ریدایرکت 301 چیست

تاثیر ریدایرکت 301 در سئو چیست؟

ممکن است خیلی اوقات صفحات وب حذف شوند یا URL ها به دلایل مختلفی تغییر کنند. در این صورت اگر سایت شما تغییر کند، ممکن است بازدید کنندگان و کاربران شما به سایت قدیمی مراجعه کرده و با بن بست رو به رو شوند که این مسئله موجب خواهد شد تا اعتماد کاربران به سایت شما کمتر شود زیرا  تاثیر ریدایرکت 301 در سئو بسیار زیاد است.

در نتیجه برای آن که اعتماد مشتریان و کاربران خود را از دست ندهید، باید کاری انجام دهید که هنگامی که بازدید کنندگان وارد سایت قدیمی شما شدند، به لینک و URL جدیدی که ایجاد کرده اید، به طور خودکار منتقل شوند. اینجاست که ریدایرکت 301 به کار شما می آید.

ریدایرکت 301 یک تغییر مسیر دائمی است که هنگامی که صفحه اصلی دیگر وجود ندارد، کاربران و بازدیدکنندگان و ربات های موتوهای جستجو را به صفحه و آدرس و URL جدید هدایت می کند. ویژگی ریدایرکت 301 این است که ریدایرکت و تغییر مسیر، دائمی می باشد و تنها زمانی ریدایرکت 301 مورد استفاده واقع می شود که دیگر قصد ندارید کاربران و بازدیدکنندگان را به سایت قبلی هدایت کنید.

چه زمانی باید از ریدایرکت 301 استفاده کرد؟

چه زمانی باید از ریدایرکت 301 استفاده کرد

همانطور که بیان کردیم، ریدایرکت 301 یک تغییر مسیر دائمی است و تنها زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که نیازی به بازگشت به سایت اولیه نیست. اکثر اوقات هنگامی که سایت و URL اولیه به دلایلی بسته یا حذف شده اند، ریدایرکت 301 مورد استفاده واقع می شود. در ادامه لیستی از اصلی ترین دلایل استفاده از ریدایرکت 301 تهیه کرده ایم:

  • انتقال دائمی سایت به آدرس جدید

مواقعی وجود دارد که مجبور می شوید URL و آدرس صفحه ای از سایت خود را تغییر دهید. ممکن است این تغییر آدرس صفحه ای از سایت شما، به دلیل تغییر نام یکی از محصولاتتان اتفاق افتاده باشد یا می خواهید فهرست بندی سایت خود را تغییر دهید. دلایلی که ممکن است موجب شود شما صفحه ای از سایت خود را تغییر دهید، بی شمار است.

در این هنگام باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید تا کاربران هنگامی که به صفحه قدیمی سایت شما وارد می شوند، به آدرس جدید همان صفحه، منتقل شوند. همچنین دیگر مزیت استفاده از ریدایرکت 301 این است که موتورهای جستجو، صفحه جدید را فهرست بندی کنند تا رتبه سایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل، حفظ شود و تغییر نکند.

  • حذف صفحات سایت

ممکن است به دلایل مختلفی مجبور شوید که بعضی از صفحات سایت خود را حذف کنید. همانند مورد بالا، دلایلی که ممکن است منجر شود شما مجبور به حذف صفحات سایت خود شوید، بسیار زیاد است. تنها چیزی که مهم است بدانید این است که هنگامی که با این موضوع برخورد کردید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که برای صفحات حذف شده، یک ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید.

  • تغییر دامنه سایت

بعضی از اوقات ممکن است نام دامنه سایت ها تغییر کند. تغییر نام دامنه سایت ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. ممکن است شرکت ها نامشان را هم زمان با ریبرندینگ، تغییر دهند یا امکان دارد زمینه ای که در آن به فعالیت می پردازند، تغییر کند. هر زمان که هر یک از این اتفاقات رخ دهد، برای اینکه کاربران گیج و سردرگم نشوند، شرکت ها مجبورند که نام دامنه خود را تغییر دهند.

هنگامی که مجبور به تغییر نام دامنه سایت خود هستید، بهترین کار این است که از ریدایرکت ۳۰۱ استفاده کنید و همچنین در قسمت «تغییر آدرس» در Google Search Console، آدرس و URL جدید سایت خود را وارد نمایید تا رتبه بندی سایت شما در صفحه نتایج جستجوی گوگل تغییر نکند.

• تغییر دامنه سایت
  • تغییر ساختار سایت

تاثیر ریدایرکت 301 در سئو بسیار زیاد است. ممکن است پس از مدتی که از ساخت و ایجاد سایتتان گذشته است، متوجه شوید که استراتژی سئویی که ساختار ساییتان را بر اساس آن بنا کرده اید، اشتباه است و باید برای کسب بازدیدکنندگان و افزایش ترافیک و بالا بردن رتبه سایت در صفحه نتایج جستجو گوگل یا SERP، استراتژی و ساختار سایت خود را تغییر دهید. هنگامی که به این موضوع برخوردید، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که از ریدایرکت 301 استفاده کنید و سپس از تاثیر ریدایرکت 301 در سئو آگاه می شوید.

  • تغییر از HTTP به HTTPS

در حال حاضر، بیش از نیمی از سایت ها و نزدیک به 60 درصد آن ها، از پروتکل HTTPS استفاده می کنند البته این مسئله نشان دهنده این است که میزان زیادی از سایت ها هنوز در حال استفاده از پروتکل HTTP می باشند. همه می دانیم که مزیت اصلی پروتکل HTTPS نسبت به پروتکل HTTP، امنیت بیشتر آن است. حال اگر بخواهید پروتکل سایت خود را از HTTP به پروتکل HTTPS تغییر دهید، در واقع به زبان ساده می خواهید URL یا آدرس سایت خود را تغییر دهید. همانطور که در ابتدا بیان کردیم، هر وقت که قصد تغییر آدرس یا URL سایت خود را داشته باشید باید از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

ریدایرکت 301 چگونه بر سئو سایت تاثیر می گذارد؟

تاثیر ریدایرکت 301 در سئو

تا اینجای مقاله سعی کردیم که شما را با مفهوم ریدایرکت 301 آشنا کنیم و شما را از موارد و شرایطی که لازم است از ریدایرکت 301 استفاده کنید، آگاه سازیم. حال در این بخش می خواهیم تاثیر ریدایرکت 301 در سئو را به شما بیان کنیم تا متوجه اهمیت و تاثیر ریدایرکت 301 در سئو شوید.

اکثر متخصصان حرفه ای سئو، تمرکز اصلی خود را بر روی رابطه ریدایرکت 301 و PageRank می گذارند. ممکن است که با مفهوم PageRank آشنا نباشید، به همین دلیل به طور خلاصه الگوریتم PageRank را برای شما توضیح می دهیم زیرا برای آن که با تاثیر ریدایرکت 301 در سئو آشنا شوید، باید مفهوم الگوریتم PageRank را بدانید. الگوریتم PageRank به وسیله گوگل ایجاد شد تا رتبه سایت ها به وسیله آن مشخص شود. البته مشخص کردن رتبه سایت ها تنها با استفاده از این الگوریتم تعیین نمی شود اما به طور کلی هر چه PageRank یک سایت بالاتر باشد، رتبه آن سایت در صفحه نتایج جستجو گوگل نیز بیشتر است.

تا قبل از سال 2016، اگر از ریدایرکت 301 برای هدایت صفحه ای به صفحه دیگر استفاده می کردید، در این مسیر نزدیک به 15 درصد از PageRank سایتتان از بین می رفت اما از سال 2019 به بعد اگر از ریدایرکت 301 برای هدایت صفحه ای به صفحه دیگری  استفاده کنید، صفحه دوم باید به اندازه صفحه اول با کیفیت باشد.

نظرات کاربران