لاراول چیست ؟

لاراول در حقیقت یک فریم ورک وب است که از آن برای ساخت برنامه های کاربردی استفاده می شود. این برنامه با زبان PHP کار می کند و کاملا رایگان است. همچنین open source بودن آن باعث شده تا افراد زیادی بتوانند آن را ویرایش کنند و بهبود بدهند. در این مقاله نشان می دهیم که لاراول چیست . چرا استفاده از لاراول یک انتخاب عاقلانه است و می توانید از آن برای ساخت برنامه های خود استفاده کنید.

چرا همیشه استفاده از لاراول جواب می دهد و انتخابی فوق العاده است؟

لاراول چیست

قبل از این که به این سوال پاسخ دهیم بگذارید کمی به عقب برگردیم تا بگوییم لاراول چیست و از کجا شروع کرد.

طبق چیزی که در ابتدای مقاله گفته شد، لاراول یک چارچوب وب است که بر اساس PHP نوشته شده است. این چارچوب open source در ژوئن 2011 توسط taylor otwell ایجاد شد و منتشر گردید. این نرم افزار از همان ابتدای کار، برای توسعه برنامه های تحت وب طراحی شده بود و مخصوص کسانی بود که از الگوی MVC استفاده می کردند. البته همه افراد می توانستند از این برنامه بهره ببرند، ولی لاراول برای MVC بهینه شده بود.

 

 به زبان ساده بگوییم لاراول چیست؟

لاراول به زبان ساده

لاراول به علت داشتن ویژگی های عالی مانند سیستم بندی مدولار به همراه composer که توسط زبان PHP مدیریت می شود محبوب شد. همچنین لاراول این امکان را می دهد که بتوان به روش های گوناگون به پایگاه اطلاعات دسترسی داشت. این پایگاه اطلاعاتی نیز دارای ویژگی هایی بود که می توانست به استقرار بهتر برنامه کمک کند.

اما اگر بخواهیم به زبان بسیار ساده بگوییم که لاراول چیست ، به نحوی که افرادی که تخصص زیادی ندارند هم متوجه شوند، می توان آن را این گونه شرح داد:

لاراول یک چارچوب وب است که با کمک آن می توان برنامه های کاربردی ساخت که تحت وب کار می کنند. مانند API یا وب سرویس ها، لاراول این اجازه را می دهد که بتوانید این فرایند را بسیار راحت تر از روش های معمول انجام دهید. همچنین کارکرد برنامه های وب و طراحی وبسایت ها با لاراول بهینه تر است و بهتر عمل می کنند که این موجب می شود نگهداری و سرویس آن ها نیز ساده باشد.

 

علت محبوبیت لاراول

لاراول  به عنوان نرم افزار فریم ورک PHP شناخته می شود در سراسر جهان محبوب است و اکثر افراد و شرکت ها برای پروژه های بزرگ و کوچکشان از آن استفاده می کنند. کسانی که بیشتر در این حوزه تخصص دارند و فعالیت می کنند، لاراول را به علت سه علت فوق العاده ای که دارد تحسین می کنند. این سه قابلیت شامل عملکرد پایدار و قابل اعتماد، ویژگی ها و امکانات بسیار و مقیاس پذیری فوق العاده آن است.

همان طور که در قسمت قبل مقاله توضیح دادیم لاراول چیست، این فریم ورک از MVC پیروی می کند. MVC موجب می شود تا برنامه های تحت وب پس از ایجاد، پایداری بسیار خوبی داشته باشند و سرویس دوباره برنامه بسیار آسان باشد. همچنین لاراول به خاطر استفاده از الگوی MVC ویژگی های فوق العاده به طور پیش فرض مانند، احراز هویت، جلسات، مسیریابی پشتیبانی می کند. این مورد را هم فراموش نکنیم که سورس کد لاراول در گیت هاب پشتیبانی می شود و در آنجا مجوز MIT دارد. همه این ویژگی ها موجب می شوند لاراول یکی از فریم ورک های محبوب باشد و استفاده از آن برای توسعه دهندگان به امری ضروری تبدیل شود.

تاریخچه لاراول چیست؟

لاراول چیست

 

برای این که بیشتر بدانیم لاراول چیست و از کجا شروع کرد بیایید یک نگاه کوتاه به نسخه های اولیه برنامه داشته باشیم. ابتدا همان طور که گفته شد لاراول توسط Taylor Otwell در ژوئن 2011 ایجاد شد. هدف Otwell در ساخت لاراول این بود که این فریم بتواند جایگزین فریم ورک  Codeigniter شود. لاراول ویژگی های بیشتری مانند پشتیبانی داخلی برای مجوز کاربر و احراز هویت آن را ارائه می داد.

نسخه بتا و نسخه 1.0: نسخه بتا لاراول و اولین نسخه رسمی و پایدار آن هر دو در یک ماه منتشر شدند. در این دو نسخه ویژگی های بسیاری علاوه بر احراز هویت اضافه شد. ویژگی های از جمله مدل ها، نما ها، جلسات، محلی سازی مکانیسم ها. این ها قابلیت هایی بودند که در این نسخه منتشر شدند. اما این نسخه یک ایراد بسیار بزرگ داشت. این نسخه قابلیت پشتیبانی از کنترلر را نداشت و این به این معنا بود که لاراول نمی تواند به عنوان یک چارچوب واقعی MVC شناخته شود.

نسخه 2.0: در مورد این که این نسخه از لاراول چیست و چه پیشرفت های نسبت به گذشته داشت، می توان به اضافه شدن ویژگی پشتیبانی از کنترلر اشاره کرد که موجب می شود این نسخه از لاراول بتواند به عنوان یک فریم ورک واقعی بر مبنای MVC شناخته شود. همچنین در این نسخه ویژگی های دیگری مانند پشتیبانی از loC نیز اضافه شد.

نسخه 3.0: برنامه در فوریه 2012 منتشر شد. در این نسخه ویژگی های جدیدی از جمله CLI & Artisan اضافه شد که لاراول را دارای یک خط فرمان کرد. این نسخه علاوه بر ویژگی های معرفی شده در پشتیبانی داخلی برای جا به جایی پایگاه داده نیز موفق عمل کرد و در این زمینه موفق بود. این نسخه یکی از نسخه های مهم لاراول بود که افراد زیادی پس از دیدن قابلیت های فراوان فریم ورک به آن علاقه مند شدند.

نسخه 4.0: توضیح این که لاراول چیست و در این نسخه چهارم چه موارد جدیدی را داشت بسیار مفصل است. زیرا در این نسخه رابط کاربری لاراول کاملا بازنویسی شد و به عنوان یک فریم ورک کامل و فوق العاده عرضه شد. این نسخه را می توان یکی از بزرگترین و مهم ترین به روزرسانی های لاراول دانست.

جمع بندی

لاراول یکی از فریم ورک های محبوب زبان PHP است که برای ساخت برنامه های تحت وب بسیار کاربردی و این فرآیند را بسیار ساده تر می کند. در این مقاله نیز ما به طور خلاصه و ساده به توضیح این فریم ورک پرداختیم و نسخه های اولیه آن را با هم بررسی کردیم.

نظرات کاربران