طوفان فکری چیست

طوفان فکری چیست ؟

طوفان فکری بخشی از تفکر طراحی است که از آن در مرحله ایده استفاده می کنند. این تفکر میان تیم های طراحی بسیار محبوب است، زیرا می تواند در تمام جهات گسترش یابد. اگر چه تیم های طوفان فکری دارای قوانینی برای حفظ این افکار در مسیر مشخص شده هستند با این حال آنها آزادند از تفکر خارج از چارچوب و تفکرات جانبی برای جستجوی راه حل های موثر در طراحی استفاده کنند. در ادامه به تعریف طوفان فکری چیست، می‌ پردازیم.

طوفان فکری یک روش تولید ایده و به اشتراک گذاری دانش برای حل مشکل تجاری یا فنی خاص است که در آن شرکت کنندگان تشویق می شوند بدون وقفه فکر کنند. طوفان فکری یک فعالیت گروهی است که در آن هر شرکت کننده ایده های ذهنی مختص خود را به دست می آورد. در نتیجه جلسه، ایده ها طبقه بندی و رتبه بندی می شوند.

 

بهترین نحوه استفاده از طوفان فکری چیست ؟

طوفان فکری چیست

با طوفان فکری افراد می توانند تعداد زیادی رویکرد به دست آورند. در طوفان فکری ما به طور دقیق یک مشکل طراحی را هدف قرار می دهیم و راه حل های بالقوه تولید کرده و مشکل را از هر زاویه ای بررسی می کنیم تا به راه حل نهایی برسیم.

هر کسی در تیم طراحی باید یک تعریف روشن از مشکل مورد نظر داشته باشد. افراد معمولا برای یک جلسه طوفان فکری در یک اتاق با یک تخته سیاه، یک دیوار برای مشاهده و بررسی تصاویر گرد هم می آیند. ترکیب مناسبی از شرکت کنندگان در طوفان فکری تجربه هر کدام از اعضا را گسترش داده و در نتیجه فضای ایده گسترش می یابد.

 

قوانین موجود در اتاق طوفان فکری چیست ؟

هنگام برنامه ریزی یک جلسه طوفان فکری مهم است که به وضوح موضوع اصلی مورد توجه قرار گیرد. موضوعی که خیلی مشخص است، می تواند تفکر را محدود کند، در حالی که یک موضوع تعریف شده به اندازه کافی به طور مستقیم ایده های قابل اجرا را تولید نخواهد کرد.

ترکیب گروه طوفان فکری نیز مهم است. باید شامل افرادی باشد که به طور مستقیم با موضوع مرتبط هستند و همچنین کسانی که می توانند ایده های جدید و غیر منتظره ارائه دهند. این موضوع باعث می شود اعضا هم از داخل و هم خارج سازمان انتخاب شوند.

به نظر می رسد که طوفان فکری محدودیت های زیادی نداشته باشد، اما هر کدام از اعضا باید 13 قانون خانه را رعایت کنند و فردی نیز به عنوان تسهیل کننده و وضع کننده قوانین عمل می کند. اکنون که می دانیم طوفان فکری چیست؟ بیایید 13 قانون حاکم بر جلسات طوفان فکری را بررسی کنیم.

 این قوانین عبارتند از:

  1. ایده های جدید و نوآورانه را تشویق کنید.
  2. کمیت ایده ها مهم تر از کیفیت آنها است.
  3. ایده های دیگران را بسازید.
  4. هر فرد و هر ایده دارای یک ارزش برابرند.
  5. هر ایده تولید شده فردی متعلق به گروه است.
  6. محدودیت زمانی تنظیم کنید که این زمان بسته به پیچیدگی مشکل بین 15 تا 60 دقیقه است.
  7. شروع جلسه با طرح یک مشکل باشد که به طور مختصر مطرح می شود و اعضا باید به این سوال، طرح یا هدف تعریف شده به شدت نزدیک شوند و در موضوع باقی بمانند.
  8. از قضاوت یا انتقاد خودداری کنید. هیچ کس نباید در مورد هر ایده ای منفی باشد، حتی از طریق زبان بدن.
  9. ایده های عجیب و غریب را تشویق کنید.
  10. هدف گذاری برای کمیت. به یاد داشته باشید که کیفیت و فرآیند مرتب سازی بعد از کمیت می آید.
  11. ساختن ایده های دیگران. این از قوانین انجمن طوفان فکری است که بینش اعضا با توجه به مفاهیم مطرح شده توسط دیگران افزایش می یابد و اعضا به بینش های جدیدی دست می یابند.
  12. با استفاده از نمودارها و تصاویر ایده ها را زنده کنید و به دیگران کمک کنید تا همه چیز را به روش های مختلفی ببینند.
  13. برای رسیدن به نتایج خوب و کاربردی ضروری است که به ایده های دیگران احترام بگذاریم.

مراحل طوفان فکری چیست ؟

یک جلسه طوفان فکری توسط تسهیل کننده رهبری می شود، که موضوع و قوانین فوق را معرفی می کند. سپس گروه شروع به تولید و به اشتراک گذاری ایده ها می کند. اینها در تخته سفید، فلیپ نمودارها، یادداشت های پس از آن و غیره ثبت می شوند. این بخش از جلسه معمولا بیش از سی تا چهل دقیقه طول می کشد. سپس ایده ها توسط گروه طبقه بندی و رتبه بندی می شوند. در نهایت اقدامات پیگیری توافق شده، انجام شده و جلسه بسته می شود.

پس از آن، ایده ها باید به صورت رسمی ثبت شده و به گروه بازبینی منتقل شوند. پس از طبقه بندی و نقشه برداری، ایده ها به راحتی ارزیابی و اولویت بندی شده و به مرحله اجرا می رسند.

مراحل طوفان فکری چیست

مراقبت از طوفان فکری چیست ؟

طوفان فکری شامل مهار سازی همکاری است. ما از تفکر جمعی به عنوان راه حل های بالقوه استفاده می کنیم. با این حال استفاده از تفکر جمعی با وجود آزادی بی حد و حصری که دارد کمی چالش برانگیز است. در گروه های طوفان فکری افراد درونگرا ممکن است هنگام ارائه یک ایده پویا آرام بمانند در حالی که اکثرا تفکر برونگراها غالب می شود.

فعالیت مداوم می تواند انفعال جلسات طوفان فکری را درمان کند. یکی از ریسک هایی که در جلسات می توانید بکنید این است که اجازه دهید تیم از موضوع اصلی خارج شود یا مشکلات دیگر را حل کند. همانطور که ما ممکن است از طوفان فکری در هر بخشی از فرآیند طراحی استفاده کنیم، از جمله زمینه های مربوط به دامنه اصلی پروژه، این حیاتی است که شرکت کنندگان بر مشکل مربوط به آن بخش تمرکز کنند.

همیشه به یاد داشته باشید که طوفان فکری فعالیتی ارگانیک و آزاد از مرزها است. به طور کلی تیم شما باید در جستجوی راه حل هایی باشد که بتواند یک مسئله را حل کند.

در پایان

پیشتر در پاسخ به سوال طوفان فکری چیست؟ گفتیم که طوفان فکری روشی ایده آل برای تولید بسیاری از ایده ها است که شما نمی توانید آن را فقط با استفاده از قلم و کاغذ تولید کنید. هدف از طوفان فکری استفاده از تفکر جمعی گروه با مشارکت دیگران، گوش دادن و ساختن ایده های مشترک است.

نظرات کاربران