بوم کسب و کار

بوم کسب و کار چیست و چه فوایدی دارد ؟

اگر تصمیم دارید که یک شرکت را راه اندازی کنید یا آن را توسعه دهید، نکات زیادی را در باید در نظر بگیرید تا بتوانید یک کسب و کار جدید و استراتژی موفق داشته باشید. قطعا در نظر گرفتن یک نمای متمرکز و ضروری و به یاد داشتن تمامی نکات دشوار است. شما می توانید در این زمان از بوم کسب و کار استفاده کنید. درمورد این که بوم کسب و کار چیست و چگونه می توانید از آن استفاده کنید، در این مقاله توضیح داده شده است.

بوم کسب و کار چیست؟

بوم کسب و کار یک نمایش بصری از یک شرکت یا استراتژی است که در آن تمامی عوامل مهمی که باید به آن ها توجه شود، برجسته شده اند. به عبارت دیگر بوم کسب و کار روشی است که تصویری کلی، جامع و کامل از عملکرد شرکت، مشتریان و دیگر موارد ارائه می دهد. الکساندر اوستروالدر، کارآفرین و مشاور سوئیسی برای نخستین بار تعریف دقیق بوم کسب و کار را ارائه کرد. این تعریف پس از او در سرتاسر جهان مورد استفاده قرار گرفت.

هدف بوم کسب و کار چیست؟

بوم کسب و کار

بوم کسب و کار باعث می شود که شرکت ها یک نمای کلی از مدل کسب و کار خود داشته باشند. همچنین با آن ها می توان استراتژی های مختلف را تجزیه و تحلیل کرد. با استفاده از بوم مدل کسب و کار می توان به روز رسانی های متفاوتی را در استراتژی های کسب و کار شرکت اعمال کرد و همگام با تغییرات بازار پیش رفت.

علاوه بر این ها این رویکرد یک الگو ایجاد می کند که به کمک آن می توان نحوه تعامل هر بخش کسب و کار را با بخش های دیگر تجزیه و تحلیل کرد. برای مثال می توان متوجه شد که مشتریان بالقوه شرکت چه کسانی هستند و با چه کانال هایی می توان آن ها را بهتر درگیر و جذب کرد.

سازمان ها و شرکت های بزرگ نیز می توانند از بوم مدل کسب و کار استفاده کنند. این روش می تواند موارد ضروری و کلیدی را برجسته کند و ضمانت کند که هیچ عامل حیاتی در شرکت فراموش نمی شود. اگر بعد از طراحی بوم قسمتی ناقص باشد، به این معنی است که استراتژی یا کسب و کار طراحی شده با اختلالاتی همراه بوده است.

مزایای استفاده از بوم کسب و کار

مزایای استفاده از بوم کسب و کار

استفاده از بوم و کسب و کار برای هر کسب و کاری فواید مختلفی دارد. برخی از مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • داشتن یک نمای کلی

با استفاده از بوم کسب و کار می توان یک نمای کلی از شرکت یا استراتژی های آن داشت. افرادی که در شرکت مشغول به کار هستند می توانند با یک نگاه به طرح بوم کسب و کار دیدی کلی از استراتژی های شرکت به دست آورند. این روش تقریبا برای تمامی افرادی که در شرکت مشغول به کار هستند قابل تفسیر است و به عنوان منبعی مناسب برای آموزش به کار گرفته می شود.

  • اشکال زدایی سریع تر

در بوم کسب و کار تمامی بخش های کسب و کار به یکدیگر متصل می شوند و ساختار آن ها راحت تر درک می شود؛ در نتیجه بهتر می توان عیوب کسب و کار را پیدا کرد و برای حل آن ها راه های مناسب تری را برگزید. با این روش شرکت می تواند با مقایسه بسیاری از عوامل از جمله مشتریان، جریان های درآمد و هزینه های شرکت و بسیاری از عوامل دیگر روند بهبود استراتژی های خود را آغاز کند. یک بوم کسب و کاری که به خوبی طراحی شده باشد، می تواند مشکلاتی را که قبلا مشاهده نشده است، به خوبی نشان دهد.

اشکال زدایی سریع تر
  • قابل اشتراک گذاری

در صورتی که یک کسب و کار بخواهد استراتژی خود را به کارکنان یا دیگر افراد توضیح دهد، نیاز به زمان زیادی دارد. به خصوص اگر استراتژی های به کار گرفته شده در آن شرکت پیچیده باشند. بوم کسب و کار می تواند فرایند به اشتراک گذاشتن اطلاعات را درمورد استراتژی های شرکت بسیار آسان تر کند؛ زیرا در این روش تمامی قسمت های شرکت و استراتژی های آن به صورت جداگانه نشان داده می شوند و در نتیجه می توان هر بخش را راحت توضیح داد.

جمع بندی

بوم مدل کسب و کار یک الگوی مدیریتی است که موجب می شود مدل کسب و کار خود را به صورت ساده و منظم طراحی، تحلیل و ارزیابی کنید. با استفاده از این روش می‌ توانید نقاط ضعف و قوت، فرصت ‌ها، تهدیدات رقابتی، نقص‌ ها و راهکار‌ های بهبود را درمورد مدل خود شناسایی نمایید. ما در این مقاله سعی کردیم درمورد این روش توضیحاتی دهیم، هدف آن را بررسی نماییم و فواید بهره مندی از آن را در مواردی مجزا ارزیابی کنیم.

نظرات کاربران