سئو منفی

سئو منفی چیست؟

بهینه‌ سازی موتور های جستجو یا همان سئو، یک صنعت پویاست که برای مطابقت با خواسته‌ های کاربرانی که به جستجو اطلاعات می‌پردازند، همیشه در حال تغییر است. امروزه رتبه ‌بندی صفحه اول در جستجوی گوگل یک فرایند پیچیده است که نیازمند تحقیق پیرامون کلمات کلیدی دقیق، توسعه محتوا، استراتژی اجتماعی، اندازه‌گیری کمپین و بهینه‌ سازی سایت است. به‌عبارت‌دیگر، یک رویکرد جامع نسبتاً وقت‌گیر به سایت شما کمک می‌کند تا با برآوردن نیازهای خاص مخاطبان خود، ‌رتبه بالاتری در صفحه نتایج جستجو گوگل برای خود رقم بزنید.

البته کسانی هم هستند که تمایلی به تلاش یا سرمایه ‌گذاری در زمینه سئو وب‌ سایت‌ های خود ندارند. به همین دلیل این افراد به دنبال میان ‌برها یا همان تاکتیک‌های SEO منفی می‌گردند تا به نحوی رقابت صادقانه بین سایت ‌ها برای قرار گرفتن در رتبه بالا تر گوگل را به هم بزنند. برخی از طراحان سایت عمداً سئوی منفی را انجام می‌دهند تا نتایج خوبی را به ‌سرعت برای مشتریان خود به دست آورند، در حالی ‌که برخی دیگر به دلیل این که دانش کافی برای موفقیت در زمینه سئو را ندارند، ناخواسته به استفاده از این ترفندها دست می‌زنند.

اگر می‌خواهید تجارت خود را در زمینه دیجیتال گسترش دهید و وارد عرصه اینترنت شوید، دانستن نحوه شناسایی کسانی که سئو منفی انجام می‌دهند و اینکه SEO منفی چیست برای موفقیت شما در این زمینه الزامی است.

سئو منفی مجموعه‌ای از فعالیت‌ها است که با هدف کاهش رتبه سایت ‌های رقیب در نتایج موتور های جستجو انجام می‌ شود. این فعالیت ‌ها ممکن است شامل ایجاد هرز نامه، پیوند های غیر طبیعی به سایت، حذف محتوا و حتی هک کردن سایت باشد.

منشأ سئو منفی چیست؟

سئو منفی

از روز اول، گوگل تمام تلاش خود را برای شناسایی پیوند های غیر طبیعی هنگام ارزیابی قدرت صفحه وب انجام داد. در ابتدا، پیوندهای اسپم به ‌سادگی نادیده گرفته می ‌شدند و SEO کار ها با ایجاد و خرید هزاران (گاه میلیون‌ها) بک‌ لینک از این سیستم استفاده کردند. کسانی که در این آزمون موفق شده بودند، رتبه بهتری برای سایت خود رقم زدند.

در آوریل 2012، گوگل آپدیت پنگوئن را راه ‌اندازی کرد و برای اولین‌ بار، گوگل اقدامات تنبیهی شدیدی را علیه سایت‌هایی با پیوند های دست‌کاری انجام داد. این بدان معنا بود که دیگر نمی‌ توانستید از لینک ‌های با کیفیت پایین برای رتبه ‌بندی وب‌سایت خود استفاده کنید.

انواع حملات سئو منفی

اشکال مختلف سئو منفی وجود دارد. در این مقاله، ما رایج‌ ترین تاکتیک ‌های مرتبط با SEO منفی را پوشش می‌ دهیم.

  1. هک کردن یک وب‌سایت

این روش کارآمد ترین و در عین‌ حال پر هزینه‌ ترین تاکتیک به شمار آید. با هک کردن یک وب‌سایت، کسی که هک کرده است این امکان را دارد تا SEO سایت را مطابق میل خود پایین بیاورد. اگر این نوع هک باعث شود که موتور های جستجو در پیدا کردن سایت با مشکل رو به‌ رو شوند، می‌تواند یک حمله سئو منفی تلقی شود.

  1. ایجاد بک‌ لینک‌ های اسپم در ارتباط با وب‌سایت

مزارع پیوند، نرم‌افزارهای خودکار و PBN (شبکه‌های وبلاگ عمومی) به طور گسترده‌ای برای ایجاد این نوع پیوندهای اسپم استفاده می‌شوند. تعداد پیوندها ممکن است حتی به صد هزار پیوند نیز برسد.

  1. حذف محتوای وب‌سایت و ایجاد نسخه ‌های تکراری وب‌سایت

در این روش، متخلف شروع به ساختن نسخه‌های تکراری از وب‌سایت‌ها یا بخش‌هایی از محتوای آن‌ها می‌کند و سپس این محتواها و وب‌سایت‌های جعلی را در سراسر اینترنت پخش می‌کند.

  1. ارسال نظرات منفی جعلی درباره وب‌سایت

این تاکتیک ممکن است برای از بین‌ بردن شهرت یک وب‌سایت (یا نام تجاری) مفید باشد، بنابراین، می‌تواند منجر به کاهش ترافیک شود.

  1. حذف پیوند های وب‌سایت با ارسال درخواست حذف جعلی به مدیران وب

مهاجمان ممکن است نمایه بک ‌لینک شما را در تلاش برای آسیب رساندن به موقعیت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل، مورد هدف قرار دهند. آن‌ها ممکن است خود را جای شما یا یک سازمان که از طرف شما فعالیت می‌کند، قرار دهند و با مدیران وب تماس گیرند تا آن‌ها را ترغیب به حذف پیوندهایی که به سایت شما اشاره می‌نمایند، کنند.

نظر گوگل درباره SEO منفی

نظر گوگل درباره SEO منفی

بدیهی است که گوگل می‌خواهد همه از قوانین رعایت کنند. جامعه آنلاین مدیران وب‌سایت و بازاریابان از پذیرش مدیر سایت گوگل به وجود سئو منفی در سال 2012 شوکه و نگران بودند. از آن زمان، مت کتس، مدیر وب‌سایت گوگل اذعان داشت که: «در تجربه من، افراد زیادی هستند که در مورد این مسئله صحبت می‌کنند، اما تعداد کمی از افراد در واقع آن را امتحان کرد‌ه‌اند و تعداد کمتری نیز موفق به انجام آن شده‌اند.» وی همچنین ادامه داد که مشاغل کوچک نباید نگران این باشند که هدف سئو منفی قرار می‌گیرند زیرا این تاکتیکی است که تنها در بازارهای با رقابت بالا که شامل مشاغل بزرگ می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چرا تشخیص و اثبات حملات سئو منفی می‌تواند مشکل باشد؟

تشخیص و اثبات یک حمله SEO منفی دشوار است، به ‌ویژه اگر نمایه بک ‌لینک وب‌سایت قبلاً حاوی تعدادی پیوند اسپم باشد یا سایت از محتوای ضعیفی تشکیل شده باشد.

اغلب، مدیران وب‌سایت‌هایی که معتقدند قربانی سئوی منفی هستند، شرایط دیگری را که می‌تواند باعث افت رتبه شود، در نظر نمی گیرند، مانند:

  • به‌روزرسانی در الگوریتم‌های Google/Core Algorithm Update.
  • فیلتر شدن به‌وسیله فیلترینگ الگوریتمی گوگل.

گاهی اوقات افت ترافیک به دلایل بالا، با افت ترافیک به دلیل SEO منفی اشتباه گرفته می‌شود. این بدان معناست که شما نباید در مورد علت پایین آمدن رتبه خود عجله کنید.

آیا سئو منفی هنوز اتفاق می‌افتد؟

امروزه اکثر وب‌سایت‌ها کاملاً از حملات منفی سئو در امان هستند. گوگل در پیدا کردن بک ‌لینک‌های اسپم که یکی از عوامل سئو منفی هستند، بسیار خوب عمل کرده است، بنابراین بعید است که این نوع حملات حتی اگر اتفاق بیفتد بر رتبه شما تأثیر بگذارد؛ بنابراین، اگر می‌بینید که رتبه‌ شما ناگهان افت می‌کند، قبل از اینکه یک حمله SEO منفی را سرزنش کنید، چک‌لیست دلایل متداول را بررسی کنید.

البته انواع پیچیده‌تری از سئو منفی وجود دارد که در مدت‌زمان طولانی بک ‌لینک‌های با کیفیت پایین «مشروع» ایجاد می‌کند. اما سازماندهی این کمپین‌ها بسیار گران است و به ‌سختی ارزش دارد که کسی چنین کاری انجام دهد. مگر اینکه شما یک کازینو آنلاین یا یک شرکت وام‌ دهنده باشید. اینها تنها مکان‌هایی هستند که در آنها سئوی منفی قدیمی هنوز اتفاق می‌افتد.

نظرات کاربران