تقویم محتوایی

تقویم محتوایی چیست؟

تقویم محتوایی یک برنامه مکتوب است که برای شما مشخص می‌کند، محتواهای بعدی خود را چه زمانی منتشر خواهید کرد. تقویم ‌های محتوایی معمولاً شامل عنوان محتواها، وضعیت روزانه، فعالیت تبلیغاتی برنامه ‌ریزی ‌شده، مشارکت‌ها و به ‌روزرسانی محتوای موجود است.

اگر شما در یک وبلاگ یا در یک شبکه اجتماعی یا حتی در یک مجله کار می کنید، تقویم محتوایی وسیله‌ای مفید برای کار شما به ‌حساب می‌آید. با این برنامه ریزی محتوایی می‌توانید متوجه شوید که جریان کارتان به چه شکل جلو رفته است و از تاریخ انتشار محتواهای بعدی آگاه شوید.

بسته به مقیاس و پیچیدگی کمپین‌های بازاریابی تیم شما، این برنامه ریزی محتوایی شما می‌تواند از یک دفترچه خاطرات ساده کاغذی تا یک تقویم محتوایی حرفه‌ای متغیر باشد.

چرا تقویم ‌های محتوایی اهمیت دارند؟

اگر تنها برای سرگرمی، مدیریت یک وبلاگ یا شبکه اجتماعی را برعهده گرفتید و از آن برای انتشار یک پست گاه به گاه استفاده می‌کنید، احتمالاً نیازی به تقویم محتوایی ندارید.

اما اگر از بازاریابی محتوا برای توسعه تجارت آنلاین خود استفاده می‌کنید، سازماندهی تولید محتوا مهم است.

به گزارش GlobalWebIndex، چون افراد روزانه به طور متوسط حداکثر سه ساعت در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، ایجاد محتوای رسانه‌های اجتماعی یکی دیگر از بخش ‌های حیاتی هر کمپین بازاریابی دیجیتالی است.

این روزها تقریباً هر شرکتی روی بازاریابی محتوا سرمایه گذاری کرده است. اما بدون تقویم محتوایی ، برنامه ریزی و انتشار محتوای شما ممکن است بی ‌نظم و بی‌ اثر شود.

 

راه ‌هایی که تقویم محتوایی به تجارت شما کمک می‌کند

تقویم محتوایی

  1. یک تقویم محتوایی اطمینان می‌دهد که تمام‌کارهای مرتبط بامحتوا در واقع در حال انجام است.

اگر در برنامه تولید محتوا خود نظم نداشته باشید، مواردی را فراموش خواهید کرد یا تعداد محتواهایی که منتشر می‌کنید، کمتر می‌شود. همچنین ممکن است از به ‌روزرسانی مقالات قدیمی غافل شوید.

  1. تقویم محتوایی همکاری با تیم خود و شرکای خارجی را آسان‌ تر می‌کند.

اگر به تنهایی مدیریت یک وبلاگ یا شبکه اجتماعی را برعهده دارید، ممکن است در وهله اول حتی به تقویم محتوایی احتیاج نداشته باشید. اما اگر کارکنان و پیمانکاران به محتوای شما کمک کنند، به چیزی نیاز دارید که همه را در یک جهت نگه دارد.

  1. تقویم محتوایی یک تصویر کلی از مطالب آینده به شما می‌دهد.

به عنوان مثال، ما از تقویم خود استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که چند محتوای یکسان را به طور هم‌ زمان منتشر نکرده‌ باشیم. به این ترتیب، ما می‌توانیم کل استراتژی بازاریابی خود را برای چند ماه آینده در یک صفحه واحد مشاهده کنیم.

در یک نرم‌افزار تقویم محتوا، باید دنبال چه باشید؟

وقتی به دنبال نرم‌افزار برای ایجاد تقویم محتوایی هستید، باید از خود بپرسید «ویژگی‌های اصلی این نر‌م‌افزار چیست؟». در اینجا چند مورد که باید به آن‌ها دقت کنید را ذکر خواهیم کرد.

  • قابلیت چند کاربره

به احتمال زیاد، بیش از یک نفر در تیم بازاریابی شما وجود دارد. در بازاریابی دیجیتال، اغلب چندین فرد خلاق وجود دارند که  در بخش بازاریابی مشارکت خواهند کرد. استفاده از نرم‌افزاری که چندین پروفایل کاربر را در برمی‌گیرد، تعیین وظایف به افراد و پیگیری کارهای آن ها در طول پروژه را برای شما آسان ‌تر می‌کند.

  • فیلترینگ و تصویرسازی

تقویم‌های محتوایی می‌توانند به‌سرعت آشفته شوند، به‌ویژه اگر یک شرکت بزرگ دارید که ده ها پست وبلاگ و صدها پست رسانه‌های اجتماعی را هر ماه در چندین سیستم‌عامل منتشر می‌کند.

بسیار مهم است که شما یک سیستم نرم‌افزاری پیدا کنید که بتواند از طریق فیلترکردن، تصویری خوانا از بازه زمانی برنامه‌ ریزی‌شده شما ایجاد کند.

  • فناوری مبتنی بر Cloud

استفاده از نرم‌افزارهای مبتنی بر Cloud یا شبکه کامپیوتری در بسیاری از صنایع عادی شده است. وقتی صحبت از ایجاد تقویم‌های تیمی می‌شود، این تنها گزینه منطقی است.

شبکه کامپیوتری امکان ایجاد محتوای دیجیتالی به ‌روز و کاملاً در دسترس را فراهم می‌کند. با وجود تیم‌ های بازاریابی که به طور فزاینده‌ای از راه دور کار می‌کنند، دسترسی داشتن همه اعضای تیم، حیاتی‌ترین ویژگی نرم‌افزارهای تقویم محتوایی است.

نرم‌افزار های ساخت تقویم محتوایی

نرم‌افزار های ساخت تقویم محتوایی

ابزارهایی وجود دارند که به طور خاص برای ایجاد، مدیریت و همکاری در برنامه ریزی محتوایی شما طراحی شده‌اند.

بسته به میزان انتشار محتوا و تعداد افراد تیم شما، ممکن است بخواهید روی یکی از نرم‌افزار تقویم محتوایی سرمایه گذاری کنید. در لیست زیر چند نرم‌افزار عالی برای ساخت این برنامه ریزی محتوایی به شما معرفی شده است.

  • Notion: فضای کاری همه کاره برای یادداشت‌ها، وظایف و پایگاه‌های داده شما است.
  • Google Sheets: احتمالاً محبوب‌ترین گزینه برای اکثر افراد و تیم ‌های کوچک است. این برنامه رایگان بوده و برای همکاری خوب است، اما برای راه‌اندازی نیاز به کار دارد.
  • Microsoft Excel: مایکروسافت صفحات گسترده خود را کاربر پسندانه تر کرده است و این نرم‌افزار به دلیل محیط ساده‌ای که دارد، خیلی مورداستفاده قرار می‌گیرد
  • Google Calender: اگر به تنهایی مدیریت یک وبلاگ یا شبکه اجتماعی را برعهده دارید، Google Calendar به تنهایی برای شما کافی است.
  • Loomly: شامل راهنماهای تعاملی برای ایجاد پست‌های وبلاگ، پست‌های خودکار رسانه‌های اجتماعی و موارد دیگر است.
  • Basecamp, Trello, Slack, Asana: بیشتر به‌عنوان ابزارهای مدیریت پروژه و ارتباطات طراحی شده‌اند تا تقویم‌های محتوایی اما هر یک از این سه مورد را می‌توان برای اهداف مدیریت وظیفه استفاده کرد و با کمی خلاقیت می‌توانید از آن ها به‌عنوان تقویم محتوایی نیز استفاده کنید.

چگونه در هر پلتفرم، تقویم محتوایی بسازیم؟

در واقع ایجاد تقویم محتوایی، اگر قبلاً آن را انجام نداده‌اید، ممکن است دلهره‌آور به نظر برسد. اما وقتی همه چیز را برای اولین ‌بار سازماندهی کنید، خواهید دید که یک این برنامه ریزی چقدر می‌تواند مفید باشد.

  1. لیستی از ایده‌های محتوای خود تهیه کنید. اگر در مورد موضوعات مختلف می‌نویسید، ممکن است دسته‌بندی آن ها در حین کار مفید باشد.
  2. در مورد حجم انتشار تصمیم بگیرید. این که چه تعداد محتوا در روز منتشر کنید، به استراتژی شما بستگی دارد. اگر در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنید، ممکن است به این تقویم نیاز داشته باشید که بتوانید برای حداقل برای انتشار ۳ تا ۴ محتوا در روز، برنامه‌ریزی کند. اما اگر در یک وبلاگ فعالیت می‌کنید، بعید است که بیشتر از ۳ تا ۴ محتوا در ماه نیاز داشته باشید.
  3. طبق لیست موضوعات محتوای خود که در مرحله اول مشخص کردید و مطابق با حجم انتشار مطالب، در تقویم محتوایی خود تعیین کنید که چه روزهایی، چه مطالبی را منتشر خواهید کرد.

نظرات کاربران