در یک صفحه خاص قرار دارد فوراً از آن رد نمی شود Google Analytics از معیار نرخ خروج برای محاسبه افرادی که به طور کلی از سایت شما خارج می شوند استفاده می کند. به عنوان مثال:

اگر کاربر A از صفحه اصلی شما بازدید کند و بلافاصله آن را ترک کند این درصد در بانس ریت یا نرخ پرش برای لحاظ می شود اما اگر کاربر B از صفحه دیگری در سایت شما نیز بازدید کند و سپس صفحه اصلی را ترک کند این رفتار در نرخ خروج یا اگزیت ریت دسته بندی می شود.

اگر بخواهیم رفتار مخاطب را تفسیر کنیم باید بدانید ممکن است تفاوت زیادی بین نرخ پرش و نرخ خروج یک صفحه وجود داشته باشد. به عنوان مثال یک فروشگاه اینترنتی را در نظر بگیرید، ترک یک صفحه پس از اتمام خرید نشانه خوبی است زیرا به نتیجه مطلوبی برای یک کسب و کار اشاره دارد اما پرش از آن به این معنا است که احتمالا کاربر از خرید پشیمان شده است.

بانس ریت بالا به چه معناست؟

برای اینکه به طور دقیق به بررسی سوال بانس ریت چیست بپردازیم باید بدانیم بانس ریت بالا به چه معناست. وقتی یک صفحه بانس ریت یا نرخ پرش بالایی دارد به این معنا است که بازدید کنندگان بدون بازدید از صفحات دیگر از سایت خارج می شوند. به طور معمول اگر یک صفحه نرخ پرش بالایی داشته باشد یعنی کسانی که از آن بازدید می کنند با مطالب سایت درگیر نمی شوند، یا آنچه را که می خواستند پیدا کردند و جستجوی آنها انجام شده است (که لزوماً چیز بدی نیست) و یا آنها مطلب مورد نیاز خود را پیدا نکردند و در عوض می خواهند سایت دیگری را امتحان کنند.

چطور بانس ریت سایت را کاهش دهیم؟

امیدواریم تا اینجا این مطلب پاسخگوی سوال شما در مورد اینکه بانس ریت چیست بوده باشد. در پایان بد نیست با رعایت نکاتی در جهت کاهش بانس ریت سایت خود اقدام کنید.

محتوای خود را تجزیه و تحلیل کنید

محتوای شما برای جذب مخاطب باید پاسخگوی نیاز آنها باشد و اگر بانس ریت سایت بالا است به این معناست که نیاز است محتوای خود را تجزیه و تحلیل کنید و در صورت لزوم آن را تغییر دهید.

یک گزینه دعوت به عمل طراحی کنید

اگر بازدید کننده شما بسیار است و حتی زمان زیادی را در سایت شما صرف می کند اما تعاملی با شما ندارد بهتر است با طراحی یک گزینه اقدام به عمل خوب آنها را به انجام فعالیتی در سایت خود تشویق کنید.

سرعت سایت را بالا ببرید

یکی از مهمترین عواملی که ممکن است موجب بالا رفتن بانس ریت شود زمانبر بودن سرعت بارگیری صفحات است در نتیجه بهتر است سرعت سایت خود را بالا ببرید.

از تصاویر جذاب استفاده کنید

اضافه کردن تصاویر و ویدیوهای مرتبط به محتوا می تواند یک روش خوب برای کاهش بانس ریت سایت باشد.

 

نظرات کاربران