طراحی سئوی موبایل

8 نکته مهم در طراحی سئو موبایل

8 نکته مهم در طراحی سئو موبایل

با توجه به افزایش روزانه کاربران موبایل فعال در اینترنت موضوع سئو موبایل بیش از پیش مورد توجه صاحبان کسب و کار آنلاین قرار گرفته است. سئو موبایل نقش مهمی در جذب مخاطبانی که با تلفن همراه خود مشغول فعالیت در موتورهای جستجو هستند، دارد. سئو موبایل به شما کمک می کند بیشتر و بهتر در نتیجه ی جستجوی کاربران در موتورهای جستجو دیده شوید و تجربه ی کاربری بهتری برای آنها ایجاد کنید.

در حال حاضر یکی از معیارهای مهم گوگل برای شناسایی یک سایت کارآمد داشتن سئو موبایل بروز و رابط کاربری ساده و در دسترس است. در نتیجه در طراحی سئو موبایل سایت بهتر است موارد زیر را به عنوان سه عنصر اصلی در نظر داشته باشید:

  1. طراحی سایت ریسپانسیو

هنگامی که از طراحی سایت ریسپانسیو استفاده می کنید سایت شما بدون در نظر گرفتن دستگاه مورد استفاده توسط کاربر از کد HTML و محتوای یکسانی برای URL یکسان برخوردار خواهد بود. شما به سادگی می توانید با استفاده از برچسب meta name = “viewport” در منبع سایت به مرورگر کمک کنید نحوه تنظیم مناسب محتوا متناسب با هر دستگاهی را شناسایی کند. سپس تنظیمات صفحه نمایش متناسب با اندازه صفحه نمایش منحصر بفرد هر بازدید کننده تغییر خواهد کرد.

  1. ارائه خدمات پویا

پیکربندی های پویا به گونه ای طراحی شده اند که بسته به دستگاه کاربر سرور با کدهای مختلف HTML و CSS در یک URL متفاوت پاسخگو هستند. برای این منظور باید به درستی از سرآیند Vary HTTP استفاده کنید تا تغییرات را بر اساس درخواست صفحه سیستم عامل کاربر تغییر دهد. سرصفحه های معتبر به مرورگر می گویند که چگونه محتوا را نمایش دهند و به Googlebot کمک می کنند تا بفهمد سایت شما از محتوای بهینه شده برای موبایل برخوردار هست یا خیر.

  1. ارائه ی URL های جداگانه

همانطور که از نامش پیداست این پیکربندی شامل URL های مختلف برای سایت شما جهت نمایش موفقیت آمیز محتوا در دستگاه های مختلف تلفن همراه و تبلت است. هر URL برای هر اندازه صفحه مربوطه به کد HTML متفاوتی مجهز است که تاثیر بسیاری بر بهینه سازی سئو موبایل سایت دارد.

مزایای بهبود سئو موبایل سایت

  • افزایش ترافیک سایت
  • بهبود تجربه کاربری
  • افزایش نرخ تبدیل
  • کاهش نرخ پرش
  • افزایش تعامل با مخاطب
  • افزایش سرعت سایت
  • بهبود عملکرد سایت در موتور جستجو

نکات مهم در بهینه سازی سئو موبایل

  1. Javascript ، CSS و پرونده های تصویری را مسدود نکنید

معمول است که برخی از توسعه دهندگان برخی از Javascript، CSS و پرونده های تصویری را در سایت خود مسدود می کنند که در واقع مغایر با دستورالعمل های گوگل است. بهترین روش این است که همه پرونده ها توسط ربات های موتور جستجو قابل مشاهده باشند. این کار تاثیر مهمی در بهبود سئو موبایل سایت شما خواهد داشت.

  1. محتوای خود را بهینه کنید

گاهی اوقات محتوای ویدئویی موجود در نسخه دسکتاپ به درستی در دستگاه های تلفن همراه اجرا نمی شود که در نهایت ممکن است تجربه ی کاربری نامناسبی را برای مخاطب ایجاد کند. برای رفع این مشکل پیشنهاد می شود که از HTML5 برای تعبیه ویدئو در همه انیمیشن های خود استفاده کنید تا قابلیت مشاهده در همه دستگاه ها را داشته باشد.

  1. لینکهای متقاطع و معیوب را تعمیر کنید

شما باید برای بررسی منظم سایت برنامه ریزی کنید تا مطمئن شوید نسخه تلفن همراه سایت شما همیشه به درستی کار می کند و هیچ گونه لینک معیوبی ندارید. سایت هایی که به خوبی نگهداری می شوند سئو موبایل قوی تری دارند و در هنگام رقابت در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل رتبه بهتری کسب می کنند.

  1. خطای 404 موبایلی را رفع کنید

برخی از سایت ها محتوا را به کاربران دسک تاپ به درستی ارائه می دهند اما صفحه خطای 404 ناخوشایندی را برای کاربران تلفن همراه که به همان URL دسترسی دارند نشان می دهند. از آنجا که این مورد برای بازدیدکنندگان تلفن همراه ناخوشایند است توصیه می شود که در عوض آنها را به یک صفحه تلفن همراه معادل با یک URL دیگر هدایت کنید. اطمینان حاصل کنید که طراحی سایت شما برای مرورگرهای موبایلی به درستی پیکربندی شده است تا از نشان دادن پیغام خطایی که باعث از دست دادن مخاطب احتمالی می شود جلوگیری کنید.

  1. توضیحات متا و عناوین سایت را بهینه سازی کنید

در طراحی سئو موبایل باید در نظر داشته باشید که تلفن همراه اندازه صفحه نمایش کوچک تری دارد در نتیجه مهم است که اطلاعات سایت خود را تا حد امکان مختصر و معنی دار ارائه کنید. سعی کنید تمام فاکتورهای داخل صفحه مانند عناوین و توضیحات متا را با محتوای غنی از کلمات کلیدی ارائه کنید تا بهترین نتایج را در موتورهای جستجو به دست آورید.

  1. سرعت بارگیری سایت را افزایش دهید

افرادی که از طریق تلفن همراه خود در حال گشت و گذار در فضای اینترنت هستند نمی خواهند زمانی را صرف انتظار برای باز شدن پنجره جدیدی کنند. به طور کلی کاربران و موتورهای جستجوسایت هایی که سرعت بارگیری بالایی دارند و سبک هستند را ترجیح می دهند. برای بهینه سازی سئو موبایل سایت خود می توانید میانگین زمان بارگیری آن را از طریق ابزار سرعت سنج بررسی کرده و خطاهایی که موجب تأخیر می شوند را که پیدا و برطرف کنید.

  1. سایت خود را برای جستجوی محلی بهینه کنید

به لطف GPS مشاغل محلی بیشترین میزان مراجعه را دارند و شما می توانید با اضافه کردن نام، آدرس، شماره تلفن و مشخصات مکانی در سایت کسب و کار خود را در معرض دید افرادی که از GPS استفاده می کنند قرار دهید. در واقع این کار علاوه بر بهینه سازی سئو موبایل سایت به شما در جذب مشتریان محلی نیز کمک می کند.

  1. نقشه سایت مناسب مرورگرهای موبایلی بسازید

آخرین مورد و البته مهمترین نکته در بهبود سئو موبایل ایجاد یک نقشه سایت XML برای نسخه موبایل سایت است. طراحی صفحات تلفن همراه را از صفحات دسکتاپ جدا  کنید تا بتوانید با سرعت بیشتری مشکلات نمایه سازی را شناسایی و رفع کنید.

مطالب مرتبط:

چرا وب سایت شما نیاز دارد که سازگار با موبایل و به عبارتی موبایل فرندلی باشد

 

نظرات کاربران