روانشناسی مصرف کننده چیست؟
اگر می خواهید مشتری های خود را در کسب و کار بیشتر بشناسید این مقاله را از دست ندهید. زیرا در این نوشته متوجه می شوید که مصرف کنندگان چطور و در چه زمانی محصولاتی که برای فروش گذاشته اید و یا خدماتی را که انجام می دهید خریداری می کنند و یا چرا کالا یا خدمات کسب و کار دیگری شبیه به سازمان شما بیشتر از شما فروش دارد. ما در این مقاله به روانشناسی مصرف کننده می پردازیم که آگاهی و آشنایی با آن می تواند زندگی کاری و مسیر شغلی شما را به راحتی تغییر دهد!
معنای روانشناسی مصرف کننده
همان طور که از اسم آن پیداست، این مفهوم جزئی از مباحث روان شناسی محسوب می شود. علم رواشناسی با توجه به اهمیت رفتار و افکار انسان مورد استقبال بسیاری از مردم قرارگرفته است. این علم شاخه های بسیاری در حیطه های مختلف دارد به عنوان نمونه: روانشناسی صنعتی سازمانی که هر سازمان تجاری منحصر به فردی برای پیشرفت خود به کسب اطلاعات در مورد آن نیاز دارد و اتفاقا جالب است که بدانید این حیطه از علم روانشناسی به مفهوم روانشناسی مصرف کننده نیز ارتباط دارد.
روان شناسی مصرف کننده نیز برای سازمان ها و تجارت کسب و کار ها از اهمیت بالایی برخوردار است. این مفهوم به شما در درک نیاز های مشتریان کمک کرده و در نهایت با تکنیک های خاص خود باعث فروش بیشتر سازمانتان خواهد شد. بنابراین روان شناسی مصرف کننده به مطالعه رفتار و فرآیند های ذهنی افراد هنگام انتخاب کردن محصول و خرید آن یا ارزیابی خدمات از دید او می پردازد. علاوه بر آن، این مفهوم به بررسی عواملی مختلفی مثل انگیزه ها، احساسات و دیدگاه های مصرف کنندگان اشاره دارد که بر تصمیم گیری های خرید تاثیر گذار هستند.
تاثیر روانشناسان مصرف کننده در سازمان های تجاری
مصرف کنندگان یا همان مشتریان در زمان تصمیم گیری تحت تاثیر ادراکات، احساسات، افکار و خاطرات خود قرار می گیرند. مدیران کسب و کار می توانند برای پیشرفت سازمان تجاری مورد نظرشان روان شناسان مصرف کننده را استخدام کرده تا آن ها با بررسی احساسات و انگیزه های خرید، رفتار مشتری را پیش بینی و درک کنند. روانشناسان مصرف کننده، محرک ها و عوامل محیطی و بیرونی را مورد مطالعه قرار داده و متغیر های شخصی را که امکان دارد بر خرید مصرف کننده تاثیر مستقیم داشته باشد، در نظر خواهند گرفت.
رویکرد های روانشناسی مصرف کننده
در بعضی از مواقع، روان شناسی مصرف کننده تحت عنوان روان شناسی بازاریابی نیز شناخته می شود. روانشناسی مصرف کننده به سرعت در حال تبدیل شدن به یک رشته محبوب در صنعت بازاریابی سازمان ها است. زیرا به شرکت ها دیدگاهی جدید و عمیق در مورد اینکه مخاطبان و مشتریان مورد نظرشان می خواهند و لازم دارند می دهد. روان شناسی مصرف کننده در واقع جنبه های روانشناختی تصمیم گیری مصرف کنندگان را مورد بررسی قرار می دهد. دو نوع رویکرد و مبحث اصلی برای درک رفتار مشتریان در این شاخه وجود دارد که شامل روان شناسی رفتارگرا و روان شناسی شناختی است.
- روان شناسی رفتار گرا
این رویکرد به مطالعه رفتار و واکنش های مختلف افراد نسبت به محرک های محیطی متمرکز است. در واقع این رویکرد بر این باور است که این محیط است که بر انسان تاثیر صد در صدی دارد و به شدت بر تاثیر محیط اجتماعی در تصمیمات و عادات انسان تاکید می کند.
- روان شناسی شناختی
این رویکرد تا حد زیادی با رفتار گرایی تفاوت دارد و بر آنچه فرد در مورد خودش فکر می کند تمرکز دارد. این رویکرد احساسات و افکار فرد را بررسی می کند.
بنابراین روان شناسی مصرف کننده ترکیب جذابی از این دو رویکرد شده است. در واقع شما با کمک گرفتن از متخصصان روان شناسی مصرف کننده و یا داشتن آشنایی کافی با آن می توانید احساسات و افکار مشتریان را درک کنید و از طریق محیط سازی مناسب و ایجاد تعامل با مخاطبان فروش بیشتری داشته باشید.
برخی از تکنیک های روان شناسی مصرف کننده
همان طور که گفته شد این مفهوم جزئی از زیر شاخه روانشناسی است و شک نداشته باشید که آشنایی با تکنیک های مختلف آن برای رشد کسب و کار شما مفید خواهد بود. به همین دلیل به چند تا از تکنیک های ساده این زیر شاخه اشاره خواهیم کرد:
- تحقیق در بازار
بهتر است تحقیق کنید که چه کالا و خدماتی در چه سنی مورد استقبال قرار می گیرد تا بتوانید مخاطبان هدف خود را به خوبی بشناسید.
- تمرکز بر دیجیتال مارکتینگ
بر بازاریابی محتوا و اجاد و انتشار ایده های مختلف بازاریابی متمرکز شوید و در شبکه های اجتماعی مختلف تبلیغات خود را آغاز کنید.
- رفتار های مشتریان را زیر نظر بگیرید.
هر چه تحقیقات بیشتری درباره رفتار های مشتریان داشته باشید قدرت شناختتان بیشتر می شود و راه نفوذتان بر آن ها را پیدا می کنید. بنابراین بهتر است ریز رفتار های آن ها را در نظر داشته باشید وحتی یادداشت بردارید تا نیاز های آن ها را به خوبی درک کنید.
به طور کلی، همان طور که تا به اینجای مقاله همراه بوده اید راهکار های شناخت بیشتر مشتری به تاثیر گذاری شما در فروش بر ذهن آن ها کمک می کند. استفاده از اصول روانشناسی مصرف کننده می تواند به کسب و کار ها کمک کند تا استراتژی های بازاریابی اثر بخشی را طراحی کنند و تجربه بهتری برای مشتریان خود رقم بزنند.
جمع بندی
اگر کسب و کارتان ب مشکل مواجه شده و توان زیادی در فروختن اجناس یا ارائه خدمات ندارید روانشناسی مصرف کننده برای کمک به شما آماده است! این مفهوم زیر شاخه ای از علم گسترده روانشناسی است که به بررسی افکار و احساسات رفتار مشتریان اشاره دارد. آشنایی با این زیر شاخه می تواند به فروش بیشتر و موفقیتتان در تجارت منجر شود. ما در این مقاله به روانشناسی مصرف کننده پرداختیم تا با کمک گرفتن از آن وضعیت مالی سازمانتان را بهبود ببخشید.
نظرات کاربران