بانس ریت یا نرخ پرش

بانس ریت یا نرخ پرش را چگونه محاسبه کنیم؟

نحوه محاسبه بانس ریت یا نرخ پرش

شاید شما هم با هزینه زیاد برای سئو سایت خود یا دیگر روش های مارکتینگ مانند گوگل ادوردز موفق به ایجاد ترافیک شده باشید اما نتیجه دلخواه خود را برای رسید به فروش یا تماس ندیده باشید. یکی از عوامل این مشکل می تواند نرخ پرش یا Bounce Rate سایت شما باشد.

واژه ی (bounce) به معنای برخورد با مانع و بازگشت سریع است که در دیجیتال مارکتینگ از آن با عنوان بانس ریت یا نرخ پرش یاد می شود. نحوه محاسبه بانس ریت سایت با بررسی میزان کاربرانی که به سرعت از سایت خارج می شوند و هیچ تعاملی با شما برقرار نمی کنند انجام می شود و در نسبت با کل کاربرانی که وارد سایت شما می شوند سنجیده می شود. در واقع بانس ریت ابزاری برای تجزیه و تحلیل سایت است که به کمک آن رفتار بازدید کنندگان در یک سایت را بررسی می کنیم و یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی عملکرد و اصول اساسی بهینه سازی سایت محسوب می شود.

هدف یک سایت جذب مخاطب هرچه بیشتر است و اگر کاربر پس از ورود به سرعت و بدون انجام هیچ کاری از سایت شما خارج شود به این معناست که در رسیدن به هدف خود ناموفق بوده اید و نرخ پرش یا بانس ریت میزان موفقیت یا عدم موفقیت شما را در جذب مخاطب نشان می دهد.

بانس ریت یا نرخ پرش

بانس ریت چگونه محاسبه می شود؟

محاسبه بانس ریت یا نرخ پرش یک فرمول بسیار ساده دارد که در آن باید تعداد بازدیدکنندگانی که سایت را پس از بازدید از صفحه فرود بلافاصله ترک می کنند و به هیچ وجه با شما تعامل ندارند را بر تعداد کل بازدیدکنندگان سایت تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر 40 بازدید کننده بدون جذب شدن و تعامل از سایت خارج شوند و در کل 100 بازدید کننده داشته باشید بانس ریت سایت شما 40٪ خواهد بود.

چه کارهایی منجر به افزایش بانس ریت یا نرخ پرش می شود؟

به طور دقیق اگر بخواهیم مشخص کنیم اگر مخاطب شما هر کدام از کارهای زیر را در سایت انجام دهید منجر به افزایش بانس ریت خواهد شد:

با کلیک بر روی پیوند و ورود به وب سایت دیگری

با کلیک روی پیکان عقب گرد که آنها را به صفحه قبلی می برد

با وارد کردن یک URL جدید و زدن Enter

با بستن مرورگر یا برگه

بیش از نیم ساعت بیکار بودن در سایت

بانس ریت یا نرخ پرش

بانس ریت یا نرخ پرش چه تفاوتی با نرخ خروج دارد؟

بانس ریت (Bounce Rate) و نرخ خروج (Exit Rate) دو اصطلاح نزدیک به هم اما متفاوت هستند که معمولا با هم اشتباه گرفته می شوند. تصور می شود که بانس ریت و نرخ خروج مترادف هستند یا حداقل این که در نهایت داده های یکسانی را ارائه می دهند اما این یک خطای بزرگ است و می تواند منجر به تجزیه و تحلیل کاذب و تصمیم گیری ضعیف شود. البته این سردرگمی قابل درک است زیرا هر دو مفاهیم موارد مشابهی را اندازه گیری می کنند اما در بررسی میزان بانس ریت یا نرخ پرش در نهایت نکته ی مهم رفتار بازدید کنندگان و به طور خاص نحوه خروج آنها از سایت است. این تفاوت بسیار مهم است و اهمیت زیادی در نتیجه گیری های شما خواهد داشت.

همانطور که قبلا توضیح داده شد، نرخ پرش بررسی درصد بازدیدکنندگانی است که سایت را قبل از انجام هر تعاملی ترک می کنند. اما در نرخ خروج اطلاعات مربوط به صفحات خاص سایت بررسی می شود و درصد بازدیدکنندگانی را که پس از مشاهده یک صفحه خاص از سایت خارج شده اند اندازه گیری می شود. به عبارت دیگر همه پرش ها نوعی خروج محسوب می شوند اما همه خروج ها پرش نیستند. بد نیست برای شرح اهمیت این تفاوت به مثال زیر دقت کنید:

به عنوان مثال فرض کنید یک سایت دارای سه صفحه است به نام های 1 ، 2 و 3. از دوشنبه تا جمعه ممکن است تعامل یک فرد با این صفحات به شکل زیر باشد:

دوشنبه: از صفحات 2 ، 3 و 1 بازدید می کند

سه شنبه: بازدید از صفحه 1

چهارشنبه: از صفحات 1 ، 3 و 2 بازدید می کند

پنجشنبه: بازدید از صفحه 1

جمعه: بازدید از صفحات 1 ، 2 و 3

بر اساس تجزیه و تحلیل:

صفحه 1 دارای نرخ پرش 50٪ و نرخ خروج 60٪ است

صفحه 2 دارای نرخ بازگشت 0٪ و نرخ خروج 20٪ است

صفحه 3 دارای نرخ پرش 0٪ و نرخ خروج 20٪ است

در واقع نکته ی مهم این است که نرخ بالای خروج برخی از صفحات می تواند نشانه خوبی باشد. به عنوان مثال در تجارت الکترونیکی و فروشگاه های آنلاین ترک یک صفحه پس از اتمام خرید نشانه خوبی است زیرا به نتیجه مطلوبی برای یک کسب و کار اشاره دارد.

میانگین مطلوب برای بانس ریت یا نرخ پرش چقدر است؟

میانگین مطلوب برای بانس ریت یا نرخ پرش با توجه به نوع کسب و کار و کارکرد سایت متفاوت است. ممکن است یک بانس ریت برای یک سایت زیاد و بد باشد و همان عدد برای سایت دیگر با توجه به طراحی و عملکرد آن خوب باشد. در واقع بانس ریت فقط می تواند برخی از اطلاعات مربوط به عملکرد یک وب سایت را به ما بدهد و برای درک کامل رفتار بازدیدکنندگان نیاز است معیارهای دیگری را نیز در نظر داشته باشیم. اما به طور کلی می توان گفت بانس ریت بین 20 تا 50 درصد یک میانگین استاندارد است.

چگونه بانس ریت سایت خود را بررسی کنیم؟

هنگامی که مشخص کردید که میانگین ریت سایت استاندارد سایت شما چقدر است قدم بعدی این است که بفهمید داده ها را از کجا پیدا و چطور بررسی کنید. خوشبختانه یافتن و بررسی داده ها با استفاده از Google Analytics بسیار آسان است. ابتدا وارد صفحه سایت Google Analytics شوید. پس از ورود گزینه ی (Audience Overview) را انتخاب کنید. در این قسمت باید انتخاب کنید که آیا می خواهید کل نرخ جستجوی سایت یا صفحات آن را به صورت جداگانه مشاهده کنید. برای مشاهده بانس ریت کل سایت به سادگی بر روی گزینه bounce rate کلیک کنید تا نمودار میزان نرخ پرش برای دوره زمانی مشخص شده را ارائه دهد. مدت زمان را می توان مطابق تقویم در بالا سمت راست صفحه تغییر داد و کاملا قابل تنظیم است.

بانس ریت یا نرخ پرش

 

نظرات کاربران