فرکانس تبلیغات

فرکانس تبلیغات چیست؟

تصور کنید مجله ای پیش روی شماست و در حال ورق زدن صفحات هستید که با یک صفحه روبه رو میشوید. این صفحه تبلیغ یک ابمیوه ای را کرده که تا به الان اسم برند آن به گوش شما نخورده است. کمی به تبلیغاتی که درباره آن نوشته نگاه می کنید و سپس مجله را می بندید و دنبال کارهایتان می روید. پس از مدتی وقتی مشغول دیدن اخبار هستید، تبلیغات بازرگانی شروع می شود و دوباره با همین تبلیغ آشنا می شوید! این بار نام این برند برای شما ناشناخته نیست، بلکه تا حد خیلی کمی یادتان مانده است. پس از اینکه اخبار تمام میشود، شما سراغ سوشال مدیا می روید و از قضا یکی از بلاگر های اینستاگرام در مورد مزه و قیمت این ابمیوه صحبت می کند.

حالا شما تا حدی با این برند آشنا شده اید. پس از چند روز در خیابان بیلبورد تبلیغاتی این برند را مشاهده می کنید و متن آب و تاب دار تبلیغات را میخوانید و  از کنار آن رد می شوید. وقتی برای خرید به یکی از فروشگاه می روید و از قضا همین ابمیوه را در آنجا پیدا می کنید. اولین کار شما چیست؟ بله خریدن این ابمیوه جدید و امتحان کردن این برند!به این فرایند و استراتژی، فرکانس تبلیغات یا advertising Frequncey می گویند. یعنی سیر فرایند تبلیغاتی که اول مشتری را با محصول آشنا می کند و سپس با تبلیغات خود او را برای خرید وسوسه می کند و سر انجام موفق می شود. فرکانس تبلیغات یکی از مهم ترین اصولی است که هر کسی برای موفقیت کاری خود با آن آشنا باشد.

فرکانس تبلیغات

فرکانس تبلیغات چیست؟

دیگر زمانی که اینترنت و راهی برای ارتباطات وجود نداشت و شرکت های بزرگ پس از سال ها فعالیت، کم کم مشتریان خاص خودشان را پیدا می کرده اند ،گذشته است. با بوجود آمدن اینترنت و عصر ارتباطات حالا تبلیغات جزو یکی از مهم ترین فعالیت هایی است که هر شرکت باید برای برند سازی انجام دهد. از تبلیغات در مجله یا بیلبورد های خیابانی گرفته تا تبلیغات در تلوزیون و رادیو و پادکست و سوشال مدیاها و… همگی می توانند به شرکت های تجاری کمک کنند تا مشتریان را با محصول آشنا کند و شروع به برند سازی کنند. در واقع فرکانس تبلیغات نوعی بازاریابی است که به هدف ایجاد برند انجام می شود که هدف اصلی آن جذب مشتری به برند ما و ترغیب آنها به حمایت از آن است.

از نظر تاریخی این امر ابتدا از طریق چاپ روزانه یا مجلات صورت گرفت و سپس به رادیو ها و تلوزیون کشیده شد و اکنون در فضای دیجیتال شاهد آن هستیم. البته این کار نیازمند یک برنامه ریزی قوی و استراتژی هوشمندانه است که باید به صورت هدفمندی انجام شود.رسانه یک علم است. که بخشی از آن جامعه شناسی، بخشی تجزیه و تحلیل آماری، بخشی اقتصاد، بخشی علوم و فناوری و حتی بخشی از آن شهود است. استراتژی همیشگی رسانه ها در دو چیز خلاصه می شود تبلیغات و خبررسانی.

فرکانس تبلیغات

کاربرد اصلی فرکانس تبلیغات چیست؟

همانطور که در ابتدا به آن اشاره کردیم هدف اصلی فرکانس تبلیغات جذب مشتری و ترغیب آنها به حمایت از برند است. استراتژی اصلی فرکانس تبلیغات به گونه ای است که از راه های مختلف بتوانند مردم را با این برند و یا محصول و یا خدمات آگاه سازند. این استراتژی نیز خود ملزم به رعایت خیلی از قوانین های دیگر است که به جای اینکه نتیجه مثبتی از آن حاصل شود، نتیجه عکس از آن نگیریم.

بیایید یکی از جنجالی ترین تبلیغات دنیا را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از جالب ترین تبلیغات، تبلیغ  we believe: the best man can be ژیلت از روزی که پخش شد، جزو جنجالی ترین تبلیغات قرار گرفت. این تبلیغ  موضوعاتی  مثل خودآگاهی، عدالت اجتماعی و همچنین یک سری مباحث سیاسی داشت. این تبلیغ ابتدا به خاطر پرداختن به برخی مشکلات اجتماعی مثل قلدری یا خشونت های کلامی مورد تشویق و تمجید قرار گرفت و سپس از طرف برخی از افراد که احساس می کردند از سوی آن مورد حمله قرار گرفتند، از این تبلیغ انتقاد بسیاری کردند. این تبلیغ ژیلت آنقدر حواشی زیاد و جنجالی به دنبال داشت که تا مدت های زیادی همه در مورد ژیلت صحبت می کردند!

تبلیغ های خلاقانه یا جالب در واقع اینگونه می تواند یک برند تازه کار و گم نام را معروف و مشهور سازد.

چگونه فرکانس تبلیغات درست داشته باشیم؟

چه شما برای برند تجاری خود می خواهید تبلیغ کنید و چه برای انلاین شاپ کوچکی که راه اندازی کرده اید باید در ابتدا بودجه خوبی در نظر بگیرید و سپس یک استراتژی هدفمندانه و هوشمندانه در پیش بگیرید.

_با یک بار تبلیغ ، نتیجه نمی گیرید!

شما  برای یک بار چه در تلوزیون یا رادیو یا صفحه اینستاگرام یا هر چیز دیگری تبلیغ برند خود را کرده اید به هیچ موفقیت و نتیجه دلخواه خود نمی رسید!  یک بار تبلیغ برای شناخته شدن یک برند اصلا کافی نیست!

آگاه شدن از یک برند خاص و خدمات و محصولات آن با تبلیغات گسترده و متنوع صورت می گیرد. باید مردم آنقدر به طور مکرر در معرض تبلیغات شما قرار بگیرند تا با برندتان آشنا شوند و به صورت آهسته اعتماد سازی صورت گیرد.

در واقع اگر تا حدودی با قانون هفت آشنا هستید می دانید که باید یک فرد به تعداد هفت بار با تبلیغات شما روبه رو شود تا پیام تبلیغاتی و برند شما برایش جا بیافتد.

البته امروزه که ما بارها، آنقدر در سوشال مدیاها، تلوزیون، رادیو و سایر مکان ها یا وسیله های دیگر با تبلیغات متنوع روبه رو میشویم که به جرعت می توان گفت هفت بار برای بازاریابی و جذب مشتری کم است.

_بستر تبلیغاتی خود را دائما تغییر دهید:

بله! بستر تبلیغاتی خود را دائما تغییر دهید. اگر یک بار در تلوزیون تبلیغ برند خود را قرار داده اید، حالا نوبت آن است یک بار در رادیو، بار دیگر در برنامه های پرطرفداری مثل اینستاگرام، توییتر، تلگرام یا فیسبوک قرار دهید. با دادن حق تبلیغات به افراد مشهور، تبلیغات خود را به آنها بسپارید.

هدف از این صحبت که بستر تبلیغات خود را تغییر دهید به این دلیل است که ممکن است برخی از افراد  اصلا تلوزیون تماشا نکنند، برخی حتی اینستاگرام نداشته باشند، برخی اهل رادیو گوش کردن یا پادکست گوش دادن باشند، برخی بیشتر اوقات خود را در وب به سر میبرند یا حتی برخی نیز اهل مجله خواندن یا روزنامه خواندن باشند. اینگونه هدفمند تبلیغات کردن باعث می شود تا سیر گسترده ای از مردم با برند و محصولات و تبلیغات شما آشنا شوند.

_به تبلیغات خود توجه کنید

همانطور که در سطر های بالا گفتیم استراتژی اصلی تبلیغات به گونه ای است که از راه های مختلف بتوانند مردم را با  برند و یا محصول و یا خدمات آگاه سازند. این استراتژی نیز خود ملزم به رعایت خیلی از قوانین های دیگر است که به جای اینکه نتیجه مثبتی از آن حاصل شود، نتیجه عکس از آن نگیریم. مهم است که بدانید تبلیغات هرچقدر برای توسعه یا پیشرفت یک برند موثر باشند، همانقدر هم پتانسیل نابود کردن آن برند را دارد. باید از تصاویر یا ویدیو ها یا متن های جالب و خلاقانه ای برای تبلیغات خود استفاده کنید، به گونه ای که تا مدت ها ذهن مخاطب درگیر تبلیغ هوشمندانه شما باشد.

مقالات مرتبط:

چرا آنالیز تبلیغات برای کسب و کارها مهم است

راهکارهایی برای داشتن تبلیغات موثر و پر بازده

اهمیت تبلیغات آنلاین برای کسب و کارهای کوچک

نظرات کاربران