رتبه الکسا چیست

رتبه الکسا چیست ؟

رتبه الکسا چیست

اگر به عنوان مدیر یک سایت این سوال برای شما مطرح است که رتبه الکسا چیست باید گفت الکسا یک سیستم رتبه بندی جهانی است که با استفاده از داده های ترافیکی وب لیستی از محبوب ترین سایت ها را با عنوان رتبه بندی الکسا یا Alexa Rank تهیه می کند. هرچه رتبه الکسا سایت شما کمتر باشد به این معناست که محبوبیت بیشتری دارید. به عنوان مثال سایتی با رتبه 1 بیشترین بازدید کننده را در اینترنت دارد. الکسا در سال 1996 تاسیس شد اما پس از چند سال توسط آمازون در سال 1999 خریداری شد.

در ابتدا الکسا نوار ابزاری بود که باید در مرورگر خود آن را نصب می کردید. پس از نصب نوار ابزار، الکسا به سابقه مرورگر شما دسترسی پیدا کرده و از این داده ها برای تهیه لیستی از سایت های مختلف استفاده می کرد. در حالی که الکسا ادعا می کرد این سیستم برای رتبه بندی نهایی است اما انتقاداتی نیزمبنی بر نادرست بودن داده های در حال جمع آوری وجود داشت زیرا این اطلاعات فقط از افرادی که نوار ابزار را نصب کرده بودند جمع آوری می شد. برای حل این مشکل در سال 2008 الکسا شیوه های جدیدی را برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز خود پیش گرفت که در آنها نه تنها از داده های نوار ابزار خود بلکه هزاران ابزارک، پلاگین و سرویس دیگر استفاده می کند. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم به بررسی سوال رتبه الکسا چیست بپردازیم و بگوییم چه تاثیراتی می تواند بر سئوی سایت شما داشته باشد.

اهمیت رتبه الکسا در حال حاضر

به طور خلاصه موفق شدیم در پاراگراف قبل بگوییم رتبه الکسا چیست، در ادامه بد نیست در مورد کاربردهای آن صحبت کنیم. رتبه الکسا زمانی برای ایجاد یک فضای مناسب برای تبلیغ کنندگان بسیار مهم بود و یک دارایی با ارزش برای یک سایت محسوب می شد اما امروزه این مفهوم تا حدودی در حاشیه قرار گرفت. همگام با پیشرفت تکنولوژی و گذر زمان الکسا اکنون مجموعه ای کامل از ابزارهای بازاریابی دیجیتال را برای مصرف کنندگان به صورت پولی ارائه می دهد، از جمله: حسابرسی سئو ، تجزیه و تحلیل ، تبلیغات پولی در ازای هر کلیک، ابزار شناسایی کلمات کلیدی و موارد دیگر. این نرم افزارها بسیار شبیه و بدون شک در تلاش برای رقابت با Google Analytics هستند. در این مقاله به بررسی دقیق این موضوع که آیا رتبه الکسا مهم است و چه میزان باید به آن اعتماد کرد می پردازیم.

رتبه الکسا چیست

رتبه الکسا چیست

رتبه الکسا چگونه تعیین می شود؟

برای اینکه به طور دقیق بدانیم رتبه الکسا چیست باید با نحوه ی اندازه گیری آن نیز آشنا شویم. طبق اعلام رسمی سایت الکسا سیستم رتبه بندی رایگان آنها براساس ترافیکی که توسط یک پنل جهانی از اطلاعات ارائه می شود، شکل گرفته است.  این اطلاعات از چندین پسوند مرورگر و وب سایت هایی که اسکریپت الکسا را ​​نصب کرده اند جمع آوری می شود. در حالی که رتبه های بازدید به صورت روزانه بروز می شوند، رتبه بندی اختصاصی سایت بر اساس دو فاکتور انجام می شود:

  1. میزان بازدیدکنندگان روزانه
  2. میانگین بازدید از صفحه در مدت 3 ماه

همچنین گزارش شده است که الکسا برای ارائه طیف گسترده تری از اطلاعات داده های ارائه دهندگان شخص ثالث را نیز بررسی می کند. اگر به سایت الکسا بروید می توانید بدون نصب هیچ برنامه ی اضافه  ای به جستجوی رتبه سایت خود بپردازید. رتبه ها هم در سطح جهانی و هم برای کشور های خاص ارائه می شوند.

پایگاه اطلاعاتی الکسا

سوالی که همواره در کنار سوال رتبه الکسا چیست مطرح می شود این است که الکسا برای این رتبه بندی از چه اطلاعاتی استفاده می کند و آیا این اطلاعات قابل اطمینان هستند؟ الکسا ادعا می کند که اطلاعات خود را از میلیون ها کاربر دریافت می کند اما از اینکه کاربران کجا هستند و این اطلاعات دقیق هستند یا نه چندان اطلاعاتی در دست نیست. از سوی دیگر داده هایی که درباره آنها شفاف و صادق هستند مانند میزان بازدیدکنندگان روزانه و میانگین بازدید از صفحه در مدت 3 ماه چندان معیارهای مناسبی نیستند.

الکسا اذعان می کند رتبه بندی بالاتر از 100000 ممکن است به دلیل محدود بودن داده ها از نظر آماری چندان معنادار و قابل استناد نباشد. هرچقدر یک سایت به شماره 1 نزدیکتر باشد معیارهای رتبه بندی قابل اطمینان تر است. این قاعده برای فیس بوک و توییتر خوب است اما بیش از 1.8 میلیارد وب سایت در فضای اینترنت وجود دارد و این تعداد روزانه به طور تصاعدی در حال افزایش است.

در ادامه پاسخ به سوال رتبه الکسا چیست اجازه دهید بپرسیم به نظر شما چه کسانی پسوندهای الکسا را ​​نصب کرده و یا اسکریپت های آن را به سایت خود اضافه می کنند؟ مدیران وب، متخصصان خدمات سئو و بازاریاب ها. از آنجا که کاربران فعال الکسا بزرگترین منبعی هستند که برای جمع آوری اطلاعات از آنها استفاده می کند باید گفت با توجه به این ویژگی ها نتایج بسیار گمراه کننده و نامناسب خواهد بود.

علاوه بر این اگر می خواهید در مورد چگونگی فروش زیر دامنه های خود در برابر دامنه اصلی یا سایت های رقیب خود اطلاعاتی کسب کنید باید بدانید رتبه بندی الکسا به شما اطلاعاتی نمی دهد زیرا الکسا زیر دامنه ها را به طور جداگانه رتبه بندی نمی کند و فقط دامنه های اصلی را رتبه بندی می کند.

نتیجه گیری

در پایان باید گفت پایه و اساس رتبه بندی الکسا ترافیک کلی سایت است بنابراین اگر میزان بازدید سایت در مدت 3 ماه افزایش یابد رتبه الکسا کاهش می یابد. رتبه الکسا می تواند به عنوان یک ابزار برای ممیزی سئو به ویژه در مقایسه با رقبا کارآمد باشد اما به طور کلی در بهینه سازی سئو ارزش چندانی ندارد.

نظرات کاربران