تفاوت برون سپاری و درون سپاری

تفاوت برون سپاری و درون سپاری چیست؟

برون سپاری فرآیند استخدام یک شرکت خارجی است که برای انجام وظایف خاص به شرکت وابسته نیست. از طرف دیگر درون سپاری یک رویهٔ تجاری انجام شده در زیرساخت عملیاتی سازمان است. اصلی ترین تفاوت برون سپاری و درون سپاری در روش هایی است که طی آن کار ها، پروژه ها یا وظایف برای اهداف استراتژیک بین شرکت ها و بخش های مختلف تقسیم می شود.

برون سپاری (Outsourcing)

برون سپاری (Outsourcing)

برون سپاری از نیروی کار توسعه یافتهٔ یک سازمان خارجی برای انجام وظایف و همچنین منابع یک سازمان خارجی برای خدمات و تولید محصولات استفاده می کند. اصلی ترین دلیل برون سپاری کار به شرکت های دیگر، صرفه جویی در هزینه هاست. صنایعی مانند مراقبت های بهداشتی، مسافرتی، حمل‌ و نقل، شرکت های انرژی و نیروی برق، خرده فروشی و حتی دولت اغلب برای تکمیل پروژه ها یا وظایف مهم به برون سپاری متکی هستند.

شرکت ها می توانند از برون ‌سپاری برای تمرکز بهتر روی جنبه های اصلی کسب و کار استفاده کنند؛ یعنی برون سپاری فعالیت های غیر اصلی می تواند کارایی و بهره وری را بهبود ببخشد. در عین حال برون سپاری می‌ تواند بر مشاغل مختلف از پشتیبانی مشتری تا تولید و همچنین فناوری و دفتر کار تأثیر بگذارد.

کنترل سازمان بر عملیات و تصمیمات هنگام استفاده از برون سپاری و درون سپاری متفاوت خواهد بود. سازمان هایی که از برون سپاری برای یک سرویس یا فرآیند خاص استفاده می کنند، حداقل کنترل مدیریتی را بر روش های انجام پروژهٔ سازمان خارجی استخدام شده دارند.

درون سپاری (Insourcing)

درون سپاری (Insourcing)

درون سپاری به جای استخدام یک فرد یا شرکت خارجی، یک پروژه را به یک فرد یا یک بخش درون شرکت واگذار می کند. درون سپاری از منابع توسعه یافته در سازمان برای انجام وظایف یا دستیابی به یک هدف استفاده می کند.

علاوه بر این درون سپاری به طور کلی عملیات و فرآیندهای جدید را در محل سازمان قرار می دهد؛ بنابراین درون سپاری می تواند برای یک شرکت گران تر باشد؛ زیرا اغلب شامل اجرای فرآیند های جدید برای شروع یک بخش متفاوت در سازمان است.

تفاوت برون سپاری و درون سپاری

تفاوت برون سپاری و درون سپاری

برخی از ویژگی ها مانند مدیریت منابع، مدیریت زمان و کنترل روی یک پروژه، مزایا و معایب تفاوت برون سپاری و درون سپاری را نشان می‌ دهد و به شرکت ها اجازه می دهد تا تصمیمات مدیریتی سودآوری بگیرند. در ادامه به چند تفاوت مهم بین درون سپاری و برون سپاری اشاره می کنیم.

  • قابلیت های کنترل کیفیت

در درون سپاری می توانید روند انجام پروژه ها را پیگیری کنید، روی کیفیت کار کنترل داشته باشید و به اوج بهره وری و خروجی های دلخواه برسید.

 در صورت لزوم می توانید تغییرات پروژه را به سرعت اجرا، آزمایش و رفع کنید. همچنین به شما این امکان را می دهد که روابط صمیمانه ای با کارکنان پروژه داشته باشید و نقاط قوت و ضعف آن ها را کشف کنید تا بتوانید طبق مهارت های کارکنان، در آینده کار را به کارمند مناسب واگذار کنید.

در مورد برون سپاری، شما از کارکنانی که برایتان کار می کنند دور هستید و همین امر پیگیری کیفیت کار را سخت می کند؛ بنابراین، ارتباط با اعضای پروژه را از دست می دهید و فرصتی برای اعمال تغییرات در بخش های مورد نیاز را برای افزایش کیفیت محصول نخواهید داشت.

  • سازگاری با نوآوری

یکی دیگر از مزایای درون سپاری همکاری با کارکنان در جهت توسعهٔ تیم است. از طریق درون سپاری می توانید از قدم به قدم مراحل انجام پروژه با خبر شوید، سپس مشکلات را پیدا و آن ها را حل کنید. حتی گاهی اوقات ممکن است تمایل به تولید چیزهای بهتر یا نوآوری داشته باشید. با داشتن نوآوری می توانید برند خودتان را به سرعت در بازار پیش ببرید و اشتباهات را اصلاح کنید. این در حالی است که در برون سپاری، نمی توانید زمان بروز مشکل و نحوهٔ حل آن را پیگیری کنید.

  • کاهش هزینه ها

در درون سپاری خبری از هزینه های برون سپاری یا پرداخت هزینه به واسطه ها نیست.

برون سپاری هزینه های نیروی کار را کاهش می دهد و نیازی نیست که نگران منابع و مدیریت باشید. صرفه جویی در هزینه همیشه به معنای پیروزی نیست. شما باید متوجه حقایق دیگری باشید که حرکت از برون سپاری به درون سپاری را گزینهٔ بهتری می کند.

  • ارتباطات تجاری

برون سپاری در فرآیند ارتباط، با تهدید مواجه است. از آنجایی که دورکارها (فریلنسرها) در مکان های متفاوتی حضور دارند، احتمال نداشتن ارتباط وجود دارد.

با این حال، لازم نیست در مورد درون سپاری نگران باشید؛ زیرا شما به طور مستقیم با کارمندان خود ارتباط برقرار می کنید.

  • ایجاد اعتبار/ ارزش برند

به طور معمول، مردم ترجیح می دهند محصولات یا خدمات مورد نیازشان را از برندهایی که در مجاورتشان قرار دارد خرید کنند. شرکت های درون سپار برای مردم محلی فرصت شغلی ایجاد می کنند. با این کار می توانند از نظر عاطفی با آن ها ارتباط بگیرند. این کار به دستیابی به پایگاه دادهٔ بهتر برای مشتریان کمک می کند.

محصولات یا خدمات برون سپاری شده برای مردم بیگانه به نظر می رسند و ممکن است عوامل طرد کننده را در ذهن مخاطب القا کنند.

درون سپاری این مزیت را دارد که مشکلات مشتری را سریع تر از برون سپاری برطرف کند.

جمع بندی

در حالی که به دلیل هزینه های کمتر برون سپاری در حال افزایش است؛ اما درون سپاری محبوب تر است و شرکت هایی که به دنبال کنترل بهتر پروژه‌ ها و وظایف مهم هستند، از درون سپاری استقبال بیشتری می کنند.

نظرات کاربران