سایت مپ چیست

سایت مپ چیست ؟ | معرفی انواع سایت مپ ها

در این مقاله ما به شما می گوییم سایت مپ چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ در سوال اینکه سایت مپ چیست باید بگوییم؛ به لیستی از تمام اطلاعات یک وبسایت از جمله فیلم ها، تصاویر و سایر فایل ها سایت مپ می گویند. این اطلاعات توسط خزنده های وب و موتورهای جستجوگر برای درک ساختار یک وب سایت و ارتباط بین فایل ها و صفحات استفاده می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با مفهوم سایت مپ چیست و کاربردها و مزایای استفاده از آن آشنا شویم.

سایت مپ چیست؟

سایت مپ یک طرح از وب سایت شما است که به موتورهای جستجوگر کمک می کند تا تمام مطالب وب سایت شما را مشاهده کنند. سایت مپ همچنین به موتورهای جستجوگر می گوید که صفحات سایت شما مهم هستند. سایت مپ ها معمولا در قالب یک نقشه سایت XML هستند که به صفحات مختلف در وب سایت شما پیوند دارند.

سایت مپ چیست؟

معرفی انواع سایت مپ ها

سایت مپ چیست؟ و اصلی ترین انواع آن کدامند؟ پیشتر تعریف جامعی از سایت مپ به شما ارائه دادیم. در ادامه با بررسی انواع سایت مپ ها با ما همراه شوید. سایت مپ انواع مختلفی دارد. به طور کلی 5 نوع سایت مپ وجود دارد و 2 نوع اصلی از سایت مپ ها عبارتند از: سایت مپ HTML و سایت مپ XML.

  1. سایت مپ HTML

سایت مپ HTML به طور معمول در قالب و ساختاری آسان جهت خواندن ساخته می شوند و برای کمک به کاربران برای پیدا کردن آنچه که جستجو می کنند، مورد استفاده قرار می گیرند. یک سایت مپ HTML نیازی به اضافه کردن تمام URL ها یا صفحات شما ندارد و به کاربران هنگام پیدا کردن اطلاعاتی که به دنبال آن هستند و آن را در وبسایت شما نمی یابند، کمک می کند. بسیاری از آنها یک قالب HTML ایجاد می کنند، تا کاربر مهمترین صفحات وب سایت را در جستجوهای خود پیدا کند.

سایت مپ HTML

  1. سایت مپ معمولی یا XML

این نوع رایج ترین نوع از انواع سایت مپ است، که معمولا در قالب یک سایت مپ XML است و به صفحات مختلف در وب سایت شما پیوند دارد. این نوع از سایت مپ عمدتا به سمت موتورهای جستجوگر، ربات ها و خزنده های وب هدایت می شوند، تا اطلاعات را به طور کلی از ساختار وب سایت به آنها ارائه دهند. این باعث می شود خزنده ها به راحتی به تمام صفحات وب سایت دسترسی پیدا کنند و همچنین تمام اطلاعات مربوط به آن را به دست بیاورند. این اطلاعات معمولا یک URL به صفحه، آخرین تاریخ به روز شده و انواع زبان های موجود در آن صفحه است. موتورهای جستجوگر با دانستن ساختار وب سایت، به صورت هوشمندانه در وبسایت می خزند و اطمینان حاصل می کنند که تمام صفحات وب سایت شما در فهرست جستجوگر خود قرار دارند.

  1. سایت مپ ویدئو

این نوع سایت مپ به طور خاص برای کمک به گوگل جهت درک محتوای ویدئویی در صفحات خود استفاده می شود.

  1. سایت مپ اخبار

این سایت مپ به گوگل کمک می کند تا کاربران محتواهایی را که در سایت برای Google News تایید شده اند، پیدا کنند.

  1. سایت مپ تصویر

این سایت مپ کمک می کند تا گوگل همه تصاویر میزبانی شده در سایت شما یعنی تمام تصاویری که در سایت شما وجود دارد را پیدا کند.

چرا سایت مپ ها مهم هستند؟

در پاسخ به این سوال که سایت مپ چیست و چرا وجود سایت مپ ها در وبسایت ها دارای اهمیت است؟ می توان گفت موتورهای جستجوگر مانند گوگل، یاهو و بینگ؛ از سایت مپ ها برای پیدا کردن صفحات مختلف در سایت خود استفاده می کنند. اگر صفحات سایت شما به درستی به یکدیگر مرتبط (لینک) باشند، خزنده های وب معمولا می توانند بخش زیادی از سایت شما را کشف کنند.

گوگل عمدتا صفحات وب را از طریق لینک ها پیدا می کند و اگر آدرس سایت شما همنام با نام تجاری جدید شما است و تنها یک لینک کوچک خارجی دارد، اینجاست که سایت مپ برای کمک به صفحات Google Find در سایت شما به کار می آید.

زمانیکه شما یک سایت تجارت الکترونیک با 5 میلیون صفحه موجود دارید. اگر گوگل قصد داشته باشد تمام این صفحات را پیدا کند، این کار تنها با کمک سایت مپ ها امکان پذیر است، مگر اینکه شما به طور کامل لینک داخلی داشته باشید و یا لینک های خارجی داشته باشید.

تفاوت میان سایت مپ HTML و XML چیست؟

تفاوت میان سایت مپ HTML و XML چیست؟

پس از آشنایی کامل با این تعریف که سایت مپ چیست گاهی این سوال پیش می آید که از میان دو نوع اصلی سایت مپ بهتر است از کدام یک استفاده کنید؟ خوشبختانه شما مجبور نیستید از میان این دو یکی را انتخاب کنید، زیرا این دو سایت مپ هدف های متفاوتی دارند. هنگامی که از سایت مپ ها در وب سایتی استفاده می کنید، کاملا قابل قبول است که هر دو را انتخاب کنید. در حالی که استفاده از یک نقشه سایت XML به شدت توصیه می شود، استفاده از یک نقشه سایت HTML اختیاری است، اما با این وجود به کارگیری آن به شما توصیه می شود.

در یک سایت مپ XML شما نیازی به فکر کردن در مورد خوانایی مطالب و ارائه اطلاعات مفید به کاربر ندارید. تنها نگرانی شما خزنده های وب هستند و اطلاعاتی که آنها برای درک بهتر وب سایت شما به آن نیاز دارند. این بدان معنی است که اطلاعاتی که برای فرکانس تغییر کاربر نامشخص است، در یک سایت مپ XML بسیار مهم است.

شما همیشه باید یک سایت مپ XML داشته باشید و آن را به موتورهای جستجوگر اصلی ارسال کنید. این معمولا یک ویژگی اصلی در CMS شماست و فقط باید یک بار تنظیم شود. از سوی دیگر یک سایت مپ HTML با هدف کمک به یک کاربر هنگام پیدا کردن اطلاعاتی در وب سایت شما است. یک سایت مپ HTML باید یک نسخه ساده از سایت مپ XML باشد که زیباتر و کاربر پسند تر است، چرا که سایت مپ XML لیست طولانی از صفحات را به کاربران ارائه می دهد.

شما لزوما به سایت مپ ها در وبسایت خود نیازی ندارید و دیگر موتورهای جستجوگر در حال حاضر به سایت مپ XML خود متکی هستند. اما اگر فکر می کنید وجود آن برای کاربران مفید است، یک سایت مپ HTML احتمالا به تلاش های SEO شما آسیبی نمی رساند و می توانید از آن استفاده کنید.

کلام آخر

در پایان باید بگوییم که یک سایت مپ برای ارتقا SEO سایت و اندازه گیری ترافیک جستجو  و کمک به افزایش درآمد توسط وب سایت شما حیاتی است. بنابراین با آگاهی از این که سایت مپ چیست به این مسئله نیز آگاه خواهیم بود، که برای داشتن فهرست وب سایت و قرارگرفتن محتواها در نتایج جستجو به سایت مپ ها نیاز داریم. با مطالعه مقاله پیش رو از این قابلیت گوگل به خوبی استفاده کرده و سطح کیفی وبسایت خود را بهبود ببخشید.

 

نظرات کاربران