چگونه در صفحه اول گوگل باشیم ؟

فوبیای تصمیم گیری و پیامدهای آن

فوبیای تصمیم گیری یا decidophobia چیست؟

همواره در محیط کار یا در زندگی شما به طور طبیعی  با تصمیمات زیادی روبه رو خواهید شد. برخی از این تصمیماتی که می گیرید شاید در نظر شما ساده و ناچیز باشند، اما به مرور زمان روی زندگی شما تاثیر می گذارند. گاهی اوقات ممکن است که فردی هنگام  تصمیم گیری با مشکلاتی رو به رو شود. در واقع هنگام تصمیم گیری مهم، بزرگترین دشمن ما ترس است. برای اینکه زندگی خود را آسان کنیم باید بر فوبیای تصمیم گیری (ترس از تصمیم گیری) اشتباه غلبه کنیم. خیلی از ما هنگام تصمیم گیری بسیار مضطرب می شویم و از انجام کار صحیح می ترسیم، چون فکر می کنیم   این تصمیمی که قرار است بگیریم یک تصمیم اشتباه است! با وجود همه این ترس ها باید بدانید که اگر نمی توانید تصمیم درستی بگیرید ، قطعا نمی توانید چیزی در زندگی خود تغییر دهید و نمی توانید پیشرفت کنید، نمی توانید دنیای اطراف خود را بهبود ببخشید، شما باید یاد بگیرید که برای پیشرفت در زندگی و شغل خود، تصمیم درست بگیرید.

ترس از تصمیم گیری اشتباه یا decidophobia چیست؟

ترس از تصمیم اشتباه یا ترس از تصمیم گیری اشتباه معمولا زمانی اتفاق می افتد که نیاز به تصمیم گیری مهمی باشد و شخصی که باید این تصمیم را بگیرد دچار سردرگمی بالایی می شود و احتمالا در طول این فرآیند تصمیم گیری، بیش از حد به نظرات دیگران اهمیت می دهد و در نتیجه  کنترل زندگی خود را از دست می دهد. در شدید ترین حالت ممکن، کسانی که این ترس را دارند حتی وقتی به تصمیم گیری چیزی فکر می کنند، حملات وحشت زده را تجربه می کنند، حملاتی همچون تپش قلب، تنگی نفس، بالا رفتن فشار خون، یا تعریق را حس می کنند.

برای جلوگیری از این احساسات، معمولا افرادی که ترس از تصمیم گیری دارند ، از قرار گرفتن در موقعیت هایی که مجبور به تصمیم گیری هستند خودداری می کنند. با این حال همین رفتار و ری اکشن می تواند واقعا دردسر ساز باشد.

قبل از اینکه در مورد چگونگی غلبه بر ترس از تصمیم گیری بپردازیم ، می خواهیم لیستی از علائمی که نشان می دهد فرد فوبیای تصمیم گیری دارند را بازگو کنیم. اگر هنگام تصمیم گیری های مهم یا غیره، دچار این علائم شوید مطمئنا شما مبتلا به فوبیای تصمیم گیری هستید.

فوبیای تصمیم گیری

فوبیای تصمیم گیری

علائم فوبیای تصمیم گیری

_اضطراب

_وحشت زدگی

_تنش عظلانی و تعریق بیش از حد

_افزایش وابستگی به دیگران برای تصمیم گیری

_عدم توانایی کنترل اضطراب

_تپش قلب

_بالا رفتن فشار خون

چه عواملی باعث ایجاد فوبیای تصمیم گیری در ما می شود؟

احتمالا کسانی که فوبیای تصمیم گیری دارند، بارها از خود پرسیده باشند”  چرا من این فوبیا رو دارم؟” در حالی که هیچ جوابی برای آن نمی توانید پیدا کنید. اما کارشناسان حدس می زنند علت آن یک واقعه آسیب زا در گذشته بوده است.

علاوه بر آن اگر کسی دچار یک حادثه آسیب زایی شود که از نظر عاطفی دردناک باشد و استعداد ژنتیکی یا زمینه بیماری های روانی را داشته باشد  این وضعیت را بدتر می کند.

تصمیم برای کنار آمدن با یک واقعه دردناک در دوران کودکی کمی گیج کننده و ترسناک است. مطمئنا اگر در گذشته تصمیم اشتباهی گرفته باشید یا در کودکی اتفاق ناخوشایندی برای شما پیش آمده باشد،  باعث بوجود آمدن این فوبیا در شما می شود.

فوبیای تصمیم گیری

فوبیای تصمیم گیری

عوارض جانبی فوبیای تصمیم گیری

فوبیای تصمیم گیری متاسفانه تاثیر زیادی بر روی زندگی شما خواهد داشت و تا حد زیادی شما و زندگی تان را درگیر می کند. ترس از تصمیم گیری، پیامد های منفی زیادی برای شما به بار خواهد آورد که برخی از این پیامد ها شامل موارد زیر می شود:

_ ازدست دادن روابط

_از دست دادن فرصتی برای ارتقاء در محل کار

_عدم تجربه سفر

_مسائل مالی و شکست های احتمالی

این نتایج تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی افراد می گذارد، به همین دلیل باید گام هایی را در جهت غلبه بر این فوبیای ناخوشایند بردارید.

نکاتی برای کمک به شما در غلبه بر فوبیای تصمیم گیری

اگر ترس از تصمیم گیری دارید، یا افرادی را می شناسید که از این فوبیا رنج می برند، توصیه می کنم با نکاتی که ذکر میکنیم همراه باشید و آنها را انجام بدهید، یا این نکات را با این افراد به اشتراک بگذارید.

1.تنفس درمانی

وقتی دچار حملات وحشت یا اضطراب می شوید پادزهر شماره یک این است که بتوانید کنترل تنفس خود را بدست آورید. شما باید تمرین کنید که با تمرکز بر نحوه بالا و پایین آمدن قفسه سینه و شکم همراه با دم و بازدم به تنفس منظم خود برگردید. می توانید نفس های خود را بشمارید و دم  را با بازدم مطابقت دهید تا دوباره کنترل همه چیز را بدست بگیرید. مطمئنا این کار تا حد خیلی زیادی از استرس شما را کاهش می دهد.

 2. تصمیمات عملی بگیرید

اگر ترس از تصمیم گیری دارید و در واقع تصمیم گرفتن در مورد چیزی برای شما ترسناک است.پیشنهاد می شود، از کارهای کوچک شروع کنید، تصمیم های روزانه و کوچکی بگیرید تا کم کم بتوانید سراغ تصمیمات بزرگتر بروید.

مثلا با خود بگویید که امروز تصمیم می گیرم هشت لیوان آب بخورم یا امروز تصمیم میگیرم، هر روز صبح ورزش کنم.

این تصمیمات کوچک شاید برای شما در نگاه اول ترسی به همراه نداشته باشند ، شاید کوچک باشند اما به مرور شما را در تصمیم گیری های بزرگ تری شجاع تر می شوید.

3. کنجکاو باشید

قدم های کوچکی در  جهت انتخاب بردارید. درواقع اگر می خواهید تصمیم گیری کنید، کمی حس کنجکاوی خود را به کار بگیرید. با خودتان فکر کنید و بپرسید کهاگر این تصمیمی که گرفتم به نفع من پیش برود چه؟”،اصلا این تصمیمی که گرفتم نادرست بود، بدترین نتیجه ممکنی که رخ خواهد داد چیست؟” سعی کنید نتیجه را کندوکاو کنید و برای خود  نتیجه تصمیمی که قبلا برای شما تاریک بود، روشن تر کنید تا دلهره شما کمتر شود.

4. خود را توانمند کنید.

پس از پرسیدن بهترین و بدترین نتایج از خود، در نظر بگیرید که حتی اگر این تصمیمی که می گیرید اشتباه است و ممکن است نتیجه بدی بدنبال داشته باشد، به خود یادآوری کنید که شما آنقدر توانمند هستید که بر آن مشکل غلبه خواهید کرد. در واقع حتی اگر نتیجه منفی دریافت کنید، باز هم همین مشکلات بستری برای رشد شخصیت شما خواهد بود.

در نتیجه با تغییر ذهنیت خود به سمت مثبت گرایی می توانید خود را برای مدیریت هر چالشی آموزش دهید.

5. دیدگاه خود را تغییر دهید

اگر هنگام انتخاب یک تصمیم مردد مانده اید و حالتان خوب نیست بیایید دیدگاه تان را به ماجرا تغییر دهید. فکر کنید یکی از دوستان شما همین مشکلی که دارید برایش اتفاق افتاده است، او از شما مشورتی می خواهد، نگاهی به مشکل بیاندازید، اگر در مقام یک دوست بودید و میخواستید راهنمایی کنید، چه توصیه ای به او می کردید؟ از او میخواستید که چه کاری انجام دهد؟ حالا شما نیز همان توصیه خود را اجرا کنید.

 6. هر دو طرف قضیه را در نظر بگیرید

در بیشتر مواقع وقتی انتخاب تصمیمی پیش روی شما قرار می گیرد با خودتان فکر می کنید که این انتخاب و تصمیم خیلی ترسناک یا وحشتناک است. و اگر تصمیم شما به اشتباه باشد ممکن است زندگی شما بشدت تحت تاثیر قرار بگیرد. در حالی که اصلا اینطور نیست و همه اینها زائده خیال شما هستند. ذهن انسان بسیار رویا پرداز است و ممکن است چیزهایی را خیالپردازی کند که هیچوقت  در واقعیت رخ نخواهد داد. پس بهتر است که به دو طرف قضیه فکر کنید، اگر نتیجه تصمیم شما مثبت بود و باعث رشد و پیشرفت شما شد چه؟ یا اگر تصمیم نگرفتید و این تصمیم نگرفتن باعث پسرفت شما شد چه؟

همچنین به این فکر کنید که تصمیم نگرفتن شما می تواند نتیجه خوبی در بر نداشته باشد، و حتی به این فکر کنید که اگر تصمیم گرفتید ممکن است باعث پیشرفت و ترقی شما شود.

مقالات مرتبط:

عزت نفس چیست؟

نظرات کاربران