مدیریت زنجیره تامین

مدیریت زنجیره تامین و مراحل آن

در دنیای تجارت اصطلاحات بسیاری زیادی وجود دارد. یکی از اصطلاحات رایج SCM است. مدیریت زنجیره تامین یا اس سی ام (SCM) یک رویکرد برای یکپارچه سازی است که برای برنامه ریزی و کنترل مواد و اطلاعات است. این فرایند می تواند از تامین کننده تا مشتری حفظ شود. در اس سی ام مدیریت موجود با تمرکز بر مدیریت عملیات را با آنالیز در سازمان های صنعتی ارتباط می دهد. برای آشنایی بیشتر قصد داریم در این مقاله درمورد مدیریت زنجیره تامین بیشتر توضیح دهیم.

مدیریت زنجیره تامین (SCM) چیست؟

مدیریت زنجیره تامین

اس سی ام به فرایند مدیریت خط تولید کالا یا خدمات از یک کسب و کار گفته می شود. در اس سی ام مراحل زیادی وجود دارد که ابتدای آن از تامین و تبدیل مواد خام تا تولید آن ها به محصول نهایی و رساندن آن به دست مشتری را شامل می شود. هر چه یک شرکت اس سی ام موثر تری داشته باشد، می تواند به ساده سازی فعالیت های شرکت برای به حداقل رساندن ضایعات، به حداکثر رساندن ارزش مشتری و کسب مزیت رقابتی در بازار کمک کند.

نکات کلیدی مدیریت زنجیره تامین

  • مدیریت زنجیره تامین در واقع مدیریت متمرکز خط تولید کالا ها و خدمات از یک شرکت تا زمان تولید و رساندن آن به دست مشتری می شود.
  • هر چه یک شرکت اس سی ام بهتری داشته باشد، می تواند هزینه های اضافی خود را کاهش دهد و محصولات را سریع تر و کارآمد تر به دست مشتریان برساند.
  • داشتن یک SCM خوب در شرکت می تواند میزان مرجوعی کالا ها و خدمات، میزان شکایت مشتریان و تبلیغات بد شرکت را کاهش دهد.
  • مراحل حیاتی مدیریت زنجیره تامین عبارت است از: برنامه ریزی، منبع یابی، تولید، توزیع و بازده.
  • مدیر زنجیره تامین وظیفه دارد تا این فرایند ها را کنترل کند و هزینه ها را کاهش دهد. همچنین باید از کمبود عرضه محصول یا خدمات در بازار نیز جلوگیری کند.

مدیریت زنجیره تامین چگونه کار می کند؟

مدیریت

SCM نشان دهنده تلاش های مداوم یک شرکت برای ایجاد یک زنجیره تامین کارآمد و اقتصادی است. SCM تلاش می کند تا تولید، حمل و نقل و توزیع یک محصول به حالتی متمرکز کنترل و بهبود یابد. شرکت ها می توانند با مدیریت زنجیره تامین، هزینه های اضافی خود را کاهش دهند و مراحل اضافی، بی ثمر یا با بهره وری پایین خود را حذف کنند. با این کار می توان محصولات و خدمات را سریع تر و با هزینه کمتری به مشتری ارائه داد. این کار نیز تنها با حفظ و کنترل موجودی داخلی شرکت، تولید داخلی، توزیع، فروش و تامین موجودی فروشندگان شرکت انجام می شود.

پایه و اساس SCM این است که تقریبا هر محصولی که به بازار می آید، باید موجودی کافی داشته باشد و به بهترین روش و با حداقل قیمت و حداکثر کیفیت به دست فروشندگان و مصرف کنندگان برسد. زنجیره های تامین سال ها وجود داشته اند؛ اما در چند سال اخیر اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده اند.

فاز های مختلف مدیریت زنجیره تامین

در مدیریت زنجیره تامین ، فاز های مختلفی وجود دارد. برخی از مهم ترین های آن ها عبارت اند از:

  • برنامه ریزی

برای این که بهترین نتایج از SCM به دست آید، باید با برنامه ای برای تطبیق عرضه با میزان تقاضای بازار و تولید آغاز کرد. یک شرکت باید سعی کند که نیاز های آینده بازار را پیش بینی کند تا بتواند میزان تولید و عرضه خود را بر اساس آن برنامه ریزی کند.

زمانی که شرکت از میزان نیاز بازار خبر داشته باشد، می تواند مواد خام یا هر کدام از اجزای مورد نیاز در هر مرحله ساخت را به اندازه کافی تامین کند. همچنین می تواند ظرفیت تجهیزات، محدودیت ها و نیاز های کارکنان را بسته به نیاز بازار تغییر دهد. کسب و کار های بزرگ اغلب به برنامه ریزی منابع سازمانی برای کمک به زنجیره تامین نیازمند هستند.

  • یافتن منابع

فرایند مدیریت زنجیره تامین به شدت به روابط قوی با تامین کنندگان وابسته است. برای این که بتوانید خط تولید و تامین کالای خود را بهینه سازی کنید، نییازمند همکاری با فروشندگان مختلف برای تامین مواد مورد نیاز خط تولید خود هستید. هر کسب و کاری با توجه حوزه کاری خود، به منبع متفاوتی نیاز خواهد داشت. اما به طور کلی در منبع یابی در SCM باید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  1. 1. مواد اولیه مشخصات مورد نیاز برای تولید کالا را دارند.
  2. 2. هزینه ای که برای مواد اولیه پرداخت می شود، مطابق با قیمت های بازار است.
  3. 3. تامین کننده مواد اولیه سابقه خوبی در زمینه تحویل مواد اولیه دارد.
منابع
  • تولید

فاز مهم بعدی در مدیریت زنجیره تامین، تولید است؛ جایی که شرکت از ماشین آلات و نیروی کار خود استفاده می کند تا مواد خام و سایر اجزایی که از تامین کنندگان دریافت کرده است را به کالا هایی که مشتریان نیاز دارند، تبدیل کند. محصولی که تولید می شود، هدف نهایی فرایند تولید است؛ اما مرحله نهایی زنجیره تامین نیست. در فرایند تولید باید تا حد امکان مواردی مانند مونتاژ، آزمایش، بررسی و بسته بندی محصولات بهینه شود.

  • تحویل

محصولات باید پس از تولید به دست مشتری برسند. یک شرکت با SCM خوب باید قابلیت های لجستیک و کانال های تحویل قوی برای اطمینان از تحویل به موقع، ایمن و ارزان محصولات خود داشته باشد.

  • قابلیت مرجوعی

قابلیت مرجوعی را می توان به نوعی لجستیک معکوس دانست. قابلیت مرجوعی حتما باید در مدیریت زنجیره تامین قرار بگیرد. زمانی که یک مشتری از پشتیبانی یا کیفیت محصول ناراضی باشد، باید اطمینان داشته باشد که قابلیت مرجوعی محصول را دارد. قابلیت مرجوعی به شرکت کمک می کند که بازخورد های مفیدی دریافت کند تا بتواند عیوب خود را از بین ببرد.

جمع بندی

در شرکت ها و کسب و کار های مختلف اصطلاحات بسیار زیادی وجود دارد. یکی از این اصطلاحات بسیار مهم، مدیریت زنجیره تامین است. SCM یک فرایند با فاز های مختلف است که در هر فاز آن سعی می شود تا فرایند تولید محصولات و خدمات از مراحل اولیه تا مراحل نهایی که تحویل به مشتری و یا مرجوعی آن می شود، بهینه شود تا هزینه های شرکت کاهش و کیفیت محصولات و خدمات افزایش یابد.

نظرات کاربران