تحلیل رفتار مصرف کننده

تحلیل رفتار مصرف کننده

رفتاری که مشتری پس از خرید از برند شما انجام می دهد، بسیار مهم است؛ برای مثال اگر مشتری پس از آخرین خرید خود تا مدت زمان طولانی دیگر از برند شما خرید نداشته باشد، این بدین معنی است که مشکلی در خدمات شما وجود دارد که شما می توانید با تحلیل رفتار مشتری این مشکل را پیدا و برطرف کنید تا فروش خود را بهبود دهید. برای این که بتوانید رفتاری مشتری را تحلیل کنید، ابتدا باید با نکاتی آشنا شوید. در این مقاله درمورد نحوه تحلیل رفتار مصرف کننده توضیح خواهیم داد.

تحلیل رفتار مصرف کننده چیست؟

تجزیه و تحلیل رفتار مشتری در واقع به فرآیند جمع آوری داده ها در مورد نحوه تعامل مشتریان با یک برند از طریق تعاملات آن ها با محصولات، خدمات، پیام های تبلیغات و موارد دیگر گفته می شود. مهم ترین هدف شرکت ها از تحلیل رفتار مشتری، درک ترجیحات، عادات و نیاز های مشتری ها برای هدف قرار دادن و شخصی سازی خدمات برای تبدیل کردن آن ها به مشتریان دائمی و وفادار است.

شرکت ها می توانند با تحلیل رفتار مصرف کننده، تجربه مشتری را از خرید بهبود دهند. همچنین امکان راه اندازی کمپین های تبلیغاتی موثر تر به کمک تحلیل رفتار های مشتری نیز وجود دارد.

چرا تحلیل رفتار مصرف کننده مهم است؟

تحلیل رفتار مصرف کننده

تحلیل رفتار مشتری برای شرکت ها بسیار مهم است. چرا که به شرکت ها اجازه می دهد تا رفتار و ترجیحات مشتریان خود را بهتر درک کنند تا برای برآورده کردن نیاز های آن ها تلاش کنند. برخی از دلایل تحلیل رفتار مشتری عبارت اند از :

ارائه خدمات بهتر

با تحلیل رفتار مصرف کننده ، شرکت می تواند فرصت های مناسب را برای بهبود تجربه مشتری از ارائه خدمات پیدا کند.

شخصی سازی دقیق تر

طبق تحقیقات انجام شده، 71 درصد از مشتریان تمایل دارند در زمان خرید پیشنهادات شخصی سازی شده با توجه به نیاز های خود را ببینند. طبیعتا هر چه اطلاعات بیشتری از رفتار مشتری داشته باشید، می توانید پیشنهادات شخصی سازی شده بهتری ارائه دهید.

بهبود محتوا

هر چه از رفتار مشتریان خود بیشتر اطلاعات داشته باشید، می توانید محتوا هایی را تولید کنید که برای مشتریان شما جذاب تر است و می تواند نیاز های آن ها را برآورده کند.

یافتن مشتریان جدید

تحلیل رفتار مصرف کننده به شرکت کمک می کند با درک رفتار های مشتریان فعلی، مشتریان جدیدی را پیدا کنند که رفتار مشابهی دارند.

حفظ مشتریان

یکی دیگر از دلایل تحلیل رفتار مشتریان، حفظ آن ها است. هر چه شما اطلاعات بیشتری از وضعیت مشتریان داشته باشید، می توانید بهتر بر اساس نیاز ها و ترجیحات آن ها عمل کنید تا رضایتشان را بدست آورید.

چگونه رفتار مصرف کننده را تحلیل کنیم؟

تاثیر رفتار مصرف کننده

برای تحلیل رفتار مصرف کننده بهتر است که طبق مراحل زیر پیش بروید :

1. تقسیم بندی مخاطبان

در اولین قدم برای تحلیل رفتار مشتریان خود باید آن ها را به بخش های مختلفی تقسیم کنید تا کار تجزیه و تحلیل برای شما آسان تر شود. همچنین دسته بندی مشتریان دقت تجزیه و تحلیل ها را نیز افزایش خواهد داد. برای این که بتوانید مشتریان خود را دسته بندی کنید، می توانید از معیار های مختلفی استفاده کنید. برخی از بهترین معیار ها عبارت اند از :

  • موقعیت مکانی: مکان خاص یا عمومی مانند شهر یا استان خاص
  • روانشناسی: ارزش ها، نظرات و سبک زندگی
  • علایق: سرگرمی ها و علاقه مندی ها
  • رفتار: بررسی جست و جو یا مرور خرید های قبلی، شغل مشتری

2. مشخص کردن نقاط کلیدی فروش

بعد از این که مخاطبان خود را دسته بندی کردید، باید نقاط فروش کلیدی را برای تحلیل رفتار مصرف کننده مشخص کنید. اگر مشتریان خود را به درستی دسته بندی کرده باشید، احتمالا الآن می توانید برای هر دسته نکات فروش کلیدی متفاوتی پیدا کنید.

یک راه خوب برای این که نقاط کلیدی فروش را پیدا کنید، این است که شخصیت مشتری را با داده های جمع آوری شده در مرحله تقسیم بندی بسازید؛ خود را جای مشتری بگذارید و ببینید که با توجه به شخصیت مشتری، چه عاملی وجود دارد که او را برای خرید وسوسه می کند.

3. جمع آوری داده

برای تحلیل رفتار مصرف کننده باید تا حد امکان داده ها را جمع آوری کنید. داده های مشتری به طور کلی به دو دسته کیفی و کمی تقسیم می شوند. داده های کیفی همان چیزی است که در دو مرحله قبل مشخص کردید؛ مانند رفتار خرید مشتری یا عادات خرید. اما داده های کمی، داده های قابل شمارش هستند. برای این که تحلیل دقیقی داشته باشید، به هر دو نیاز خواهید داشت.

برای جمع آوری داده می توانید از ترفند هایی مثل نظرسنجی از مشتریان استفاده کنید :

جمع آوری داده ها
  • مقایسه داده های کمی و کیفی

در مرحله بعد باید داده های کمی و کیفی خود را با هم مقایسه کنید. این دو دسته داده را با یکدیگر مقایسه کنید و ببینید که آیا با یکدیگر مطابقت دارند یا خیر. این مرحله به شما کمک می کند روند هایی را شناسایی کنید تا برای بهبود تجربه مشتری از آن ها بهره ببرید.

  • استفاده از نتایج برای بهینه سازی کمپین ها

بعد از تحلیل رفتار مصرف کننده و جمع آوری آن ها، باید از داده هایی که هم اکنون دارید برای اجرای بهینه کمپین های تبلیغاتی خود استفاده کنید. با داده های به دست آمده می توانید کمپین های بازاریابی موجود را بهبود دهید یا کمپین های جدیدی ایجاد کنید که با سلایق مشتریان سازگاری بیشتری دارد.

جمع بندی

امروزه کسب و کار ها برای این که بتوانند پیشرفت کنند، لازم است که همواره سطح خدمات دهی خود را بهتر از گذشته کنند و با نیاز های مشتری انطباق دهند. یکی از بهترین راه ها برای ارتقای سطح خدمات، تحلیل رفتار مصرف کننده است. زمانی که رفتار مشتریان خود را تجزیه و تحلیل می کنید، داده های بسیار ارزشمندی به دست می آورید. با این داده ها می توانید به مشتریان خدمات شخصی سازی شده ارائه دهید یا از آن ها برای بهتر اجرا کردن کمپین های تبلیغاتی خود استفاده کنید.

نظرات کاربران