مدل مالی چیست

مدل مالی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

مدل مالی چیست ؟ مدل سازی مالی در واقع فرایندی است که به کمک آن می توان خلاصه ای از هزینه ها و درآمد های یک شرکت و خیلی از موارد دیگر را در قالب یک صفحه گسترده نشان داد. به کمک مدل مالی می توان در مورد میزان تأثیر یک رویداد یا کار های آینده شرکت تصمیم گرفت.

برای اینکه بهتر بدانید مدل مالی چیست، خوب است بگوییم که مدل مالی به مدیران شرکت کمک زیادی می کند. برای مثال به کمک مدل مالی می توان وضعیت مالی شرکت را تجزیه و تحلیل کرد. همچنین به کمک آن می توان در مورد اینکه چه عواملی می توانند بر عملکرد سهام شرکت تأثیر بگذارند نیز اطلاعاتی به دست آورد؛ به همین دلیل است که امروزه مدل مالی بیش از گذشته اهمیت دارد و از آن استفاده های زیادی می شود.

اگر بخواهیم به برخی از کلیدی ترین ویژگی های مدل مالی اشاره کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • مدل مالی در واقع یک نمایش عددی است که در آن تمامی جنبه های عملیاتی شرکت نشان داده شده اند.
  • برای اینکه بهتر بدانید مدل مالی چیست، خوب است بدانید که از مدل مالی می توان برای تخمین ارزش گذاری کسب و کار و مقاسیه آن با شرکت های رقیب استفاده کرد.
  • مدل های بسیار مختلفی از مدل مالی وجود دارد که بسته به نیاز شرکت باید انتخاب شوند؛ اما به طور کلی همه آن ها اطلاعات مشابه و واحدی را نشان می دهند.

مدل مالی چه کاربرد هایی دارد ؟

مدل مالی چیست

به طور کلی اصلی ترین کاربرد مدل مالی، راهنمایی برای تصمیم گیری های آینده شرکت است. علاوه بر آن، به کمک مدل مالی می توان تجزیه و تحلیل هایی را چه در بحث خارج از شرکت و چه داخل شرکت انجام داد. برای اینکه بهتر درک کنید مدل مالی چیست ، خوب است بدانید که مدل مالی می تواند کاربرد های زیر را هم داشته باشد:

  • افزایش سرمایه
  • بررسی قدرت خرید
  • استفاده از مدل مالی برای رشد کسب و کار به صورت ارگانیک (برای مثال راه اندازی شعبه های جدید شرکت، ورود به بازار های جدید و غیره)
  • فروش یا واگذاری دارایی ها و واحد های تجاری شرکت
  • بودجه بندی و پیش بینی برای برنامه ریزی های آینده شرکت
  • تخصیص سرمایه برای قسمت های مختلف
  • مدیریت بخش حسابداری
  • ارزش گذاری برای یک کسب و کار
  • تجزیه و تحلیل صورت های مالی شرکت

یک مثال ساده برای آشنایی بهتر با مدل مالی

یک مثال ساده برای آشنایی بهتر با مدل مالی

برای اینکه بهتر بدانید مدل مالی چیست ، خوب است که یک مثال ساده بزنیم. همان طور که می دانید، بهترین مدل های مالی می تواند مجموعه ای کامل از مفروضات اساسی را در اختیار مدیران قرار دهد. در یک مدل مالی هر یک از آیتم های مدل مالی می تواند به یک موضوع اختصاص داده شود. برای مثال افزایش فروش یا کاهش فروش شرکت در سه ماهه اخیر می تواند به عنوان یک واحد ثبت شود.

برای اینکه بهتر درک کنید مدل مالی چیست ، به این مثال دقت کنید. در یک مدل مالی، یک واحد یا سلول را به فروش سال قبل اختصاص می دهیم و آن را سلول A نام گذاری می کنیم. حال یک سلول یا واحد دیگر را ایجاد می کنیم و آن را به فروش سال جاری شرکت اختصاص می دهیم و آن را سلول B نام گذاری می کنیم. حال برای پایان کار، یک سلول دیگر ایجاد می کنیم. سلول ایجاد شده را سلول C نام گذاری می کنیم. برای اینکه بهتر درک کنید مدل مالی چیست ، خوب است بگوییم که در سلول C تمامی تفاوت های موجود بین فروش سال قبل یعنی سلول A و فروش سال جاری یعنی B را مشخص می کنیم. اگر بخواهیم خیلی کلی بگوییم، سلول C در حقیقت فرمول و میزان رشد شرکت در موضوع مورد نظر یعنی فروش شرکت شما است. به همین دلیل است که سلول C همیشه ثابت است و تغییر آن به بستگی به تغییر سلول A و B دارد. سلول های A و B توسط کاربر قابل تغییر هستند؛ اما سلول C چنین امکانی را ندارد.

به کمک این لیست ایجاد شده می توان تغییر در فروش را با اقدام های مختلف بررسی کرد و پیش بینی های لازم را انجام داد. برای اینکه بهتر درک کنید که مدل مالی چیست ، خوب است بگوییم که این مورد تنها یک مثال ساده برای مقایسه فروش شرکت در بازه زمانی یک ساله بود. یک تحلیلگر سهام می تواند از مدل های مختلف مدل مالی استفاده کند. برای مثال تحلیلگر می تواند از عوامل بسیار مختلفی که می توانند بر رشد شرکت تأثیر بگذارند استفاده کند. همچنین می توان از مدل مالی برای مقایسه بین شرکت ها استفاده کرد تا به کمک آن بتوان شرکت بهتری را برای خرید سهام انتخاب کرد.

برنامه ریزی های آینده شرکت

جمع بندی

در این مقاله درمورد اینکه مدل مالی چیست صحبت کردیم. در واقع مدل مالی فهرستی از اطلاعات است که به کمک آن می توان عملکرد شرکت را بررسی کرد تا به کمک آن کار های مختلفی برای پیشرفت شرکت انجام داد. برای مثال به کمک مدل مالی می توان بهتر برای شرکت بودجه بندی کرد یا حتی اتفاقات و عواملی که می توانند در آینده روی شرکت تاثیر بگذارند را نیز حدس زد.

نظرات کاربران