تعلق سازمانی

به حداکثر رساندن پتانسیل کارکنان با ایجاد تعلق سازمانی

درک تعلق سازمانی کار سختی نیست. بسیاری از ما این موضوع را به نوعی با دوستان یا خانواده خود احساس کرده ایم. همه ما احساس راحتی و امنیت را زمانی تجربه می کنیم که در مکانی آشنا هستیم و کنار آن هایی که دوستشان داریم و به آن ها اعتماد داریم، به سر می بریم. تعلق داشتن یکی از نیاز های انسان است و بدون آن رفاه روحی و جسمی ما آسیب می بیند. در محل کار هم همینطور است. وقتی کارمندان با اعتماد به نفس و ایمن کار می کنند، می توانند بهترین کار خود را انجام دهند. اما وقتی افراد، حتی از بیان نظرات خود می ترسند، میزان بهره وری کمتری دارند. در این مقاله قرار است که درباره احساس تعلق نسبت به محیط کار نکاتی را بیان کنیم.

تعلق سازمانی یعنی چه؟

تعلق سازمانی

برخی متخصصین تعلق را به معنای ارزشمند بودن بیان کرده اند. تعلق به این معنا است که مردم بتوانند صحبت و تبادل کنند و احساس کنند که می ‌توانند خودشان باشند. تعلق و مشارکت کارکنان نتایج کلیدی بسیاری را به دنبال خواهد داشت. همه رهبران و مدیران حرفه ای کسب و کار ها قطعا می خواهند کارکنانشان در محل کار احساس راحتی و بهره وری داشته باشند.

به طور کلی، تعلق سازمانی به احساس وابستگی و ارتباط عمیقی که کارمندان نسبت به سازمانی که در آن کار می کنند دارند، اشاره می کند. تعلق در محل کار، احساس یک کارمند در محیط کار است که این احساس می تواند شامل ارتباط عاطفی و عملکردی بوده و بر انگیزه، رضایت شغلی و تعهد کارکنان به سازمان تاثیر بگذارد.

اهمیت تعلق سازمانی برای تجارت

هنگامی که کارکنان بهترین کار خود را انجام می دهند، دستاورد های تجاری قابل توجهی حاصل می شود. وقتی کارمندان احساس تعلق دارند، بسیار بیشتر منتظر کار هستند و بیشتر احتمال دارد که بگویند محل کارشان سرگرم کننده است. همچنین احتمال بیشتری وجود دارد که معتقد باشند با آن ها منصفانه رفتار می شود. تمامی این نتایج منجر به محرک های مثبت در کسب و کار مانند افزایش بهره وری و نیز بالا رفتن نرخ سود آوری در تجارت می شود.

تعلق سازمانی یک مزیت رقابتی است.

مزیت رقابتی

پرورش تعلق سازمانی فقط مزایای درونی ندارد و بر اهداف کلی شرکت یا سازمان نیز تاثیر می گذارد. هنگامی که یک سازمان تعلق را در اولویت قرار می دهد، می تواند از این دارایی برای افزایش احساس مشارکت در بین کارکنان و مشتریان استفاده کند. هنگامی که مشتریان احساس می کنند با یک برند ارتباط خوبی دارند، وفاداری آن ها افزایش می یابد و بنابراین موفقیت در میان رقبا گسترش می یابد.

رسیدن به 8 مزیت کلیدی در نتیجه ارتقای تعلق سازمانی

به وجود آمدن تعلق در محل کار مزایای متعددی را در بر خواهد داشت. در ادامه، مزایای مهمی که تعلق سازمانی در میان کارکنان و محیط کار ایجاد می کند را بیان کرده ایم:

  • به وجود آمدن ایمنی روانی

امنیت روانی احساسی است که شما می توانید نظرات صادقانه خود را بدون ترس از تلافی، انتقاد یا تمسخر به اشتراک بگذارید. به منظور ایجاد تعلق، کارکنان باید احساس کنند که صدای آن ها شنیده می شود و مورد توجه قرار می گیرد. بدون امنیت روانی، تعلق امری محال است.

  • ایجاد روابط واقعی

برای ایجاد ارتباطات واقعی با کارمندان، باید تلاش شود تا آن ها بدانند که بخشی ارزشمند از تیم هستند. کارمندان می خواهند بدانند که به عنوان یک فرد دیده می شوند، نه اینکه فقط به عنوان یک نیروی کار هستند.

  • ایجاد حمایت های مالی و فرهنگی

ایجاد برنامه های فرهنگی و حمایت مالی می تواند به ویژه در افزایش احساس تعلق در کارکنان مهم باشد. همچنین ارتباطات معناداری را میان کارکنان و مدیران تقویت کند.

  • متحد شدن

یکی از نتایج تعلق سازمانی متحد شدن است. اگر شخصی در سازمان احساس طرد شدگی دارد، خواه عمدی یا غیر عمدی؛ باید به سرعت اقدامی انجام شود تا این احساس او از بین برود.

متحد شدن
  • فعالیت در فرآیند های تصمیم گیری

وقتی کارمندان در مورد نحوه عملکرد کسب و کار نظرات خود را بیان می کنند، این احساس را دارند که سهم بیشتری در موفقیت شرکت خواهند داشت. در این صورت آن ها احساس شراکت در نتایج سازمان را داشته و در کار احساس هدفمندی واقعی می کنند.

  • ایجاد شفافیت در سازمان

عدم صداقت در محیط کار می تواند باعث شود کارکنان احساس طرد شدگی و یا بی اطلاعی از اهداف سازمان کنند. وقتی افراد از اطلاعاتی که تصمیمات و اقدامات را شکل می دهد آگاه باشند، برای مشارکت معنادار در بحث ها و تلاش های مشترک، تشویق می شوند.

  • تقویت احساس همدلی

برای اینکه کار ها درست انجام شود، بسیار مهم است که کارمندان جدید از همان روز اول احساس همدلی و همراهی کنند. داشتن یک فرآیند مستحکم پذیرش می ‌تواند اطمینان دهد که کارکنان با همکاران خود آشنا شده، نقش آن ها را درک کرده و از همان ابتدا احساس مشارکت کنند.

جمع بندی

مطالعات زیادی رابطه مستقیم میان تعلق سازمانی و نتایج سودمند کسب و کار را نشان داده اند. تحقیقات روانشناسی نشان داده است که احساس تعلق باعث افزایش موفقیت شغلی می شود. به وجود آمدن این احساس در محل کار، سبب تقویت روحیه کارکنان و نیز افزایش نشاط و انگیزه آن ها خواهد شد. با توجه به تمامی مزایای ذکر شده درباره تعلق سازمانی، توصیه می شود که مدیران سازمان ها، این موضوع را به عنوان یک اولویت استراتژیک در اولویت کار خود قرار داده و از نتایج آن بهره مند شوند.

نظرات کاربران