راه های استفاده از SSH

راه های استفاده از SSH

بیایید تا قبل از آن که راه های استفاده از SSH را بگوییم ابتدا کمی در مورد آن توضیح دهیم. از گذشته های دور، دسترسی به ماشین ها از راه دور به یک ضرورت تبدیل شده بود و همه به آن نیاز داشتند. در آن زمان حتی تصورش نیز سخت بود که چگونه می توان کامپیوترها را از راه دور کنترل کرد؛ اما امروزه این کار ممکن شده است و فقط به سیستم عاملی که استفاده می کنید بستگی دارد. البته به طور کلی دو راه وجود دارد که با آن می توان از راه دور رایانه ها را کنترل کرد. این دو راه عبارتند از:

پوسته امن (SSH) که هدف اصلی ما در این مقاله است و به راه های استفاده از SSH می پردازیم. این مورد برای دستگاه های مبتنی بر لینوکس استفاده می شود.

مورد دوم نیز پروتکل دسکتاپ (RDP) نام دارد و برای دستگاه های مبتنی بر سیستم عامل ویندوز استفاده می شود.

این دو پروتکل از برنامه های کاربردی و سرویس های گیرنده سرور استفاده می کنند و از این راه امکان ارتباط از راه دور را به افراد می دهند. با استفاده از این دو پروتکل می توانید از راه دور به رایانه دسترسی داشته باشید تا بتوانید، فایل ها را مدیریت کنید و تقریبا همان کارهایی که پشت کامپیوتر می‌ نشستید و انجام می دادید را انجام دهید.

پیش نیاز ها

راه های استفاده از SSH

برای معرفی راه های استفاده از SSH ابتدا نیاز است تا یک سری پیش نیاز که وجود دارد را به شما معرفی کنیم. وجود این پیش نیازها ضروری است و در صورت نبود هر کدام یک از آن ها امکان استفاده از SSH وجود نخواهد داشت. این موارد عبارت هستند از:

  • نیاز به روشن بودن دائمی رایانه ای که قصد دارید به آن متصل شوید. در ضمن آن رایانه حتما باید اتصال اینترنت داشته باشد.
  • برنامه های سرویس گیرنده و سرور باید نصب و فعال شوند.
  • باید آدرس IP یا نام دستگاهی که قصد اتصال به آن از طریق SSH را دارید حفظ باشید.
  • باید قبل از استفاده از رایانه مجوزهای لازم را فعال کرده باشید.
  • نیاز است تا تنظیمات فایروال اجازه دسترسی به اتصال را بدهد. در صورت لزوم باید آن را غیر فعال کنید.

پروتکل SSH چیست؟

پروتکلSSH چیست؟

برای این که بدانیم راه های استفاده از SSH چیست، ابتدا باید با مفهوم کلی آن آشنا شویم. Secure Shell که گاهی اوقات به آن Secure Socket Shell نیز گفته می شود، پروتکلی است که به شما اجازه می دهد که از راه دور با استفاده از یک رابط مبتی بر متن بتوانید یک سرور یا کامپیوتر را از راه دور با یک رایانه دیگر کنترل کنید.

هنگامی که توانستید یک اتصال امن SSH را برقرار کنید، کار شروع می شود. شما می توانید فقط با تایپ دستورات در کلاینت خود، هرگونه تغییری را در سرور یا رایانه میزبان اعمال کنید.

اکثر کسانی که از این شیوه استفاده می کنند، مدیران سیستم و شبکه هستند. همچنین کسانی که به یک شیوه اتصال بسیار ایمن نیاز دارند نیز می توانند از این راه استفاده کنند.

نحوه کار پروتکل SSH

نحوه کار پروتکل SSH

برای استفاده از SSH نیاز است تا با نحوه کار آن آشنا شوید. برای اتصال SSH به دو چیز نیاز است. یک کلاینت و یک جزء سمت سرور مربوطه. کلاینت در واقع به صورت برنامه است و شما پس از نصب آن می توانید از آن استفاده کنید تا به سرورها و رایانه های دیگر متصل شوید. کلاینت برای تایید اعتبار از شما اطلاعات میزبان را درخواست می کند و در صورتی که شما این اطلاعات را درست وارد کنید، اتصال رمزنگاری شده برقرار می شود.

در اینجا پس از اتصال، مولفه ای به نام شبح SSH ایجاد می شود که به صورت مداوم به پورت TCP/IP متصل است و آماده است تا به درخواست های احتمالی شما گوش دهد. در این شرایط هنگامی که کلاینت اتصال را آغاز می کند، SSH با نرم افزار و نسخه های پروتکلی خود شما را پشتیبانی می کند. به سوال های شما پاسخ می دهد و در صورتی که نیاز داشتید تا یک جلسه جدید ایجاد کنید، درخواست اطلاعات جدید می کند و در صورت تایید اعتبار آن را برای شما فراهم می کند.

نکته: همیشه و به طور پیش فرض پروتکل SSH برای سرور و ارتباط کلاینت از نسخه 2 SSH استفاده می شود.

نحوه فعال سازی پروتکل SSH

نحوه فعال سازی پروتکل SSH

به بخش اصلی یعنی راه های استفاده از SSH می رسیم. از آنجایی که برای ایجاد یک اتصال SSH نیاز است تا هر دو مولفه مشتری و سرور فعال باشند، باید مطمئن باشید که نرم افزار مورد نیاز بر روی هر دوی آن ها متصل شده باشد. برای نرم افزار می توانید از یک ابزار منبع باز SSH (که تقریبا در تمامی سیستم عامل های لینوکس استفاده می شود) استفاده کنید. برای مثال می توانید از OpenSSH استفاده کنید. نصب OpenSSH بسیار آسان است. فقط برای نصب آن نیاز است تا به ترمینال سرور و رایانه ای که اتصال به آن را دارید، اجازه دسترسی دهید. البته دقت داشته باشید که معمولا به طور پیش فرض SSH سرور نصب نیست.

نحوه نصب OpenSSH بر روی کلاینت

نحوه نصب OpenSSH بر روی کلاینت

تا اینجا به طور کلی در مورد SSH توضیح دادیم و نشان دادیم که راه های استفاده از SSH چگونه است. اگر شما تا اینجای کار همه چیز را درست فهمیده باشید، احتمالا به مورد دیگری برای یادگیری نیاز ندارید، البته ممکن است نحوه نصب OpenSSH بر روی کلاینت برای بسیاری از شما به صورت یک سوال مانده باشد که در این بخش به نحوه نصب آن می پردازیم. نحوه نصب:

  1. شما باید دستور زیر را برای نصب کلاینت OpenSSh بر روی کامپیوتر خود اجرا کنید:

sudo apt-get install openssh-client

  1. بعد از اجرای این دستور از شما درخواست رمز عبور می شود که باید آن را وارد کنید.
  2. بعد از وارد کردن رمز، باید گزینه Enter را بزنید تا فرآیند نصب آغاز شود.

البته در نظر داشته باشید که این روش فقط برای سیستم عامل های لینوکس جواب می دهد و در رایانه هایی با سیستم عامل ویندوز باید از روش های دیگر اقدام کنید. با انجام دادن این مراحل می توانید به هر رایانه ای از طریق پروتکل SSH متصل شوید. البته به شرط این که رایانه میزبان نیز همان طور که توضیح دادیم شرایط لازم را داشته باشد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد راه های استفاده از SSH صحبت کردیم و نشان دادیم که برای استفاده از آن به چه پیش نیازهایی لازم است تا توجه کنید. همچنین در مورد ماهیت کلی این پروتکل نیز کمی توضیح دادیم تا بتوانید به درک بهتری از آن برسید.

معرفی دیگر مقالات در سایت بیزون:

پروتکل SSL چیست ؟

پروتکل TLS چیست ؟

نظرات کاربران