مهارت ارتباطی

8 راه برای ارتقای مهارت ارتباطی

وقتی صحبت از مهارت ارتباطی می شود، همه ما فکر می کنیم که در این زمینه بسیار ماهر هستیم. واقعیت این است که حتی با آنهایی که ارتباط خوبی برقرار می کنید هم آنچنان که فکر می کنیم، ارتباط خوبی نداریم. این برآورد بیش از حد از مهارت های ارتباطی ما وقتی بزرگتر می شود که با افرادی ارتباط داریم که وقت زیادی را هم با آنها صرف می کنیم.

 

چه مراحلی را باید پشت سر گذاشت

مهارت ارتباطی نیاز واقعی برای مدیریت است. تا زمانی که یک ارتباط عالی برقرار نکنید ، نمی توانید به یک رهبر عالی تبدیل شوید. کسانی که مهارت خوبی در ارتباط دارند، الهام بخش مردم هستند. آنها آدمهایی اهل معاشرت، عاطفی و صمیمی هستند.  کسی که مهارت ارتباطی خوبی داشته باشد این ارتباط را از طریق درک افراد و توانایی صحبت مستقیم در مورد نیازهایشان به شکلی ایجاد می کنند که آماده شنیدن صحبت هایش می شوید.

چند استراتژی زیر به شما کمک می کند تا با کسانی که ارتباط برقرار می کنید، ارتباط موثری داشته باشید. از این استراتژی ها استفاده کنید و ببینید مهارت های ارتباطی شما به اوج جدیدی می رسند.

مهارت ارتباطی

two businessman talking with cup telephone in computer via internet

راهکار ارتقای مهارت ارتباطی

با گروه ها به صورت فردی صحبت کنید.

به عنوان یک صاحب کسب و کار، شما اغلب مجبورید با گروه هایی از مردم صحبت کنید. خواه یک جلسه تیمی کوچک باشد یا یک جلسه در سطح کلان، هر نوع جلسه ای که دارید باید با افراد طوری صحبت کنید که هر فرد حاضر در جلسه حس کند دارید با  او به طور مستقیم صحبت می کنید و این صمیمیت را دریافت کند. با این ترفند، حواس پرتی جمعیت را از بین ببرید تا بتوانید پیام خود را جوری که انگار دارید فرد به فرد صحبت می کنید، ارائه دهید. شما باید از نظر احساسی اصیل باشید و همان احساسات ، انرژی و توجهی را که اگر تنها بودید داشته باشید (در مقابل اضطراب ناشی از حضور در مقابل مردم). وقتی طوری مسلط و صمیمی صحبت کردید که انگار دارید با هر فرد به طور شخصی صحبت می کنید، یعنی توانایی اصلی ارتباطات عالی رهبری را دارا هستید.

 

طوری صحبت کنید تا مردم به شما گوش دهند.

فضا را طوری کنید که مطمئن شوید مردم آماده شنیدن حرفهای شما هستند. اگر یک مهارت ارتباطی عالی داشته باشید، می توانید روند مکالمه را طوری پیش ببرید که افراد کاملا پذیرای پیام شما باشند.

وقتی مکالمه شما را به سمت پرسیدن سوالات خوب سوق می دهد ، می دانید که در مسیر درستی قرار دارید.

 

گوش دهید تا مردم صحبت کنند.

یکی از فاجعه بارترین مشکلات در مهارت ارتباطی مدیران، ارتباط یک طرفه است. هنگام برقراری ارتباط ، باید به افراد فرصت کافی برای بیان عقاید خود را بدهید. اگر متوجه شدید که اغلب حرف آخر را در گفتگو می زنید، احتمالا برای ارتقای مهارت ارتباطی روی این گزینه بیشتر کار کنید و سعی کنید گوش شنوا باشید.

 

گوش دادن فقط شنیدن کلمات نیست.

شنیدن و گوش دادن باهم تفاوت های اساسی دارد. صرفا وانمود نکنید که به صحبتها گوش می دهید، بلکه برای یک مهارت ارتباطی خوب باید کاملا بشنوید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است. به کم و زیاد شدن صدای مخاطب دقت کنید. حرفهای مخاطب چه پیام نگفته ای دارد؟  وقتی کسی با شما صحبت می کند، همه موارد دیگر را رها کنید و کاملاً گوش دهید تا طرف مقابل صحبت شما تمام شود. برای مثال وقتی کسی با شما در حال مکالمه است سرتان را داخل گوشی و لپ تاپ نبرید و سراپا گوش باشید.

مهارت ارتباطی

از نظر احساسی ارتباط برقرار کنید.

مایا آنجلو در این مورد جمله خوبی دارد: “مردم آنچه را که گفتی و انجام دادی فراموش خواهند کرد ، اما هرگز احساسی را که به آنها داده ای فراموش نخواهند کرد.” به عنوان یک مدیر ، اگر با افراد در سطح عاطفی مناسبی ارتباط برقرار نکنید ، ارتباطات شما بی اثر است. دستیابی به این مسئله برای بسیاری از رهبران دشوار است چرا که آنها احساس می کنند که باید یک شخصیت بالاتری از خود به نمایش بگذارند.

برای ارتباط عاطفی با مردم، باید شفاف باشید. عموما مخاطب دوست دارد از جنبه انسانی شما باخبر باشد و بداند چه احساسی دارید، چه چیزی برای شما مهم است ، چه چیزی باعث می شود صبح از رختخواب بلند شوید. این احساسات را آشکارا ابراز کنید ، و با مخاطب خود ارتباط عاطفی برقرار خواهید کرد.

 

زبان بدن را بخوانید.

اگر در جایگاه یک مدیر هستید، برای کارمندان شما خیلی سخت است که حقیقت حرفشان را به شما بگویند. هر چقدر هم احساس صمیمیت داشته باشید، بهرحال شما در موقعیت متفاوتی قرار دارید. بنابراین ، شما باید یک متخصص در درک پیام های ناگفته باشید. بیشترین اطلاعات در زبان بدن افراد یافت می شود. بدن بی وقفه ارتباط برقرار می کند و منبع غنی اطلاعاتی است ، بنابراین در هنگام جلسات و گفتگوهای غیر رسمی ، عمداً روی زبان بدن نظارت کنید. با کمی شناخت و تحقیق کاملا می فهمید که زبان بدن چه حرف های نگفته ای برای شما دارد.

 

 

نیت خود را آماده کنید.

در مورد چیزی که می خواهید بگویید و هدفی که در نهایت دارید، اشراف کامل داشته باشید.

اگر هدفتان را گم کنید سررشته صحبت از دستتان در می رود و رعایت نکردن این مورد، مهارت ارتباطی شما ار تحت تاثیر قرار می دهد. هنگامی که هدف خود را از قبل آماده کرده باشید، ارتباط شما متقاعد کننده تر و به موقع تر خواهد بود.

مهارت ارتباطی

گوش دادن فعال را تمرین کنید.

گوش دادن فعال یک تکنیک ساده است و یک جز اساسی ارتباط خوب است.

 

برای تمرین گوش دادن فعال:

 

بیشتر از صحبت کردن، گوش کنید.

به سوال با سوال جواب ندهید.

از تمام کردن جملات دیگران خودداری کنید.

بیشتر از خودتان روی شخص مقابل تمرکز کنید.

توجه خود را به آنچه مردم در حال حاضر می گویند، متمرکز کنید.

به این فکر کنید که بعد از اتمام صحبت فرد چه بگویید، نه در حالی که صحبت می کند.

سوالات زیادی بپرسید

هرگز حرف طرف مقابل را قطع نکنید.

یادداشت برداری نکنید

 

جمع بندی 

در حالی که برای استفاده از این استراتژی ها تلاش می کنید، سعی کنید بیشتر از حد هم سخت نگیرید. می توانید هر بار یکی از این مهارت ها را تمرین کنید و وقتی روی یک مهارت ارتباطی مسلط شدید، مهارت بعدی را تمرین کنید. چون اگر خودتان را مجبور به اجرای همه استراتژی ها کنید، تمرکزتان را از دست می دهید و پیشرفتی نمی کنید. مهارت ارتباطی چه در کار و چه در زندگی به کمکتان می آید و زندگی را برای شما ساده تر می کند.

 

نظرات کاربران