خلاقیت در تولید محتوا

چگونه خلاقیت در تولید محتوا را افزایش دهیم؟

خیلی از ما وقتی صحبت از نوشتن می شود به شعر های فروغ، داستان های صادق هدایت و رمان های محمود دولت آبادی فکر می کنیم. برای خود من پیش آمده است که نوشتن را با ترجمه اشعار مایاکوفسکی شروع کنم و دست و پا شکسته از رمان های انگلیسی بازنویسی کنم! اغلب کسانی که اهل ادب و نویسندگی هستند، نوشته های یک نویسنده تولید محتوا را به رسمیت نمی شناسند و او را در حد یک کپی کننده می بینند. اما من کاملا با این دیدگاه مخالفم و دلایل قانع کننده خودم را دارم. در حالی که بسیاری از مردم نوشتن تولید محتوا را شغل و فعالیتی خسته کننده می دانند، ولی من به همان اندازه معتقدم که این کار می تواند سراسر خلاقیت و جذابیت باشد. خلاقیت در تولید محتوا حرف اول را می زند. خلاقیت در نوشته، مثل این است که بخواهید از کلاه نویسندگی خرگوش بیرون بیاورید!

با این وجود، احتمالا بعد از مدتی، خلاقیت نوشته ها رو به افول می رود! ما در این مقاله سعی می کنیم کمی به برگرداندن خلاقیت و بالا بردن روح نوشته شما کمک کنیم.

خلاقیت و نویسندگی، زوج جدانشدنی

خلاقیت در تولید محتوا

بدون خلاقیت، هیچ متنی قابلیت نوشته شدن ندارد. اکثر آدم ها کلمه تولید محتوا را مترادف با بازاریابی می دانند. بازاریابی، رشدی سریع تر از سرعت نور دارد و افرادی که می خواهند با این سرعت بنویسند، انبوهی از نوشته های تو خالی و خسته کننده خواهند داشت. این حجم نوشته بین گرداب بزرگی از شرکت های بزرگ و مصرف کنندگان و موتور های جست و جو گم می شود. چیزی که همه این نوشته ها به دنبالش هستند، چیزی نیست جز «خلاقیت».

امروزه بیش از 27 میلیون متن محتوا هر روز به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته می شود و هیچ نشانه ای از کند شدن این روند نیست. با توجه به حجم تولید محتوا و میزان احتیاج به آن، تنها راه موفقیت که بازاریابان، نویسندگان و برند ها می توانند روی آن تمرکز کنند، خلاقیت در تولید محتوا است.

قطعا شما هم خلاقیت در تولید محتوا، نوع برند، لوگو و هر چیز دیگری را بین برند های معتبر دیده اید. اگر کمی در روند خلاقانه این برند ها دقیق شوید، همه چیز به شما ثابت می کند که هیچ نردبانی به جز خلاقیت برای بالا رفتن وجود ندارد. اگر صفحات خود را با مطالب خسته کننده پر کنید، مردم حوصله شان سر می رود و فورا صفحه را ترک می کنند. اگر خیلی به راه و روش قدیمی چنگ بزنید و از چهارچوب بسته و امن خودتان خارج نشوید، موج های زیبای این دریای خروشان را نمی بینید.

5 نکته اساسی برای خلاقانه نوشتن

5 نکته اساسی برای خلاقانه نوشتن

حال که فهمیدیم خلاقیت در محتوا مهم است، نوبت چیست؟ حتی اگر شما یک فرد خلاق با پیش زمینه هنری و ایده های منحصر به فرد باشید، بعد از مدتی خلاقیتتان دچار اصطکاک می شود. پنج موردی که در ادامه مطلب با هم مرور خواهیم کرد، به شما در ایجاد خلاقیت در تولید محتوا کمک می کنند.

  • هر روز یک پله بالا تر بروید.

این جمله حتی اگر کلیشه ای به نظر بیاید ولی واقعیت زندگی است. باید یاد بگیرید روز به روز خودتان را ارتقا دهید. اصلا به این فکر نکنید که الان در چه جایگاهی هستید و خودتان را دست کم نگیرید. هر کاری را که دارید، بهترین همان کار باشید. همین اتفاق، راه پیشرفت را برایتان باز می کند. برای افزایش خلاقیت در محتوا و سفت و سخت گرفتن کارتان راهکار هایی وجود دارد. خودتان را به جای شرکتتان قرار دهید. چرا این افراد به کاری که انجام می دهند علاقه دارند؟ محصولات شرکت چطور دنیا را به مکانی بهتر تبدیل می کنند؟ از طرف دیگر، خود را در جایگاه مشتری قرار دهید. چطور این محصول به شما کمک می کند تا بیشتر از زندگی خود لذت ببرید؟ چه چیزی از این شرکت نظر شما را جلب می کند؟

در هر کمپینی، پشت ترتیب محتوا و انتخاب کلمه کلیدی هزار جور داستان وجود دارد. روایت این داستان بر عهده شماست. این داستان ها را به روشی خلاقانه ترسیم کنید.

  • به نسخه اصلی وفادار باشید؛ اما خلاقانه.

«زلف بر باد مده تا ندهی بر بادم/ طره را تاب نده تا نکنی ناشادم» این بیت از حافظ را بخوانید. نویسنده ای که صرفا رفع تکلیف می کند و خلاقیتی در نوشتن محتوا ندارد، اگر چنین مطلبی را بخواهد بگوید، می نویسد: «حجاب را رعایت کنید!»

با وجود محتوای یکسان، آیا به نظرتان این دو نوشته یکی است؟!

این نکته همان چیزی است که یک نویسنده تولید محتوا از آن غافل می شود و وقتی از رفرنسی ترجمه می کند یا مطلبی می نویسد، جملات را در قالبی خشک و بدون انعطاف قرار می دهد.

خیلی از افراد می توانند کلمه را در قالب جمله بگذارند و یا یک مطلب را واو به واو تعریف کنند. نکته اصلی اینجاست که کاری کنید نه محتوای اصلی خیلی مخدوش شود و نه زندانی کلمات اصلی بمانید!

به نسخه اصلی وفادار باشید؛ اما خلاقانه
  • پیش نویس تهیه کنید.

پیش نویس تهیه کنید. پشت میز بنشینید و تمام ایده ها، راهکار ها و عبارات توی ذهنتان را روی صفحه بنویسید. در این مرحله، نیازی نیست که برگردید و متن را دوباره بخوانید یا ویرایش کنید و تغییر دهید. به عبارتی تا تمام شدن متن هیچ نگاهی به عقب نیندازید. فقط و فقط بنویسید.

این روش چند هدف را دنبال می کند. اول از همه، این کار کاملا ذهن را آزاد می کند. در صنعتی که ما اغلب تحت فشار های گسترده ای برای ارائه مطالب حرفه ای و اشتراکی قرار داریم، اینکه به خودتان اجازه بدهید که فقط جلو بروید و بنویسید، نهایت لطف در حق خودتان است. با این روش موانع ذهنی را پشت سر می گذارید و باعث بالا رفتن خلاقیت در تولید محتوایتان می شوید.

  • سرسری ننویسید.

همه ما لحظات سختی را هنگام نوشتن تجربه کرده ایم. متن های ثقیلی که تا به رشته تحریر دربیایند، نصف مو هایمان سفید شده است. ولی نکته اصلی اینجاست که این لحظات سخت را اساس قرار ندهید. این ها را در لحظه بگذارید و به عنوان یک تجربه نگاهشان کنید. از دل همین سختی ها خلاقیتتان جوانه می زند. صرفا به اینکه «حالا این متن هم تمام شود برود!» به نوشته تان نگاه نکنید. نوشته تان مثل بچه شماست، حتی اگر ناخلف باشد نباید رهایش کنید.

به جای اینکه فقط مطلب را تمام کنید و بروید، از زوایای دیگری به موضوع نگاه کنید و سعی کنید خودتان را جای افراد مختلفی بگذارید تا نوشتن را برایتان راحت تر و خلاقیت در تولید محتوای شما را بالا ببرد. این کار به شما در ارائه مطالب بهتری برای کلیه مشتریانتان نیز کمک می کند.

جمع بندی

این نکته را در نظر داشته باشید که هنگام تولید محتوا، نمی خواهیم بزرگ ترین رمان ایران و جهان را بنویسیم. ولی به هرحال خلاقیت نقش مهمی در نوشتن محتوا دارد. نویسندگان تولید محتوا فرم متفاوتی از نوشتار را دارند. ما به عنوان نویسندگان تولید محتوا برای دستیابی شرکت ها و صنایع به رویا هایشان مطلب می نویسیم؛ مثل غول چراغ جادویی که با نوشتن، رویا ها را محقق می کند. این موضوع اهمیت خلاقیت در تولید محتوا را نشان می دهد. تیم تولید محتوای متنی بیزون با داشتن نیرو هایی خلاق و پر انرژی آماده شنیدن ایده ­های شماست و اگر برای صنعتتان نیاز به غول تحقق رویا ها دارید، با ما تماس بگیرید.

نظرات کاربران