ساعت کاری آزاد

آیا ساعت کاری آزاد برای کسب و کار کوچک شما مناسب است؟

ساعت کاری آزاد یعنی اینکه به جای ساعت ثابت و اداری ۹ تا ۵، اجازه بدهیم که کارمندان برنامه آزادتری داشته باشند و در ساعات متفاوتی کار کنند و برنامه کاری را متناسب با شرایط تغییر دهند. به عبارتی یک ساعت کاری منعطف داشته باشند.

تصمیم در مورد ارائه ساعت کاری آزاد و بهره بردن از این موقعیت کاملا به کسب و کار شما بستگی دارد. اگر کسب و کار شما متکی به تعامل کارمندان با مشتری در ساعات مشخصی از روز است، ممکن است استفاده از این ساعت کاری آزاد مناسب کسب و کارتان نباشد. اگر کسب و کار شما می تواند در قالب ساعت کاری آزاد به فعالیتش ادامه دهد، باید معایب و مزایای استفاده از این موضوع را بسنجید تا مشخص شود که برای شما مناسب است یا نه. اگر تصمیم به ارائه این طرح دارید، باید تصمیم بگیرید که چطور می خواهید این برنامه را اجرا کنید.

ساعت کاری آزاد

مزایای ارائه ساعت کاری آزاد

در پیش  گرفتن ساعت کاری آزاد و منعطف فواید زیادی دارد، از جمله:

 

  • توانایی حفظ کارمندان مستعد و کاهش گردش مالی
  • افزایش رضایت کارمندان، در نتیجه بازدهی بیشتر کسب و کار
  • غیبت کمتر کارمند به دلیل غیبت غیر برنامه ریزی شده
  • افزایش کارایی، چرا که تیم شما می تواند در ساعات اوج بهره وری کار کند

ساعت کاری منعطف علاوه بر اینکه برای شما مفید است، می تواند برای کارمندان شما هم عالی باشد چرا که آنها می توانند تعادل کار و زندگی بهتری داشته باشند. کارمندان شما ممکن است یک سری درگیری شخصی داشته باشند که  برایشان محدود شدن در ساعات معمول کاری سخت باشد، مانند مراقبت از کودکان، برنامه ریزی قرارهای ملاقات با پزشک، یا گذراندن دوره های آموزشی. با داشتن یک ساعت کاری آزاد و منعطف، آنها می توانند مسئولیت های شخصی و شغلی خود را با استرس کمتری انجام دهند.

ساعت کاری آزاد

مسائل مربوط به ارائه ساعت کاری آزاد

متأسفانه،این شکل ار برنامه کاری با وجود مزایای زیادی که دارد همواره با برخی از چالش ها هم روبرو می شود:

  • برنامه ریزی برای کارمندان ممکن است دشوارتر باشد. اگر در ساعات اوج مصرف هنوز هم باید با ظرفیت کامل کار کنید، باید خلاقیت بیشتری داشته باشید.
  • از آنجا که همه افراد همزمان کار نمی کنند، سازماندهی جلسات می تواند چالش برانگیزتر باشد. شما باید زمان جلساتی را انتخاب کنید که اکثر کارکنان شما در محل کار خود باشند.
  • برقراری ارتباط با کارمندان ممکن است دشوارتر شود. هنگام پاسخ به ایمیل ها یا بازگشت تماس های تلفنی ممکن است تأخیر وجود داشته باشد که در صورت داشتن پروژه های حساس به زمان ممکن است مشکلاتی ایجاد کند.

ساعت کاری آزاد

چند گزینه پیش روی انعطاف ساعت کاری است؟

اگر می خواهید برنامه کاری آزاد و انعطاف پذیری ارائه دهید، چندین گزینه پیش رو دارید:

شما ممکن است به تیم خود اجازه دهید ۱۰ ساعت در روز و ۴ روز در هفته کار کنند.

کارکنان شما می توانند روزهای تعطیل خودشان را تغییر دهند. اگر همچنان مایلید که ۸۰ ساعت در طول دو هفته کار کنند، ممکن است از آنها دو ساعت تا شنبه تا سه شنبه ۹ ساعت کار کنید، و یکی از چهارشنبه ها به دلخواه هشت ساعت کار کنند که به این ترتیب ۸۰ ساعت کاری تکمیل شود.

ممکن است برای ساعت کاری آزاد از زمان شروع کار تا پایان کار را در نظر بگیرید. به عنوان مثال، یک کارمند می تواند هر زمان و بین ساعت ۶ تا ۱۰ صبح کار خود را شروع کند و هر زمان بین ۳ تا ۷ بعد از ظهر کار را ترک کند، به شرط آنکه هر روز هشت ساعت کار کند.

راهکار دیگری برای ساعت کاری آزاد این است که تیم شما می تواند هر زمان که بخواهد کار کند، از جمله شب و آخر هفته، به شرط اینکه ۴۰ ساعت در هفته کار کند.

ساعت کاری آزاد

۴ نکته برای اجرای ساعت کاری آزاد

اگر تصمیم دارید ساعت کاری آزاد و منعطف را ارائه دهید، این چهار نکته را امتحان کنید تا مطمئن شوید که کارها روی روال است.

۱٫ تعیین کنید چه کسی واجد شرایط این روند است.

نیازی نیست که به همه اعضای تیم خود اجازه ساعت کاری آزاد بدهید. در عوض، ممکن است انتخاب کنید که این گزینه را فقط به کارمندان تمام وقت خود یا فقط افراد معاف از اضافه کار بدهید. یا ممکن است فقط در بعضی از زمان های سال یا پس از پایان یک دوره آزمایشی کوتاه توسط یک کارمند در دسترس باشد.

۲٫ سطح انتظارات را تعیین کنید.

بعد از اینکه تعیین کردید چه کسی می تواند از ساعت کاری آزاد استفاده کند، بدون توجه به زمان کار، با هر یک از اعضای تیم واجد شرایط در مورد اهداف خود و آنچه که هر هفته باید انجام دهند صحبت کنید. در صورت نیاز به آنها در محل کار در ساعات اصلی، می توانید شرایط را توضیح دهید. به عنوان مثال، ممکن است همه تیم شما از روز ۱۰ صبح تا ۱ بعد از ظهر در دفتر حضور داشته باشند تا جلسات برنامه ریزی را آسان تر کنید.

۳٫ در مورد نوع ارتباط به توافق برسید.

وقتی همه در زمان های مختلف کار می کنند، برقراری ارتباط با تیم شما ممکن است سخت شود، به همین دلیل از قبل در مورد مسائل ارتباطی صحبت کنید. اگر انتظار دارید در مدت زمان مشخصی به ایمیل و پیام کوتاه شما پاسخ دهند، به تیم خود اطلاع دهید. کارمندان شما درست مثل وقتی که در محل کار خود هستند باید با شما ارتباط برقرار کنند.

۴٫ خط مشی خود را رسمیت دهید.

در آخر، سیاست ساعت کاری آزاد خود را به صورت مکتوب به کارمندان ارائه دهید و آن را در دفترچه راهنمای کارمندان خود بگنجانید. این کار باعث ایجاد یک نظم درونی می شود و به کارمندان شما هم اطمینان می دهد که دل به خواه فعالیت نمی کنید.

نظرات کاربران